Når det gjelder fotobokser som måler gjennomsnitt tror jeg vi kan ta det med knusende ro. Er ikke en sjans i helvete for at Datatilsynet (elsker dem) tillater slik overvåking/lagring av data over personer som ikke har brutt noen lov.
Dessuten er det en annen sak rundt hele bildiskusjonen som ingen noengang tør å nevne eller ta opp: Er en visjon om 0% dødsulykker riktig/fornuftig i det hele tatt? Svaret er ikke så opplagt som man kanskje skulle tro.
Ingen er villig til å redusere antall dødsulykker *til enhver pris*. Da hadde biler vært forbudt for lenge siden. Med andre ord, alle (selv om en politiker aldri vil gå med på en slik formulering) har en verdi som settes opp mot kostnaden av en ulykke. En pris på menneskeliv. Det er et samfunn nødt til å ha for å fungere, enten man liker det eller ei.
Poenget er at på et tidspunkt må man innse at antall ulykker er blitt
"lavt nok" eller om man vil - tilfredsstillende, fordi videre tiltak vil stikke for mye kjepper i hjulene får samferdselen.
Et sted går det en slik balansegang, jeg mener den er nådd for lengst, men ingen politiker kommer noen sinne til å tørre diskutere noe slikt.
En dødsulykke er ubeskrivelig kostbar og vondt for de som er involvert/berørt og kan ikke måles i penger, men faktum er at samfunnet må fungere. Uten å akseptere et visst tap er ikke det mulig.
Dessuten er det en annen sak rundt hele bildiskusjonen som ingen noengang tør å nevne eller ta opp: Er en visjon om 0% dødsulykker riktig/fornuftig i det hele tatt? Svaret er ikke så opplagt som man kanskje skulle tro.
Ingen er villig til å redusere antall dødsulykker *til enhver pris*. Da hadde biler vært forbudt for lenge siden. Med andre ord, alle (selv om en politiker aldri vil gå med på en slik formulering) har en verdi som settes opp mot kostnaden av en ulykke. En pris på menneskeliv. Det er et samfunn nødt til å ha for å fungere, enten man liker det eller ei.
Poenget er at på et tidspunkt må man innse at antall ulykker er blitt
"lavt nok" eller om man vil - tilfredsstillende, fordi videre tiltak vil stikke for mye kjepper i hjulene får samferdselen.
Et sted går det en slik balansegang, jeg mener den er nådd for lengst, men ingen politiker kommer noen sinne til å tørre diskutere noe slikt.
En dødsulykke er ubeskrivelig kostbar og vondt for de som er involvert/berørt og kan ikke måles i penger, men faktum er at samfunnet må fungere. Uten å akseptere et visst tap er ikke det mulig.
Jan
04 Volvo XC70 2.4 Turbo
[x] '92 MR2 GTi ombygget til Turbo
[x] '90 Sierra rattkjelke
04 Volvo XC70 2.4 Turbo
[x] '92 MR2 GTi ombygget til Turbo
[x] '90 Sierra rattkjelke