TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bremser og sÃ¥nn

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #616  av Vaulen
 
Har en '91 MR2.
E det bare min bil eller e bremsene/bremsecalipperne noe som ofte går te helvete.

Etter å ha bremset hardt blinker lys i dashbordet som ser slik ut: (!). Hva betyr dette. I boka som jeg har, står det bare sjekk bilen (på tysk).
Mistenker nå at det er noe i veien med fremre bremser.
Bilen trekker ikke til noen sider når jeg bremser, så jeg er litt usikker.

NÃ¥ har jeg skiftet skiver, klosser og calippere bak.
calippere var helt låste så jeg gadd ikke prøve med rep.kit.

Siden det kosta en del lapper å kjøpe calippere lurte jeg på om noen har erfaring med rep.kit ?
Er det noen måte å finne ut om det nytter med et slikt sett, før man evt. setter i gang?

 #618  av stokness
 
Hei!
Jeg overhalte tre av calipperne på  min mk1 med godt resultat for to år siden.
kjørte hjem fra Løkken med en nedslitt bremsekloss, stål mot stål bråker noe så inni H....., så da var det bare å sette i gang.
brukte vel en dag på å løsne den tidligere nevnte calipper.
Satt dønn fast i den ene glideren.
den fjerde måtte jeg nesten kjøpe ny, siden jeg klarte å knekke lufteskruen. ( fikk en fra en høgger for ca 400,-)
prøvde alle mulige triks får å få ut restene av skruen men den ble sittende. Løs denne med varme når allt annet er demontert.
Vask med bremsevæske å tørk vekk all gugge. Hold for all del olje og slikt unna.
Etterpå fungerte faktisk handbrekket bra, en liten stund.

mvh Kenneth

 #619  av stokness
 
Hei igjen.
Hvordan se om det nytter før du setter i gang?
Ta ut stemplet, se etter rust inne i sylynderen.
Ingen rust, ingen problemer skulle jeg tro.
jeg hadde en liten rustflekk, pussa den vekk med smergelpapir.
har fungert bra siden.
Kenneth

 #625  av erling
 
Eg måtte terse ut et stempel fremme som hadde rusta fast. Bare pusset vekk rusten med fint sandpapir og smørte stempelet med bremsesylinderpasta. Fungerer glimrende. Som regel er det et hull i gummimansjetten eller gammel bremsevæske når det ruster.

 #634  av jensi
 
Jeg er nokså sikker på at lyset du ser er bremseveske nivå varsellampe.
Sjekk om den er OK.  :)
de .

 #636  av MR2turbo
 
Jeg overhalte alle mine calipere i høst.. De bak var rustet fast, men jeg demonterte de og glassblåste de. Deretter pusset jeg glideflatene blanke, lakkerte de og satt de sammen med monteringspasta og copaslip og nye slitedeler.  Da kjøpte jeg og Greenstuff klosser fremme/ kevlar klosser bak og borede/freste skiver. Hele overhalinga (med rep-sett og klosser/skiver) kom på rundt 10.000kr i deler, men resultatet ble veldig bra! :)

kaliperene fremme var enkle å demontere.. og rep-settet til de var ikke så dyrt, mener det lå rundt 700-800kr... til begge, med "shim-sett" det er de rustfrie monteringsdelene som sitter på klossene og glidebanene.

 #739  av Vaulen
 
Da fikk jeg bekreftet at jeg må overhale den ene fremre calipperen, og rep.set er bestilt.

Kjøpte nye calippere bak, men det blir så jækla dyrt å kjøpe fremre også. Derfor tenkte jeg å forsøke på å fikse dette selv.

Noen som har en HOWTO-prosedyre for dette ?

 #759  av arild
 
En ting som alltid jeg gjør når jeg demonterer caliptere, er å bruke trykkluft for å få ut sylinderene. Legg noen små planke-biter eller lignende i mellom, tett igjen der bremse-slangen er tilkoblet, og bruk trykkluft der lufteventilen sitter. Det er mye letter hvis du setter fast calipteren i en tvinge.