TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TEKNISK:eg er intersert i motor tekniskpÃ¥ MRII 2.l GTI 1993

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#85543  av Morten

chris skrev:
ADHD:-))) skrev:Hum AndreasH: Du som har 1994 mod har du kjørt en 1990/1992 mod????
veit du va motor forsjellen er på 156Hk å 175Hk motorene? er de eletriske sfosjeller eller er de 2 forssellige motorer???
(eller er de andre ting???
Eg TAKKER for finfoen:-)))
det er samme motoren, forskjellen er bare antall hk som er tatt ut. jeg har prøvd både 90 modell og 92 modell, og det er forskjell på de to.. merkes ganske fort faktisk, spesielt på glatt føre. 92 og nyere er mer forutsigbar bil.. pga det endrede understellet som kom i 92.
Det er IKKE samme motoren! 175hk versjonen er neste generasjon av samme motorserie. Forskjellig topp, kammer, innsug, eksosmanifold, vannpumpe, oljepumpe, høyere kompresjon, osv...... :wink:

#85767  av chris

Morten skrev:
chris skrev:
ADHD:-))) skrev:Hum AndreasH: Du som har 1994 mod har du kjørt en 1990/1992 mod????
veit du va motor forsjellen er på 156Hk å 175Hk motorene? er de eletriske sfosjeller eller er de 2 forssellige motorer???
(eller er de andre ting???
Eg TAKKER for finfoen:-)))
det er samme motoren, forskjellen er bare antall hk som er tatt ut. jeg har prøvd både 90 modell og 92 modell, og det er forskjell på de to.. merkes ganske fort faktisk, spesielt på glatt føre. 92 og nyere er mer forutsigbar bil.. pga det endrede understellet som kom i 92.
Det er IKKE samme motoren! 175hk versjonen er neste generasjon av samme motorserie. Forskjellig topp, kammer, innsug, eksosmanifold, vannpumpe, oljepumpe, høyere kompresjon, osv...... :wink:
føkk. snakk om å ta feil da
 #88127  av ADHD:-)))

Morten skrev:
jumbo skrev:Varierer ikke det ganske mye avhengig av revisjon?
Spørs litt hvordan en ser på det...
En kjapp oppsummering:

90-95 NA (US-Spec, LHD), 5SFE, 136hk
90-94 NA (Euro-spec, LHD), 3SGE, 156hk/6600omdr., 186NM/4800omdr.
94-00 NA (Eurospec, LHD), 3SGE, 175hk/7000omdr., 186NM/4800omdr.
(fra 96/97 170hk pga. strengere avgasskrav?)
90-95 Turbo (US-Spec, LHD), 3SGTE, 200hk/6000omdr, 304NM/3200omdr.

89-90 NA (UK-spec, RHD), 3SFE, 121hk (naturlighvis ikke mange av denne...)
89-93 NA (J-spec, RHD), 3SGE, 165ps/6800omdr., 191NM/4800omdr.
93-97 NA (J-spec, RHD), 3SGE, 180ps/7000omdr., 191NM/4800omdr.
som over med automat: 3SGE, 170ps/6600omdr. 191NM/4800omdr.
97-00 NA (J-spec, RHD), 3SGE, 200ps/7000omdr., 206NM/6000omdr.
89-93 Turbo (J-spec, RHD) 3SGTE 225ps/6000, 304NM/3200omdr.
93-00 Turbo (J-spec, RHD) 3SGTE 245ps/6000, 304NM/4000omdr.

Det er de variantene av MKII-motorer jeg har sett spec på... :wink:
Hei MORTEN vordan finner eg ut om villken modell eg har???
Eg ringte ti TOYOTA NORGE for og prøve og finne det ut men ttter mitt rammenommer så kunne di kunn fortelle meg at minn MRII er bygd for SVEITS men inger anna info!!!:-((( kan du HJELPE meg???

#88142  av GT_rider

Vil tippe du har denne
Vel mest vanlig på norske veier. Har jo dei som raser rundt i turboutgaven også da :wink: Vil ha, vil ha :) :)
 #88147  av ADHD:-)))

GT_rider skrev:Vil tippe du har denne
Vel mest vanlig på norske veier. Har jo dei som raser rundt i turboutgaven også da :wink: Vil ha, vil ha :) :)
UPS TAKK GT_rider eg lurte på vor Euro-spec, LHD) står??? Står de på den aluminiuns brikken framme i stepphjul romet? eller?
For eg sjønnte ikke heilt man som hadde lakt inn bilder av byttilg til BNfilter og rør allså tavekk lufilterboksen så viste de på bildene på hans MRII1993mod att da er ein slange fra innsug till luftfillterboks å så fra boksen til ut til sjermen menn på min MRII så går slnge fra innsug til lufilterboks men de er jo 3 forsjellige tette luft bokser på slangen å fra luftfilterboksen så går da ett rør som Yer seg til en MEGA boks som serut som en vindusspylertank og den er også tett(innderholder ingen ting!!!) og ander delen går ut i sjermer og suger luft!!!
håper du forstår mitt spørsmål eg SYNES de ser heilt MERKLIGT ut å da er eg MEGET intresert i og vite vilken mod MRII eg har!!! kan du hjelpe meg???:-)))

#89283  av Morten

Euro-spec, LHD var bare ment som en kort og grei måte å skrive at det er en bil laget for europeiske markedet og har venstreratt, står ikke det noe sted på bilen... :wink:
Ser nå at det kan forvirre litt hvis en ikke har vært borti uttrykkene før :oops:

Som det er sagt tidligere er det så godt som garantert at bilen det er snakk om er 156hk versjonen. 175hk versjonen kom først i '94 og hadde bl.a. de nye baklyktene og ny bakvinge, så det er lett å kjenne igjen disse. Begge disse har modellbetegnelse GTi, mens turboene har modellbetegnelse..... turbo :wink:
Unntaket er eventuelt den amerikanske NA'en, men den er 2.2liter.
 #93464  av Dreaz

ADHD:-))) skrev:Eg er TAKKNEMLIG Dette blir min første TOYOAT bil (allså er dette min bil nr 19:-))))
hehe nettop kjøpt min første toyota jeg og;) mr2 mk2 rød targa;)
pottene dine ser ut som supersprint sine.. viss de er 120mmx80mm da
 #104931  av kka

Hei!
Jeg ser til min store skrekk litt blandet omtale av Tgbil..Jeg fikk min Mr2 i påske helga i år bestilt over internett USETT!!sent med tog til Bodø og videre med Hurtigruten til Leknes i Lofoten,TGbil betalte frakt og omreg. den var gått kun!!132000km. (slik alle Tg biler er!!) jeg fikk garanti for at service hefte og instruksjonsbok skulle følge med og selvfølgelig var bilen strøken i følge Tom som er selger..Jeg holt igjen 20 000,- slik i tillfelle at det var noen mangler så skulle di faen meg ikke lure meg..Jeg dro til den lokale Toyota forhandleren og tok en hel sjekk av MR2"en og det viste seg at det var litt av hvert.. ikke store tingene, men ting som det er litt jobb for å få gjort i stand..opphenget til høyre front demper,,sliter litt på innsiden av fram hjulan"forstillings kon"og hull i effektannlegget"det var faktisk den eneste rusten som var på bilen"men det koster ca 6000,-.lekk Targa tak på passasjer siden og et side speil på førersiden som er løst og ikke går an å stramme..så det må skiftes..
litt små sår i lakken her og der og en spoiler som er full av bobbler..mm..alt i alt så kommer det på Nøyaktige kr 19800,-ink arbeid penger. Og I morgen tar dem inn bilen for å fikse disse tingene..og regningen får TGBIL
Jeg var i kont med Tgbil og di skulle sende delene til en salgs sjef på Toyota på Leknes for da ble det billigere for dem..de ba meg dra på et
vanlig!! ikke et autorisert verksted for da ble det billigere times bet for
dem..Det er gått noen uker nå og ingen deler eller instru/servic bok er kommet..jeg dro selv for ca 14 dager siden å bestilte delene selv siden di aldri Kom..Hvis det er noen som orker å lese dette syte/klage brevet så vil jeg gjerne hvite hva ei SERVICE BOK kan være verd i kroner.
Men jeg har aldri hatt den store bil interessen. Men for Første gang i mitt LIV er jeg FORELSKA I EN BIL Den er bare så FIN!! jeg pusser og gnikker
Kjærringa tror jeg er kommet i panikk alderen!!kan hende ho har litt rett..
KKA

#104942  av GT_rider

Servicebok, tenker du da på servicehefte, altså dokumentasjon på at servicer på bilen er overhldot??
Verdien på ett slikt hefte kan nok ikke måles i kroner, men er en fordel å ha den dagen du skal selge, og for å se hva som evt er gjort med den av tidligere eiere.

Hadde tatt en tlf pr dag til tg-bil jeg, til jeg hadde fått alt jeg skulle ha. Hadde nok ikke fått fred fra meg med det første.

Håper alt løser seg på en minnelig måte. Vet det har vært litt tull med de, selv om ADHD, har andre opplevelser med de, noe som for all del er bra, i hans tilfelle.

#104949  av lasse

Kjøpte min mr2 av tg bil i april i fjor, og må si jeg er veldig fornøyd med bilen, null rust og overalt jeg har hatt den (understellsbehandling, service hos toyota og eu-kontroll hos naf) så sier de at jeg har gjort et svært godt kjøp.
Eneste jeg er misfornøyd med, er en spoiler full av bobler, men det har skjedd i løpet av vinteren nå, er det et vanlig problem på mr2 kanskje?

#104952  av kka

GT_rider skrev:Servicebok, tenker du da på servicehefte, altså dokumentasjon på at servicer på bilen er overhldot??
Verdien på ett slikt hefte kan nok ikke måles i kroner, men er en fordel å ha den dagen du skal selge, og for å se hva som evt er gjort med den av tidligere eiere.

Hadde tatt en tlf pr dag til tg-bil jeg, til jeg hadde fått alt jeg skulle ha. Hadde nok ikke fått fred fra meg med det første.

Håper alt løser seg på en minnelig måte. Vet det har vært litt tull med de, selv om ADHD, har andre opplevelser med de, noe som for all del er bra, i hans tilfelle.

#105019  av CelicaTurbo

lasse skrev:Kjøpte min mr2 av tg bil i april i fjor, og må si jeg er veldig fornøyd med bilen, null rust og overalt jeg har hatt den (understellsbehandling, service hos toyota og eu-kontroll hos naf) så sier de at jeg har gjort et svært godt kjøp.
Eneste jeg er misfornøyd med, er en spoiler full av bobler, men det har skjedd i løpet av vinteren nå, er det et vanlig problem på mr2 kanskje?
Det er et vanlig problem ja, er vistnok en reaksjon på plasten i spoileren eller noe slikt så langt jeg har hørt. Jeg hadde en 92-modell som ikke hadde antydninger til dette på sin spoiler så det er en liten sjangs for at dette ble forbedret på senere modeller, men trolig var det vel bare flaks for min bil sin del..

#105034  av lasse

Ok, da er jeg ihvertfall ikke den eneste, det synes jo ikke på avstand, men jeg vet jo selv at det er der, og det er fryktelig irriterende...
 #105079  av ADHD:-)))

kka skrev:Hei!
Jeg ser til min store skrekk litt blandet omtale av Tgbil..Jeg fikk min Mr2 i påske helga i år bestilt over internett USETT!!sent med tog til Bodø og videre med Hurtigruten til Leknes i Lofoten,TGbil betalte frakt og omreg. den var gått kun!!132000km. (slik alle Tg biler er!!) jeg fikk garanti for at service hefte og instruksjonsbok skulle følge med og selvfølgelig var bilen strøken i følge Tom som er selger..Jeg holt igjen 20 000,- slik i tillfelle at det var noen mangler så skulle di faen meg ikke lure meg..Jeg dro til den lokale Toyota forhandleren og tok en hel sjekk av MR2"en og det viste seg at det var litt av hvert.. ikke store tingene, men ting som det er litt jobb for å få gjort i stand..opphenget til høyre front demper,,sliter litt på innsiden av fram hjulan"forstillings kon"og hull i effektannlegget"det var faktisk den eneste rusten som var på bilen"men det koster ca 6000,-.lekk Targa tak på passasjer siden og et side speil på førersiden som er løst og ikke går an å stramme..så det må skiftes..
litt små sår i lakken her og der og en spoiler som er full av bobbler..mm..alt i alt så kommer det på Nøyaktige kr 19800,-ink arbeid penger. Og I morgen tar dem inn bilen for å fikse disse tingene..og regningen får TGBIL
Jeg var i kont med Tgbil og di skulle sende delene til en salgs sjef på Toyota på Leknes for da ble det billigere for dem..de ba meg dra på et
vanlig!! ikke et autorisert verksted for da ble det billigere times bet for
dem..Det er gått noen uker nå og ingen deler eller instru/servic bok er kommet..jeg dro selv for ca 14 dager siden å bestilte delene selv siden di aldri Kom..Hvis det er noen som orker å lese dette syte/klage brevet så vil jeg gjerne hvite hva ei SERVICE BOK kan være verd i kroner.
Men jeg har aldri hatt den store bil interessen. Men for Første gang i mitt LIV er jeg FORELSKA I EN BIL Den er bare så FIN!! jeg pusser og gnikker
Kjærringa tror jeg er kommet i panikk alderen!!kan hende ho har litt rett..
KKA
Hei eg vilGRATULERE deg med NY bil!!!:-)
Eg hadde noeg små ting som eg fikk fiksa på TOYOTAverksted og TGbil betalte så ja eg er MEGET fornøyd mid TGbil å min nye KJØREGLEDE!!!:-)
Eg reiner me att TOM fikser opp i tingene!!! men som han eine skreiv at du må ringe og PURRE og få ett tidspunkt på dine deler!!!
Hilsen Geir h
Vedlegg
2542610019b34d803.jpg
2542610019b34d803.jpg (11.41 kiB) Vist 580 ganger