TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SpørsmÃ¥l angÃ¥ende basskasse

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #95125  av ScadamiCa
 
Skal kassene fylles med noe?
Jeg trodde iallefall at dem skulle være tomme inni. Men noen mente at man skulle fylle dem med noe isolasjon eller noe sånt.

Vil en forsterker som er senka ned i reservehjulbrønnen i en tett boks, med plexiglass over bli for varm?

Og en ting til, va vil spille best. Elementa vendt forover eller bakover i bilen?
Sist redigert av ScadamiCa den 19 mar 2005 10:00, redigert 1 gang totalt.

 #95126  av Azrael
 
Jeg har hatt begge deler, og jeg syns elementet bakover ga best lyd. jeg har pleid å fylle kassene mine med vatt av etter eller annet slag. er å få kjøpt alle steder man selger bilstereo.
 #95138  av @lpher
 
ScadamiCa skrev: Skal kassene fylles med noe?
Jeg trodde iallefall at dem skulle være tomme inni. Men noen mente at man skulle fylle dem med noe isolasjon eller noe sånt.
Er blir det full forvirring som regel fordi det her er forskjell på alle typer kasser :) Porta, lukka etc :)

En lukka kasse skal ikke trenge noen form for dempeull....men...et lite lag på bakveggen skader ikke :) MEN...untaket fra regelen her er at om man, av en eller annen grunn, har for liten kasse (fks. montert i mr2 :D)
så vil det hjelpe på noe å pakke den "full" med dempeull.

En porta kasse kan også med fordel få tapetsert noen vegger med dempeull...men ingen regelrett fylling nei :)

Men..vær også klar over at det er forskjellige typer ull til porta og lukka kasse :)
ScadamiCa skrev: Vil en forsterker som er senka ned i reservehjulbrønnen i en tett boks, med plexiglass over bli for varm?
Veldig avhengig av hvor mye luft den har å puste i :) Vifte for å få lufta til å sirkulere er heller aldri en dum ting :)
ScadamiCa skrev: Og en ting til, va vil spille best. Elementa vendt forover eller bakover i bilen?
Her er det kun prøving og feiling...samt smak og behag som gjelder...MEN...jeg må si med enig i det som blir nevnt ovenfor her...bakovervendt hørtes best ut i min Celica ihvertfall :)

 #95139  av chris
 
Om kassa er stor nok er det ingen grunn til at den skal være noe annet enn tom. Selv har jeg alltid hatt for små kasser i mr2'en min, men prøvde å fylle de med sånn ull-greier. Ble faktisk litt dypere lyd, bittelitt mykere. men egentlig ikke verdt det..

 #95176  av ScadamiCa
 
@lpher, du har vel ikke tilfeldigvis bilde av hvordan du hadde det baki mk5`en din?

Hehe 8)

 #95181  av KK-ma70
 
ScadamiCa skrev:@lpher, du har vel ikke tilfeldigvis bilde av hvordan du hadde det baki mk5`en din?

Hehe 8)
MK4 mener du vell. finnes ingen mk5... Ennå... Bare masse skisser av "dem"

 #95184  av @lpher
 
Han tenker vel sikkert på mkV Celican jeg hadde...kanskje? :)

If so...mista flesteparten av celica-bildene mine i en værsting-hd kræsj for noen år sia dessverre...så det har jeg ikke....

 #95202  av ScadamiCa
 
Okei:)
Ja mente celicaen, skulle kanskje skrevet det :roll:

Mangler bare 5000, så skal jeg ha de greiene du anbefalte meg:)
DÃ¥ skal det blir bra lyd.

Nå når jeg stiller volumet på 50, så begynner sony xplode høytalerene bar å skurre, å dei orginale bak i veggen hører jeg ikke engang.
Men subben speler helt perfekt:D