TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girkasse bytte???

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #95900  av Toyota4ever

Jeg skal til og bytte girkasse på celicaen min, noen som har gjort dette før?
Spørsmålet er som følger, er det noe prakk jeg kan forvente meg?
Spesielle triks, så jeg ikke trenger og stå og klå meg i hode så alt for lenge :roll:

#95909  av Tor

Jeg vet at det er noen har inne som har hatt gear kassa nede, kan ikke huske navnet hannes.

Jeg har ikke gjort en slik jobb, men jeg vet at samtlige her inne ønsker seg bilder :)

#95914  av jostein_loenning

Hei har akkurat hatt nede girkassa for aa skifta clutch.Er litt trangt her ja, er nok ein stor fordel om du tar ned heile motoren.Eg gjorde ikkje detta, men eg gjoer nok det neste gang. Fekk ikkje plass til aa ta bak girkassen over clutchen saa eg maatte loeysa clutchen gjennom hullet til startaren.Ellers er der ein brakett mellom girkasse og motorblokk som du ser viss du kikke inn gjeenom hullet til styrestaget paa hoeyre side. Grei jobb egentlig, men den tar tid. Viss du skulle ha spoersmaal kan du berre ringa :)
Jobbe for tida natt, saa eg har sikkert ikkje paa telefon foer ut paa kvelden :D

Lykke til :D

(Beklage alla aa-r og oer, men er paa baat og her er berre engolsk tastatur)

#95987  av larsst185

Ta ut motoren!!!.løsne ledningsnettet på styreenheten inne i bilen og ta av gummigjennomføringa på torpedoen.løsne også stikkene på sikringsboksen i motorrommet.på denne måten får du ut motoren med det meste av ledningsnett på.Du bør ha tilgang på en løftebukk da det er lettere å heise bilen av motoren en å gjøre det omvendt.jeg løsna først alt som måtte løsnes under bilen,men lot motorfestet på høyre og venstre side være.Heisa så bilen ned slik at motor og gear hvilte på et par paller.så er det bare å løsne høyre og venstre motorfeste og heise bilen forsiktig av.Ellers så må du bare ringe meg om du skulle trenge litt assistanse :)