TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oktan

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #8783  av chris
 
Hva utgjør det for motoren å blande forskjellig oktan? F.eks. at man kjører på 98 oktan til vanlig, og tanker 95 en gang eller to? Eller motsatt. Kjører på 95 og begynner å tanke 98. Skadelig?

 #8784  av henningl
 
har ingenting å si...

men dog, så lenge du ikke har turbo/overladning har det ingenting for deg å si å bytte til 98-oktan heller. Da må bilen chippes til det, eller du må stille frem tenningen.

 #8788  av chris
 
I mitt tilfelle, så gikk bilen på 95 oktan når jeg kjøpte den, og jeg begynte en dag i høst å tanke 98. Har gjort det siden. Bilen går renere, bruker litt mindre drivstoff, og litt mindre olje virker det som. Men av og til er det så lave priser på 95 oktan, og forskjellen kan være 2 til 3 kroner literen. Da er det i hvert fall i mitt tilfelle litt fristende å tanke 95 den dagen. Men jeg vet liksom ikke om det bør gjøres.

 #8838  av CelicaTurbo
 
såvidt jeg vet har ikke 3S-GE bankesensor så da har det egentlig ingenting for seg ytelsesmessig å øke oktantallet, men, høyere oktan fører til jevnere forbrenning så det er jo mulig at motoren føles bedre da? Men i prinsippet skal det ikke gi høyere effekt ved samme tenningsstyring, faktisk vil det gi redusert effekt om tenningen er uendret (men det er bare teoretisk og uansett ytterst minimalt så det er ingenting å bry seg om :) ).

 #8869  av chris
 
Jeg synes bilen går renere på 98 enn 95 ja. Mulig det er bare en følelse.. men..

Men spørsmålet er om man tanker 98 til vanlig, om det er skadelig på noen måte og en gang i blant blande med (altså fylle på med) 95 oktan.

 #8883  av CelicaTurbo
 
nei det er ikke det.. om bilen ikke har bankesensor gjør det ingen forskjell og om bilen har det så vil den tilpasse "timingen" ganske fort..

92-oktan derimot hadde jeg styrt unna i tilfelle bilen ikke har bankesensor :) (som jeg mener 3S-GE ikke har)

 #9286  av MR2turbo
 
Energi-mengen i 95 og 98 er akkurat lik for begge.. eneste forskjellen er oktantallet, som kun sier hvor mye trykk bensine tåler før den detonerer..
Tidligere derimot inneholdt 98okt. mere energi, så da kunne bilen gå billigere, og bedre på den..

Men du kan stille frem tenningen mere, som det ble sagt, med 98 oktan..

 #9288  av CelicaTurbo
 
hm, slik jeg har forstått det inneholder bensinen like mye energi i prinsippet, men siden 98-oktan er tilsatt flere "additiver" for å øke banketoleransen så er også bensinen rett og slett tynnet litt ut, altså det er lavere energi pr liter, men det skal være absolutt minimalt og ganske uinteressant..

men vi er nok enig i at det ikke har noe for seg på en NA uten om ved å stille frem tenningen et par grader :)