TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vurderer kjøp av MR2 men hvor og Ã¥ssen?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#76174  av jumbo

Det er mye varierte tilbakemeldinger på TG Bil, noen har vært heldige, andre ikke... Jeg fikk medium service der, og en km-stand som hvertfall ikke kan være altfor mye feil. Om de trikser eller ikke, og hvor mye er vrient å si, men har lite problemer med å tro at de er litt fishy for å si det slik.

Og jeg vil legge til, som mange andre har nevnt - om du har råd til det, kjøp en turbo med en gang. En GTi er en artig og bra bil, men er natt/dag sammenlignet med turbo-utgaven.

Importere selv er et helt greit alternativ om man gidder ta jobben med det. Finnes en del guider som beskriver fremgangsmåte/ting å passe på på nettet, tror blant annet NAF har en del slikt som sikkert er greit å ta en titt på. Importere selv blir garantert billigst, de fleste forhandlere lever jo nettopp av tillegget du betaler dem for jobben med import.

Kjøpe brukt i Norge er jo også et alternativ, men fryktelig få turboer til salgs.

#76176  av Fredrik

Selvfølgelig frister det med turbo! Ingen tvil om det, men trenger jeg det? Og da blir svaret heller nei.
Har kjørt veldig lite bakhjulstrekk og vil heller begynne litt i det små. Kanskje oppgradere til turbo seinere. Få et lite prosjekt på gang! :twisted:

#76178  av The Doctor

Jeg gikk fra Sierra 2.0 L til MR2 Turbo.. Det handler bare om å bruke hue! Det er jo ingen problem å kjøre som folk selv om man har turbo..

#76228  av FireWalk

mralp skrev:Det er skjeldent/aldri feil med det elektriske. Problemene med eldre mr2 er i all hovedsak slitte synkringer og høyt oljeforbruk.
Jeg er ikke helt enig. Det er et par småting som har en tendens til å svikte i det elektriske anlegget. "barnefeil" kan dette kalles.
For å nevne noen få ting som du kan være på utkikk etter:

Sentral låsen har en tendens til å svikte litt på disse bilene. En vanlig feil er at dørene låses opp på begge sider når man åpner døren, men når man skal låse så låser kun den døren man bruker nøkkelen på seg. Eller omvendt alt ettersom.

En annen ting er at høyteleren i døren på venstre side ofte slutter å virke. Dette skyldes en svakhet i kablingen her.

Dette er vel de to vanligste problemene. Når det gjelder resten av bilen så har den ikke like mye elektronikk som dagens moderne biler, så det er forsåvidt rett som de sier, at det skjelden vil være noe problemer med elektronikken som får noen konsekvenser for hvordan bilen er å kjøre. De feilene som går igjen er som regel bagateller og småting som egentlig bare er irriterende, men ikke fatalt.

Lykke til med jakten :wink:

#76248  av jumbo

zn00ker skrev:Selvfølgelig frister det med turbo! Ingen tvil om det, men trenger jeg det? Og da blir svaret heller nei.
must ... stop ... laughing :mrgreen:

Du skulle bare visst hvor feil du tar - joda du trenger turbo :twisted:

Hehe, mer seriøst: Du trenger selvsagt ikke det. Men vær advart, du kommer til å sikle etter turbo ganske fort, en MR2 er en bil som er glad i langt mer sprut enn det GTi'en har. Så enkelt er det. Tror jeg har til gode å se noen som har en GTi og som ikke sikler etter turbo i det hele tatt :D

Hvertfall ikke finn på å prøve en turbo dersom du ikke skal ha en - du blir håløst forelsket på 10 sekunder eller mindre.

Er hvertfall ikke noe å være redd for, synes ikke turboen er noe vanskeligere å kjøre enn en GTi, begge krever litt sunn fornuft. Våt asfalt er en vanlig felle, ting skjer veldig fort når det skjer, og akkurat her er kanskje en turbo noe mer skummel ettersom man gjerne har litt mer krefter i gang. På snøføre er det hvertfall ingen forskjell å snakke om - en rimelig forsiktig / velkalkulert gassfot er 100% påkrevet uansett turbo eller ei. Eneste markante forskjell er bunndrag på lavt turtall, men det er en enkel vanesak.

#76249  av kake

19 år og MR2-turbo kan jo skape ganske mange spennende situasjoner på veien må jeg si :wink:

#76267  av FireWalk

Hehe.. Jeg har MR2 turbo.. og må nok innse at jeg kanskje heller burde hatt en GTI... Jeg var mer komfortabel da jeg hadde GTI.. Turboen er rett og slett så aggresiv at det er skummelt å kjøre den.. Nå er jo min blodtrimmet til rundt 350 hk og da.. men likevel. Med en GTI kan man slappe av mens man kjører. Det kan man ikke med en Turbo. Da må man være på vakt hele tiden, for vi vet jo alle at med en Turbo får man bly i høyrefoten.. hehe..

Jeg husker godt når jeg hadde GTI, så hadde jeg lyst på Turbo.. men nå som jeg har Turbo, så innser jeg at selv om GTIen ikke er på langt nær like rask så er det en akkurat like god bil og kjøre.

En anen ting som jeg må påpeke er at det nå høres ut som om GTIen er en treg bil. Dette må jeg bare få avkrefte med en gang! en MR2 med 156 hk er en Meget sprek bil! den knekker det meste med sin relativt lave vekt og midtmotor på 156 hk.

Har du lyst på en sprek bil så vil du bli godt fornøyd med en Mr2 GTI. Dette er en fullblods sportsbil som går godt! jeg kan love deg at du nok vil kjøre fra de fleste av kompisene dine.

MR2 Turbo er en mer ekstrem bil som når det gjelder ytelse nermest kommer inn i reken blandt Porche og Ferrari osv... for når man kommer opp på rundt 300+ hk så går det unna.. Og det kan tidvis være litt skummelt om man ikke er rutinert nok.

Jeg vil annbefale alle å kjøre en GTI over en periode før man får seg Turbo.. så man venner seg til bilen. For man skal ha gode nerver og være en dyktig sjåfør for å mestre en Turbo. Vil ikke annbefale en MR2 Turbo til folk som ikke er vant med å kjøre sportsbil før. Da kan det fort ende med ulykken. MR2 Har jo som nevnt en bakpart som ofte gjerne vil opp på siden og frem.. Nå er det jo nok av de som må lære seg dette på den harde måten, ved at de presser GTIen sin for mye.. med en MR2 turbo blir bare denne problemstillingen forsterket. Så jeg er glad jeg hadde GTI før jeg kjøpte MR2 Turbo iallefal :-) Nå er nok 204 hesteren litt mer tilgivende enn 245 hesteren, men uansett, bare dette med turbo i seg selv er jo litt skummelt av og til. Plutselig begynner den å lade, f.eks i en rundkjøring på våt asfalt.. og vips, hjulspinn og Da kan det jo ofte være det lille som skal til før man ligger brettet rundt en lyktestolpe.. :wink:

Men dette kommer jo helt ann på.. Jeg syntes iallefall GTIen er en mer enn bra nok sportsbil. Syntes ikke noe om at folk får det til å høres ut som om Turboen er SÅÅÅÅ mye bedre på alle måter. for det er den ikke. Den er såklart kjappere. Men bortsett fra det så er det akkurat samme bilen vi snakker om her :-)

Dette er er en bil som er pen og se på. Hvilken bil man kjører sier noe om hvem du er. Din identitet.

Man skal ikke kjøre fort med en bil som alle skjønner går fort bare ved å se på den... Har man sportsbil skal man Cruise, ikke kjøre gris.. det overlater vi til UberRånerene med senkede BMWer og Volvoer.. :P

#76268  av FireWalk

Ikke missforstå meg nå da, jeg prøver bare å se ting litt objektivt, siden jeg har hatt både GTI og nå Turbo. Jeg er nemlig rimelig sikker på at jeg hadde kommet til å havne i grøfta (eller det som værre er) rimelig fort om min første sportsbil var en Turbo.

Med en GTI kan man leke seg og ha det mye gøy med! den går veldig bra! Turboen er ikke på langt nær like tilgivende. Pga den kraftige motor effekten så skal det mye mindre til før det går en ille.. Så man må jo se det litt på den måten og, sikkerhet er alltid viktig!

Jeg husker at når jeg fikk min første GTI så tenkte jeg: Å herre gud så den går!!

følte nesten at den var litt for rask for meg.. men jeg vente meg til den.. På samme måte som at jeg nå syntes turboen er et MONSTER som det aldri vil la seg gjøre å temme... :wink:

#76269  av Fredrik

FireWalk skrev: Man skal ikke kjøre fort med en bil som alle skjønner går fort bare ved å se på den... Har man sportsbil skal man Cruise, ikke kjøre gris.. det overlater vi til UberRånerene med senkede BMWer og Volvoer.. :P
Kunne ikke vært mer enig! 8) :D :twisted:
Som nevnt over så har jeg ikke kjørt mye bakhjulstrekk og vil få feelingen med det før jeg pøser på med hester. Vil så absolutt ikke inn i statestikken :roll:
Var å prøvekjørte en MR2 på søndag (156hk utgaven + KN filter) og må si at den virker mer enn hissig nok for meg. :twisted:

Bare et klarsignal fra banken er det eneste jeg venter på nå. :roll:

#76275  av Master

Lykke til! :lol: (PS: uansett hva folk sier og hva du sier nå, så vil du ha turbo omsider - tror det står i naturloven § 1 :D )

edit: men selvfølgelig er det lurt å begynne med GTIen. Alle MR2 Turboeiere burde hatt en gtiperiode:) Den går VELDIG bra den og. hissig og liker høyt turtall, og det viktigste: den ser akkurat lik ut (ca) og kan jo alltids oppgraderes til turbomotor.

#76313  av jumbo

FireWalk skrev:Med en GTI kan man slappe av mens man kjører. Det kan man ikke med en Turbo. Da må man være på vakt hele tiden, for vi vet jo alle at med en Turbo får man bly i høyrefoten.. hehe..
Vel, det er jo som du forsåvidt selv sier.... gassfoten avgjør, ikke antall gamp eller type motor :D Det er etter min mening ikke noen stor forskjell, går helt fint å kjøre pent med en turbo, akkurat som det er null problem å kjøre helt rabiat med en GTi...

At en turbo i basis er nevneverdig vanskeligere å kjøre er jeg uenig i. Eneste unntak jeg kan strekke meg til å gå med på, er vått asfaltføre. Der er en mkII griseskummel uansett, men kanskje marginalt verre med turbo enn uten.

Tipset mitt til en ny eier vil helt klart være å ta det med ro, nyte bilen og lære den godt å kjenne / føle seg forsiktig fram, før man tar av helt. Er desverre en hel del ferske mr2-eiere som eier mr2 altfor kort tid pga for mye grising i starten. Dette gjelder like mye for GTi som for turbo etter min mening.

#76315  av jumbo

zn00ker skrev:Som nevnt over så har jeg ikke kjørt mye bakhjulstrekk og vil få feelingen med det før jeg pøser på med hester. Vil så absolutt ikke inn i statestikken :roll:
Var å prøvekjørte en MR2 på søndag (156hk utgaven + KN filter) og må si at den virker mer enn hissig nok for meg. :twisted:
Bra!

Synes du høres meget fornuftig ut, ta det pent i starten og føle deg fram litt etter litt, så blir du nok en meget fornøyd mr2-eier skal du se :D

Kort oppsummert:
- Tørr asfalt kan du nesten gjøre hva du vil med, bilen sitter noe helt fantastisk og kjører fra det aller aller meste på svingete veg.
- Våt asfalt: Skummelt, bilen slipper rimelig sent og fryktelig fort-mye når det først skjer. 90/91-modeller er vissnok hakket verre enn senere modeller, men synesmin 92 er rimelig scary på vått føre den også.
- Snø: Gjett... :lol: Glatt som f, og fryktelig moro. Laaaaang bremselengde så lurt å kjøre rimelig passivt

#76346  av FireWalk

Sant som jumbo sier her. Ta det pent og lær deg bilen og kjenne. En fersking vil nok ha lettere for å gjøre seg kjent med en GTI enn en turbo etter min mening da turboen i seg selv er et element som gjør at man må planlegge kjøringen litt mer. Man må beregne at antall gamp øker proposjonalt med trykket, og at ved nedgiring vil man ha lett for å spinne. Hjulspinn i fart på en MK2 kan fort føre til katastrofe da det er synonymt med at man mister grepet på bakjulene.

Min personlige erfaring med Turboen:
-Tørt føre- om man kjører gris spinner man på 1,2, og 3 gir. Bilen hopper bortover før den endelig får tak i 3. gir. Ved nedgiring fra 5. til 3. med høy boost? glem det... (Nå har jeg dump ventil da)

GTIEN: Man kan gjøre det meste. Den har vanskelig for å spinne ordentlig selv på 1. gir pga det gode veigrepet og midtmotoren over drivhjulene. ved gasspådrag i 90 graders svinger osv i 1. gir lar det seg derimot gjøre, og man kan leke seg litt sånn.

-Vått føre- Bilen spinner på 1,2,3,4 og 5. gir. Og helt sikkert på revers også :p Jeg lå i 5. gir i ca 70 km/t.. Da jeg kom til 2felten la jeg meg ut og ga på for å komme forbi noen biler. Turboen begynte å lade, og plutselig glipper ræva... hjulspinn.. i 70 på 5. gir. Heldigvis får jeg ikke panikk og trykker på bremsen (noe en fersking hadde gjort) så jeg lar hjulene spinne mens jeg retter opp. Ræven går litt i sikksakk før bilen endelig vll gå bent igjen. Et slikt problem kan jeg aldri tenke meg at man kan få med en GTI. Iallefall ikke i 5. gir, og iallefal ikke når man ikke virkelig FORSØKER å få den til å glippe..

GTIEN: Skummel på vått føre. Viktig med gode dekk. Vær forsiktig med å gi på i svinger. Gir ikke ned fra 5. til 3. gir f.eks. Da kan man risikere at den glipper. Kjør alltid rolig på vått føre. Man har følelsen av at det sitter godt, helt til den Plutselig glipper før man rekker å reagere. Ta det rolig! (gjelder begge to)

-Vinter føre- Bilen er garasje parkert. :-) kan tenke meg at dette bare blir en 1000% forverring fra vått føre, kort fortalt. hehe..

GTIEN: lar seg nok gjøre på vinterføre, men gode dekk er alfa omega her! Dårlige dekk på vinterføre er ingen god ide med denne bilen.. Her må man lære seg å kontrollere ræven :) Drifting er uungålig på vinterføre :wink:

Og jada, nå er dette muligens litt overdrevet og det må tas med en god klype salt og en god porsjon humor. Det jeg har fortalt er imidlertid sant, og jeg vet at man kan minimere problemene ganske enkelt ved å justere ned trykket.. Og jeg vet at en orginal turbo ikke vil være like trimmet som min bil, og at det dermed ikke kan sammenlignes. Men hvor lenge tror dere en MR2 Turbo forblir orginal? har man først fått turbo tar det ikke lang tid før man begynner å øke trykket og trimme litt. Tror ikke det er mange her som kjører med orginaltrykk iallefall :P

Det var dette jeg mente med at en Turbo muligens er litt vanskeligere å lære seg å kjøre enn en GTI. De fleste turbo-eiere her har vel hatt GTI først. Og dere må vel si dere enig i at det er en del ting med disse bilene som man helst bør "finne ut" med en GTI heller enn en turbo :-) Spøkelsesræven f.eks. hehe..

Når det gjelder å "kjøre" bilen så er det jo akkurat like lett å kjøre en Turbo som en GTI. Ved Normal kjøring that is. Man kan ikke stikke under en stol det faktum at om man har tenkt å BRUKE potensialet som befinner seg i en MR2 Turbo bør man være utdannet rally sjåfør.. Eller muligens formel 1. Eller begge deler.. :wink:

#76425  av Fredrik

Takk, for det gode innlegget FireWalk :lol: :)

Men drømmen om en MK2 blir nok dessverre utsatt! :(
Ser ikke ut som at noen er villige til å gi lån til en som er lærling og ikke har avtjent tjenesten i militæret :evil:

Og attpåtil så fikk jeg beskjed av PostBanken at der kunne jeg ikke sette forsikring på andre enn meg selv. Er dette en sær regel kun for PostBanken? Trudde man kunne setta forsikringa på hvem man ville jeg, bare bilen var forsikra med full kasko.

Men men om ingen gidder og hjelpe meg skal jeg jaggu klare meg sjøl å! Har aldri spart no penger i hele mitt liv, men det skal det bli en forandring på :twisted:
Gjerrigknark, det er det jeg skal bli! Verre en selveste Onkel Skrue :P

PS: Imorra blir min første dag som ikke-røyker OG slutt på varmmat på jobben :?

#76428  av Master

Om faren din, onkelen din søstra di eller fandens oldemor går og registrerer en MR2 og låner denne til deg konstant, kan INGEN bry seg med det. Gjelder ansvar,delkasko,full kasko superduperkasko osv. Pass bare på at bilen er forsikra for førere under 25 år, og selv om den ikke er det så er ikke det noe stress heller om uhellet er ute, mener man bare må betale noe ekstra i egenandel.