TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • diagnose kode 51

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #9122  av CelicaTurbo
 
Vel, bestemte meg for å sjekke timing i dag, ref denne guiden: http://mr2.noegruts.com/ignition/timing.htm

Fant først ikke timingmerket på kranken for jeg lette etter et hakk slik som jeg mente det var på 3S-GE'en.. men fant ikke det, fant bare et tynt spor som gikk rett over kranken og det var det eneste sannsynlige, og dette merket stod på ca 15 grader med riktige terminaler i diagnosepluggen kortsluttet. Riktig skal være 10 grader. Så, jeg begynte å slite med å dra av intercooler for å løsne på fordeleren, fikk det til slutt til og begynte å stille mot klokken, festet IC igjen og så at den nå var kommet på kanskje 13-14 grader kun. Litt frem og tilbake og jeg fikk den ned til kanskje 12 grader men klarte ikke flytte fordeleren mer. Satte skrujernet litt på plass og gav det et lite kakk og så at det flyttet seg litt til, denne gangen så jeg 5 grader før jeg hørte et stille *knepp* og timmingen ble plutselig dratt tilbake til 15 grader igjen. Diagnosen viste tenningsbank så jeg satte fordeleren tilbake, nullstillte ECU og startet igjen, tenne gangen viste tenningen 14 grader ca men motoren gikk veldig lavt på turtall, omtrent 500-600 o/min, og diagnosen viste kode 51:

-SWITCH SIGNALS
IDL (tps) CONTACTS OFF, NEUTRAL START SWITCH OFF, A/C SWITCH "ON" SIGNAL TO ECU

WITH DIAGNOSTIC CHECK CONNECTOR SHORTED
--A/C SWITCH/CIRCUIT
--A/C AMPLIFIER
--TPS/CIRCUIT
--NEUTRAL START SWITCH/CIRCUIT
--ECU

Jeg satte alt sammen igjen, nullstilte ECU, fant to enslige ledninger som gikk til kontakter som hang meget løst fast mellom wastegate og fordeler, ser ut som en sensor som går inn i blokken der? (Tar bilder i morgen). Vel, rugget på de og gjorde meg ferdig for det ble mørkt, og tok meg en kjøretur: Motoren går helt flott, merket ingenting, gikk kanskje tilogmed litt bedre syntes jeg, lettere bygging av turbotrykk men det er mulig jeg narret meg selv, men, tomgangen er fremdeles veldig lav, ca 600, og den er helt jevn og fin, men den skal være på 800! Så, noen fantastiske forslag til hva som kan trigge kode 51? Tipper IDL eller TPS? Tviler på at tenningsbanken har ødelagt noe, men trolig har jeg bare kommet borti noe? Så, noen vet hvor denne IDL-switch er hen?

vel, får ta noen bilder i morgen, kanskje det er lettere å se de to ledningene jeg syntes var snodige ihvertfall.. :? Men, så lenge det er slik og jeg ikke får riktig turtall kan jeg jo heller ikke justere tenningen skikkelig..

 #9126  av henningl
 
Bare skjønner meg ikke på deg kristian.. du fikser jo ting som ikke er noe feil med du ;) Ingenting galt med bilen men alikevel går du hen og "næh, tror jeg sjekker tenningen jeg" ;)

Velvel.. stod den på 15 og du skrur den til 12 er nå tenningsbank det siste du burde oppleve.. Tipper du målte feil jeg ;)

 #9137  av CelicaTurbo
 
tenningsbanken kom når jeg ved et uhell stillte for langt, til 5 grader. 10 er standard som sakt og den går nå på 15 grader. Og det var bare ett lite knepp og jeg hadde aldri trodd det var tenningsbank med mindre jeg akkurat da glante ned på merket og så at det flyttet seg tilbake..

 #9168  av CelicaTurbo
 
vel, fant ut at det trolig er TPS (trottle positioning sensor) som ikke gir signal til ECU om at bilen går på tomgang (idle). Jeg er sikker på at denne feilkoden ikke var der før jeg begynte så det er en god sjangse for at kontakten sitter dårlig, hvis ikke så får jeg ta diagnose på TPS så snart jeg kommer tilbake fra japsetreffet siden det ser ut til at det er litt kronglete. Så lenge TPS ikke gir idle signal så vil ECU heller aldri låse tenningen med TE1 og E1 kortsluttet så dvs ingen mulighet for å sjekke tenning :?

Nå, om det bare hadde sluttet å regne ute så kanskje jeg kunne ha tittet litt mer på det..

 #9176  av Amund
 
Garasje er en fin ting! :wink:

 #9184  av CelicaTurbo
 
jepp jepp, vel, fant ut at kontakten var helt fin på TPS'en, men det er tydelige merker på at den er justert tidligere så det er jo mulig den ikke er justert 100% da. Men, merket også at som regel går motoren helt fint mens diagnosen viser ingen feil, men i korte perioder faller turtallet og diagnosen viser kode 51. Satser på å se mer på det når jeg er tilbake fra Japsetreffet, har en Chiltons manual hvor det står full prosedyre for å sjekke TPS'en :)