TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• godkjenning med 3-sgte motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#212413  av cameleon

Da hopper jeg på her jeg også.

Har nå jobbet på spreng for å få godkjent denne forbanna bilen :lol:
Virker som det for min del begynner å ordne seg. Skal nå få tilsendt full dokumentasjon fra både japan og usa angående dette. Det eneste som er greia er at dere som f.eks har en 90mod med en 3.gen, må få fikset dette med bremsene for at det skal bli godkjent. Altså opgradere til 92+, så alt er overens.

Denne dokumentasjonen skal dere alle få for å få bilene deres godkjent, og dere skal ikke betale en dritt heller :wink: Bare få fikset dette med tollvesenet og avgiften :)

#212504  av aneriks

cameleon skrev:Da hopper jeg på her jeg også.

Har nå jobbet på spreng for å få godkjent denne forbanna bilen :lol:
Virker som det for min del begynner å ordne seg. Skal nå få tilsendt full dokumentasjon fra både japan og usa angående dette. Det eneste som er greia er at dere som f.eks har en 90mod med en 3.gen, må få fikset dette med bremsene for at det skal bli godkjent. Altså opgradere til 92+, så alt er overens.

Denne dokumentasjonen skal dere alle få for å få bilene deres godkjent, og dere skal ikke betale en dritt heller :wink: Bare få fikset dette med tollvesenet og avgiften :)
bra det ordner seg for deg :D
og enda bedre at du har tenkt og dele info med oss andre , dette var snadder :D :D

#212509  av Zepticon

Ser bra ut dette ja... Såe hva er mest økonomisk da? kjøpe MR2 GTi og oppgradere til Turbo senere når man får råd eller kjøpe Turbo med en gang?

#212515  av aneriks

Zepticon skrev:Ser bra ut dette ja... Såe hva er mest økonomisk da? kjøpe MR2 GTi og oppgradere til Turbo senere når man får råd eller kjøpe Turbo med en gang?
kjøpe turbo med en gang, vist du henter den i statene eller noe, i norge er de vel ganske dyre

#212520  av jumbo

Zepticon skrev:Ser bra ut dette ja... Såe hva er mest økonomisk da? kjøpe MR2 GTi og oppgradere til Turbo senere når man får råd eller kjøpe Turbo med en gang?
Kjøpe turbo med en gang er klart billigere, minus #1 er etter min mening at det utelukker muligheten for venstrestyrt 3.gen motor (om jeg ikke har oversett noe her)

#212557  av Zepticon

Okay... så noe turboer som lå ute til salgs for 190k på autodb... dette er vell litt i overkant av hva prisen på dem er om man importerer selv?

hva er forskjellen på 2.gen og 3.gen da? ser ikke for meg at noen ser forskjell påd et om du bytter de to så lenge det er turbo begge toen?

#212572  av jumbo

Zepticon skrev:Okay... så noe turboer som lå ute til salgs for 190k på autodb... dette er vell litt i overkant av hva prisen på dem er om man importerer selv?
Ja, med god margin

hva er forskjellen på 2.gen og 3.gen da?
Jeg skal overlate den til folk med mer peil, men i grove trekk er det en vesentlig bedre og sterkere motor, som også følgelig har større trimmingspotensiale uten de helt store investeringene...

De konkrete forskjellene får noen andre utdype, jeg har altfor overfladisk kunnskap på dette - den har grovere innsug og mindre/raskere turbo hvertfall, men er en rekke andre forskjeller.

ser ikke for meg at noen ser forskjell påd et om du bytter de to så lenge det er turbo begge toen?
Denne forsto jeg ikke i det hele tatt

#212574  av Zepticon

jumbo skrev:
ser ikke for meg at noen ser forskjell påd et om du bytter de to så lenge det er turbo begge toen?
Om mine kunnskaper er korrekte så har vell 3. gen 245 hk og 2. gen 205?
Begge er turbomotorer av utgave 3S-GTE?
Så om man da bytter fra 2.gen til 3.gen så er det vel ingen som blir å merke noe forskjell (BT og forsikring)?

#212575  av aneriks

Zepticon skrev:
jumbo skrev:
Om mine kunnskaper er korrekte så har vell 3. gen 245 hk og 2. gen 205?
Så om man da bytter fra 2.gen til 3.gen så er det vel ingen som blir å merke noe forskjell (BT og forsikring)?
245 og 204 (225) ja, de ser jo seff ikke forskjell men de kan måle :evil:

#212584  av jumbo

Zepticon skrev:Om mine kunnskaper er korrekte så har vell 3. gen 245 hk og 2. gen 205?
Dette er riktig, med mindre du er så forbanna uheldig at de av en eller annen grunn finner på at de skal måle bilen - noe som bør være liten fare for dersom du har turbo i vognkortet

Men prismessig er jo hele poenget med å kjøpe original turbo borte dersom du allikevel skal bruke 30 laken til på et 3.gen rear clip.

#212587  av celica4ever

Men jeg mener det at , han man en mr2 gti som man er glad i og vet at den er i bra stand evt kjenner til feilene hadde jeg heller beholdt den og satt i turbo motor. Istedet for og kjøpe en annen med turbo som du ikke kjenner så mye til.

sorry off topic

#212590  av Larsen

celica4ever skrev:Men jeg mener det at , han man en mr2 gti som man er glad i og vet at den er i bra stand evt kjenner til feilene hadde jeg heller beholdt den og satt i turbo motor. Istedet for og kjøpe en annen med turbo som du ikke kjenner så mye til.

sorry off topic
Enig

En orginal mr2 turbo ligger på rundt 150k. Men har sett et tilfelle hvor et godt eksemplar gikk for 180k

#212612  av jumbo

celica4ever skrev:Men jeg mener det at , han man en mr2 gti som man er glad i og vet at den er i bra stand evt kjenner til feilene hadde jeg heller beholdt den og satt i turbo motor. Istedet for og kjøpe en annen med turbo som du ikke kjenner så mye til.
Sant nok, men nå er jo motor og drivverk helt klart de største usikkerhetsfaktorene uansett - noe man må forholde seg til uansett nykjøp av turbo kontra motorbytte.

Det som var viktigste faktor for min del var selvsagt at jeg kjenner bilen samt gjort en del arbeid jeg GJERNE unngår å gjøre igjen :wink:

#212933  av Dr.Ling

cameleon skrev:Skal nå få tilsendt full dokumentasjon fra både japan og usa angående dette. Det eneste som er greia er at dere som f.eks har en 90mod med en 3.gen, må få fikset dette med bremsene for at det skal bli godkjent. Altså opgradere til 92+, så alt er overens.

:) Hva slags dokumentasjon er det du får tilsendt? Hadde selvfølgelig satt pris på å få låne ;) - spørs bare om det holder med kopier, de vil gjerne ha originalpapirer hos BT her. Ellers så kan vi kanskje be om dokumentasjon fra samme folkene du får tilsendt fra?

Jeg får forresten tilsendt TUV-kopier på bil som er godkjent ombygd i Tyskland, men spørs hvor mye slike papirer imponerer. Jeg tar ihvertfall imot alt jeg kan få.

Ang dette med den nye effektavgiften: Vi er jo flere som har betalt for effektøkningen allerede, i håp om å slippe å betale ved endelig registrering, som vel for de fleste er over nyttår engang. Jeg holder på å lete etter den loven der det stod at avgiftene regnes ut fra "registreringstidspunkt eller det tidspunkt myndighetene får vite om ombyggingen". I siste tilfelle er det bare å få bekreftet at bilen faktisk er ombygd i 2006, så skulle de ikke kunne kreve 2007-avgifter på toppen.

Jeg har time hos verksted 18/12 for å få papirer på hva som er installert, og at alt er ok installert. Tipper jeg sender kopier av de papirene + melding til Tollvesen og BT om at bilen er ombygd (i tillegg til tidligere innsendte søknad om ombyggingstillatelse). Deretter fikk jeg mirakuløst time hos BT 20/12, men rekker nok ikke å få tak i papirene fra Toyota til da...... må nesten stole på solidariteten her inne for å få tak i disse (papirer på at motorn er ok for europeiske krav, at motorn uten problem kan settes i en SW20, og hva som ellers må gjøres (bremser))

Toyota Nordvik her har det ikke vært mye hjelp i:
- De vil ikke ta bilen inn for å dokumentere hva som er installert.
- De vil ikke installere bremser + motor på nytt (tenkte de kunne gjøre dette slik at de kunne gå god for at alt var ok gjort). Faktisk fikk jeg bekreftet at de ikke installerer noen brukte deler for kunder, ihvertfall ikke om de må gå god for det som installeres.
- De vil ikke skrive ut oversikt over bremsedelenummer (for å se forskjellene)
- De vil ikke være behjelpelige med å skaffe infoen jeg trenger om 3S-GTE, ble henvist til Toyota Norge.

Toyota Norge var det heller ikke hjelp i:
- Kunne ikke gi meg dokumentasjon på 3S-GTE da den aldri har vært solgt i Norge.
- Ville ikke være behjelpelig med å skaffe slik info fra lenger opp i Toyota-systemet.

De fleste merke-importører har informasjon tilgjengelig ang vanlige ombygginger, hva andre deler som må byttes osv, men ser ikke ut som Toyota har dette.

#212938  av Dr.Ling

Ok, fant endelig svar på at vi som har innbetalt for effektøkning nå ikke kan kreves for ytterligere avgift etter 07-satser selv om vi ikke får endelig godkjenning hos BT før i 2007. Har vært litt fram og tilbake mellom meg/tollvesenet Bodø og Jumbo/tollvesenet Drammen. Ser ut til at Drammen heldigvis har rett :)

Link til tollvesenets diskusjon og konklusjon når det gjelder hva som er "endringstidspunktet":
http://www.toll.no/templates_TAD/Circul ... anguage=NO

Rimelig klart det som står der. Endringstidspunktet bestemmer jo hvilke avgifter som gjelder og hvor mye bruksfradrag som en får. Tollvesenets konklusjon: Endringstidspunktet er ikke når Tollvesenet får søknaden, ikke når endelig godkjenning skjer hos BT, men den dato man betaler avgiften! Den dagen du betaler er den dagen bilen din har endret status.

Det er kun når Tollvesenet ikke klarer å fastslå endringstidspunktet (når du blir tatt i kontroll med ombygd bil, uten at du har meldt ifra om ombyggingen til noen) at de kan gjøre som de vil: Om de er greie regner de avgifter fra datoen du blir tatt i kontroll, om de vil være hestkug regner de avgift fra mange år tilbake for å snyte deg for bruksfradrag :)

Dama hos Tollvesenet her i Bodø mente at den summen hun beregnet (etter 06-satser) bare gjaldt om jeg fikk godkjent bilen hos BT før årsskiftet, men der tok hun feil. Summen er kun riktig om jeg betaler før årsskiftet, noe jeg har gjort!

De nevner uansett at de forutsetter at ombyggingen blir gjort innen rimelig tid etter betaling............
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13