TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Gruppe A CT26'? - Hva er forskjellen?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #722  av Steinmetz
 
Heisann

Bare lurte på en ting ang. turboen i carlos sainz-versjonen
av GT4.
Har hørt at den har keramisk turbin, mens på vanlig
GT4 er det metall.....?
Noen som vet?

Og hva er egentlig fordelen med vannavkjølt IC kontra
luftavkjølt?

TJ

 #725  av CelicaTurbo
 
er faktisk ikke sikker på hvilken av de bilene som har keramisk turbin. Fordelen med keramisk er redusert roterende masse så den spinner opp kjappere, men, den kan være spøkefull om du skrur opp trykket allt for mye for om keramikken sprekker så knuses allt til støv inni der..

ellers, vannkjølt intercooler har den fordelen at vann tar til seg varme mye fortere og lettere enn luft gjør.. det er rett og slett mer effektivt, intercooleren blir kaldere og det skal mye til før den blir "heat soaked" (når den blir så varm at den ikke har kjøle-effekt på luften lenger)..

 #733  av MR2turbo
 
Tror ikke at det er behov for A/W intercooler i kalde norge, Og de er så vidt meg kjent endel dyrere enn Vanlige intercoolere... ???

 #734  av CelicaTurbo
 
GT4 Carlos Sainz (gruppe A) versjonen leveres med vannkjølt intercooler som standard da Markus, men jeg tror ikke det har noen fordeler for oss vanlige dødelige ihvertfall. Vannkjølingen hindrer heat-soak ved lange perioder med boost, og er vel ganske interessant i rally hvor trykket er høyt og fartsvinden er liten (vel, liten i forhold til om du skulle kjøre full trykk over lengre tid på autobahn vel og merke)..

ellers, jeg søkte litt på internet og der fant jeg flere steder hvor det virket som om ST165 og ST205 ble levert med stålturbo mens alle ST185 ble levert med keramisk turbo. Men, kunne ikke bekrefte det egentlig, men, om jeg gidder å skru av innsuget til turboen en gang så skal jeg virkelig sjekke om min har keramisk eller ikke pga at jeg fant en internet side hvor det ble fortalt om forskjellen.. akslingen er litt forskjellig mellom de to. Men, siden som fortalte om forskjellen mente også at det var rally versjonen av ST205 som ble levert med keramisk C20B turbo  ???

ellers fant jeg ut på min søken etter informasjon at det er mye forvirring rundt girkassene som står på bilene. Det som virker som sikkert er at USA modellen har en E150F girkasse mens Euro og japan modellene har en E151F girkasse, men hva som faktisk er forskjellen mellom disse vet ingen. Alle som opplyser om girutveksling har sin egen mening om hva som er utvekslingen i de to kassene..  Det virker som om Carlos Sainz versjonen er giret for mer fart..

 #735  av MR2turbo
 
okey! Var ikke klar over at det var standard :)

 #766  av CelicaTurbo
 
har fått undersøkt litt mer angående keramisk turbo og slikt, og, det viser seg at både vanlig ST185 GT4 og Carlos Sainz begge har stålturbo, mens det er derimot ST205 GT4 som ble levert med CT20b turboen, som er keramisk. Er usikker på om det også ble levert stålturboer til ST205 da men..