TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen som har noe kjennskap til motoren pÃ¥ 00mod MR2 ??

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #75996  av Oas
 
det medd 12 hk mindre er bare forskjelling på måling typen i usa det er den samme motoren!

Euro t-sport har 189HP @ 7,800RPM
USA t-sport har 180HP @ 7,600RPM

En europeisk HP er ikke det samme som en englesk eller amerikansk HP.

1 EU HP = 0,73549875 kW
1 US HP = 0,7457 kW


dette er på grunn av :

1 Engelsk/amerikansk HP = løfte en mase på 550lbm med en fart på 1foot/s.

1 Europeisk HP =løfte en mase på 75kg med en fart på 1m/s.

8)

 #76012  av Kebab gud
 
nei nei nei .. er samme motor .. og det er ikke pga målemåten ..
Euro Ts-prtene (celica og corolla + Lotus elise/exige) har 192hk..
USA/ASEAN bilene med motoren har 170hk til 180hk .. Lotusene har 192hk .. (tall fra USA)

hvorfor ville en motor som er 192hk i europa vraiere fra 170 til 192 i usa?
joda det er fordi de har tappet litt mindre hk ut i statene .. og litt mer dreimoment...
ytelses messig er det ingen forskjeld ..(liten)
hadde det bare vert målingen hadde de hatt 189hk .. ikke fra 170 til 192 :P

 #76015  av Oas
 
det er litt merkli ja at så lite skal få vekk 12 hp.
kebab kan du sette opp formelen for meg 130 lb.-ft. til Nm så tror jeg deg :)

 #76037  av Kebab gud
 
S-2000 skrev:Noen som faktisk sitter på offisiell info på dette?
Toyota.com vs Toyota.no :P

12hk forskjeld på Celica
22hk forskjeld på Corolla (nå har jo de en annen corolla .. men "samme" motor)
husker ikke helt adressa til Lotus sin Amerikanske salgs side.. men der står det 192hk (eller 190....men uansett)


for å bruke samme betegnelse på hestekrefter kan dere jo sjekke Toyota.co.uk mot toyota.com ...
så det hvert fall blir samme språk...

forresten tokk jeg feil ..
de yter MINDRE Nm også :P
flere steder jeg sjekker speca .. så står det ofte
132-140 kW (ECE) 7600-7800 rpm
176-180 Nm (rpm) 6800 rpm
(et eksempel på Celica..)

 #76038  av S-2000
 
Interessant funn, uansett om hva som stemmer eller ikke stemmer...

Derimot kan det jo stemme, ettersom f.eks. EDM Supraene var jo kraftigere enn USDM Supra osv...

Personlig synes jeg det er merkelig at bilene er "mindre trimmet" i USA, enn i Europa, men så finnes det jo andre land i Europa som ikke "ræv****" folket sitt med bilavgifter som Norge da.

So it all might be right in the end...

 #76043  av Oas
 
skjønner meg ikke helt på hva toyta har drivet med men anyways selv om det ikke er riktig så spurte jeg han som fortallt meg det jeg skrev over om han var helt sikker og så send han meg dette:



Hi there,

If you want to compare the engines, you have to compare the kilowatts. The kilowatt is the same everywhere because there is no such thing as a US-kW or a EU-kW.

EU Celica (GT-S): 189HP @ 7,800RPM (1 EU HP = 0,73549875 kW)
US Celica (GT-S): 180HP @ 7,600RPM (1 US HP = 0,7457 kW)

So:

189(EU)HP x 0,7355 = 139kW
180(US)HP x 0,7457 = 134kW

So there is a slight difference. Also the revs at max power are not the same. I don't know why this is.

Greetings,

Marco

 #76081  av Kebab gud
 
er 192hk/ 140kw i europa .. :P

og hva med corolla og matrix da? de har 170hk i statene .. ikke glem de ..
(XRS altså)

 #76090  av Oas
 
hvet det, er der det blir mest problemer :?

 #76187  av spkstrp
 
kan det ha noe med utslipps restriksjoner? var jo plaget med dette tidligere, men nå har sikkert europa tatt igjen usa for lengst regner jeg med... :roll:

 #76265  av Kebab gud
 
er pga de ULEV shitten i california at Lotus satte 2zz-ge i Elise/exige .. så de kunne selge den i USA ..
den yter 192hk i Lotusen(e) så har nok neppe noe med det å gjøre..