Vel, bestemte meg for å sjekke timing i dag, ref denne guiden: http://mr2.noegruts.com/ignition/timing.htm
Fant først ikke timingmerket på kranken for jeg lette etter et hakk slik som jeg mente det var på 3S-GE'en.. men fant ikke det, fant bare et tynt spor som gikk rett over kranken og det var det eneste sannsynlige, og dette merket stod på ca 15 grader med riktige terminaler i diagnosepluggen kortsluttet. Riktig skal være 10 grader. Så, jeg begynte å slite med å dra av intercooler for å løsne på fordeleren, fikk det til slutt til og begynte å stille mot klokken, festet IC igjen og så at den nå var kommet på kanskje 13-14 grader kun. Litt frem og tilbake og jeg fikk den ned til kanskje 12 grader men klarte ikke flytte fordeleren mer. Satte skrujernet litt på plass og gav det et lite kakk og så at det flyttet seg litt til, denne gangen så jeg 5 grader før jeg hørte et stille *knepp* og timmingen ble plutselig dratt tilbake til 15 grader igjen. Diagnosen viste tenningsbank så jeg satte fordeleren tilbake, nullstillte ECU og startet igjen, tenne gangen viste tenningen 14 grader ca men motoren gikk veldig lavt på turtall, omtrent 500-600 o/min, og diagnosen viste kode 51:
-SWITCH SIGNALS
IDL (tps) CONTACTS OFF, NEUTRAL START SWITCH OFF, A/C SWITCH "ON" SIGNAL TO ECU
WITH DIAGNOSTIC CHECK CONNECTOR SHORTED
--A/C SWITCH/CIRCUIT
--A/C AMPLIFIER
--TPS/CIRCUIT
--NEUTRAL START SWITCH/CIRCUIT
--ECU
Jeg satte alt sammen igjen, nullstilte ECU, fant to enslige ledninger som gikk til kontakter som hang meget løst fast mellom wastegate og fordeler, ser ut som en sensor som går inn i blokken der? (Tar bilder i morgen). Vel, rugget på de og gjorde meg ferdig for det ble mørkt, og tok meg en kjøretur: Motoren går helt flott, merket ingenting, gikk kanskje tilogmed litt bedre syntes jeg, lettere bygging av turbotrykk men det er mulig jeg narret meg selv, men, tomgangen er fremdeles veldig lav, ca 600, og den er helt jevn og fin, men den skal være på 800! Så, noen fantastiske forslag til hva som kan trigge kode 51? Tipper IDL eller TPS? Tviler på at tenningsbanken har ødelagt noe, men trolig har jeg bare kommet borti noe? Så, noen vet hvor denne IDL-switch er hen?
vel, får ta noen bilder i morgen, kanskje det er lettere å se de to ledningene jeg syntes var snodige ihvertfall.. Men, så lenge det er slik og jeg ikke får riktig turtall kan jeg jo heller ikke justere tenningen skikkelig..
Fant først ikke timingmerket på kranken for jeg lette etter et hakk slik som jeg mente det var på 3S-GE'en.. men fant ikke det, fant bare et tynt spor som gikk rett over kranken og det var det eneste sannsynlige, og dette merket stod på ca 15 grader med riktige terminaler i diagnosepluggen kortsluttet. Riktig skal være 10 grader. Så, jeg begynte å slite med å dra av intercooler for å løsne på fordeleren, fikk det til slutt til og begynte å stille mot klokken, festet IC igjen og så at den nå var kommet på kanskje 13-14 grader kun. Litt frem og tilbake og jeg fikk den ned til kanskje 12 grader men klarte ikke flytte fordeleren mer. Satte skrujernet litt på plass og gav det et lite kakk og så at det flyttet seg litt til, denne gangen så jeg 5 grader før jeg hørte et stille *knepp* og timmingen ble plutselig dratt tilbake til 15 grader igjen. Diagnosen viste tenningsbank så jeg satte fordeleren tilbake, nullstillte ECU og startet igjen, tenne gangen viste tenningen 14 grader ca men motoren gikk veldig lavt på turtall, omtrent 500-600 o/min, og diagnosen viste kode 51:
-SWITCH SIGNALS
IDL (tps) CONTACTS OFF, NEUTRAL START SWITCH OFF, A/C SWITCH "ON" SIGNAL TO ECU
WITH DIAGNOSTIC CHECK CONNECTOR SHORTED
--A/C SWITCH/CIRCUIT
--A/C AMPLIFIER
--TPS/CIRCUIT
--NEUTRAL START SWITCH/CIRCUIT
--ECU
Jeg satte alt sammen igjen, nullstilte ECU, fant to enslige ledninger som gikk til kontakter som hang meget løst fast mellom wastegate og fordeler, ser ut som en sensor som går inn i blokken der? (Tar bilder i morgen). Vel, rugget på de og gjorde meg ferdig for det ble mørkt, og tok meg en kjøretur: Motoren går helt flott, merket ingenting, gikk kanskje tilogmed litt bedre syntes jeg, lettere bygging av turbotrykk men det er mulig jeg narret meg selv, men, tomgangen er fremdeles veldig lav, ca 600, og den er helt jevn og fin, men den skal være på 800! Så, noen fantastiske forslag til hva som kan trigge kode 51? Tipper IDL eller TPS? Tviler på at tenningsbanken har ødelagt noe, men trolig har jeg bare kommet borti noe? Så, noen vet hvor denne IDL-switch er hen?
vel, får ta noen bilder i morgen, kanskje det er lettere å se de to ledningene jeg syntes var snodige ihvertfall.. Men, så lenge det er slik og jeg ikke får riktig turtall kan jeg jo heller ikke justere tenningen skikkelig..
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet