TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supraer til salgs?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#91720  av Riseng

spkstrp skrev:hm er det forholdsvist enkelt å montere turbo på 3 liters na'en ? :twisted:
kommer helt ann på hvor stor turbo du skal ha det.. skal oppgradere normalt er det ikke så mye mer mekk enn med en hvilken som helst annen bil.

#91731  av @lpher

tbergstad skrev: Har fått beskjed fra kompissen min om å sjekke litt priser på supra. Han er ute etter mkiv-tt.. Høyreratt er IKKE aktuelt.. Gjerne original eller trimmet.. (var ikke så nøye)
Må da gå ann å få til det vel? :) Da kan jo begynne med å følge med denne siden hver dag..slik jeg gjorde :)

Her har du en search for 93-98 Supra i usa:
http://www.autotrader.com/fyc/searchres ... =&x=72&y=9

tbergstad skrev:
Og hvor mye koster det å bygge om en N/A til turbo?.. Han har eget komplett verksted å jobbe i så det var og interessant..
Dette er det vel andre enn akkurat meg som har mest peiling på :D
tbergstad skrev:
Det ser ut som om vi må finne en over dammen da.. Men finnes det noe til ok pris, så gi beskjed..
Jeg vil nok tro at å hente en Supra, være seg NA eller TT, er pr. idag smartest å hente fra USA ja... :) Lav dollar kurs....forholdsvis sterk krone....og ikke minst...usa er den verdensdelen der det faktisk er noenlunde tilgang på disse bilene...enda :)
tbergstad skrev:
Skulle også spørre deg @lpher, Om det kunne være mulig med prøvetur en dag.. Aner jo ingenting om disse bilene.. Det kunne være arti å prøve en først..
Nåh...prøvetur er nok forbeholdt folk jeg kjenner meget godt...men noe skal vi da alltids få til :)

#91740  av tbergstad

Øyy.. skal videreføre denne linken til Paul.. Takk for hjelpa..

#93933  av Castrol

Ser at enkelte n/a Supra på Autotrader har bygget om til turbokit (singelturbo) og fortsatt bruker 5-trinns girkasse.. Hvor mye mos tåler en 5-trinnskasse før den tar kvelden/ må byttes ut til 6-trinns?

De 5-trinnskassene må vel være forsterket for å tåle ekstra krefter pga turboen?
Kjipt å ha bygget om til turbo, og ikke tørre å gi på fordi man er redd kassa skal ta kvelden? Mener man kunne skiftet til kraftigere kasse med det samme man holder på og fikser..

#93956  av Speeder

Er alle NA levert med 5 trinns kasse?

#94003  av Quicksilver

NA kassene tåler fint 500hk

da har jeg kjøpt 2 NA supar til med 5 speed kasser, de kommer om ca 3 mnd :D

#94015  av @lpher

Castrol skrev: Ser at enkelte n/a Supra på Autotrader har bygget om til turbokit (singelturbo) og fortsatt bruker 5-trinns girkasse.. Hvor mye mos tåler en 5-trinnskasse før den tar kvelden/ må byttes ut til 6-trinns?
Som Reidar her sier så er nok rundt 500hk omtrent det som er max på 5-trinnskass ja....
Castrol skrev:
De 5-trinnskassene må vel være forsterket for å tåle ekstra krefter pga turboen?
De burde vel strengt tatt vært det...men er de det? Nahh...ikke bestandig :D
Castrol skrev:
Kjipt å ha bygget om til turbo, og ikke tørre å gi på fordi man er redd kassa skal ta kvelden?
Enig....
Castrol skrev:
Mener man kunne skiftet til kraftigere kasse med det samme man holder på og fikser..
Strakaste, og enkleste, vegen til målet som gjelder i mang tilfeller sikkert? :)

#94017  av @lpher

Speeder skrev:Er alle NA levert med 5 trinns kasse?
Yepp..alle mkIV NA har enten 5-trinnskasse eller 4-trinns automat :)
6-trinns Getrag-kassa er det bare mkIV TT som har....

#94034  av Gjertsen

Om 5 trins kassa tåler 500 hk. så vil jo det si at man fint kan slenge i Turbo kit Stage 2 da som koster ca 50.000 uff tankene løper vildt oppi hodet mitt nå.
vurderer å kjøpe en NA supra uten å sette på skilter enda. siden det er 100.000 for bare å registrere den. også fikse litt på den også senere når man har penger, skilter :D

#94039  av Castrol

Quicksilver skrev:NA kassene tåler fint 500hk

Importerer du kun fra Japan Quicksilver? Tatt inn Supra fra USA noen gang?

#94053  av @lpher

Her er hva gutta på mkiv.co.nz sier om saken :)

----------------------------------------------------------------------------------
The TT Auto gearbox (A340E) is a very strong auto, but it will break if you are running over 300rwkw. This auto is unique to the 2JZ-GTE engine, despite many other Toyota autos also being labelled as A340E autos. The 300rwkw limit is well below the limit of the Getrag 6 spd gearbox (around 500rwkw), so if you are making serious power, make sure you are using the Getrag box. The W58 5 speed that comes with the non-turbo 2JZ-GE engine can only take around 260rwkw before it will break and the 2JZ-GE auto can only safely handle around 200rwkw.

You can make the TT auto box survive longer if you manually change gears when you race it, as this puts most of the torque loading during gear changes through a stronger part of the auto. Also you can get the solonoids upgraded so that it changes gear faster, as this reduces the loading on the auto during gear changes. This will allow for up to 350 rwkw. For it to survive beyond that, you will need very expensive strengthening of internal parts that is offered by several USA Auto transmission companies. When suitably strengthened (at much cost) the auto gearbox can then handle as much power as the Getrag does.
----------------------------------------------------------------------------------
Sist redigert av @lpher den 13 mar 2005 10:50, redigert 3 ganger totalt.

#94060  av Castrol

Tydeligvis en litt veikere auto på na utgaven enn tt.. Kan bli litt risky å konvertere til turbo på en Supra med na auto-kasse, 5-trinnskassen tåler litt mer pulver.

#94063  av Quicksilver

det er samme automat og diff i NA som i TT, jeg har begge liggende vedsiden av hverandre i garasjen hehe :) samme nr osv

#94079  av @lpher

Mja "helt" like er de nok ikke :D Helt annen elektronikk på TT-kassa enn hva det er på NA-kassa :) 4ECT kontra 4ECTi :)

This auto is unique to the 2JZ-GTE engine, despite many other Toyota autos also being labelled as A340E autos.

Er vel heller ikke TORSEN-diff på NA'en heller da :)

#94145  av Riseng

Quicksilver skrev:NA kassene tåler fint 500hk

Pris på disse? :D