TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mitt supra MKIV baneprosjekt.... 604 rwhp

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #310762  av bjornalf

har flyttet alt elektrisk bak sikrings boks osv... lagt nye kabler til det meste bensin, starter osv.

spjeldet er 100 mm stort.. for stort menmen... joda fikk kjørt bilen litt etter mapping men fikk aldri noe dynoutskrift... ble vell avglemt mye stress der nede :) men skal jo mappes på nytt til våren med ny eksos osv.
 #310770  av TTM

Bilder? :D

Ja 100mm er vell litt i største laget. Jeg vurderer samme innsug selv med 80mm, men syntes 80mm og er litt i største laget.

Du får huske på utskriftene neste gang (han har dem sikkert lagret da, så du kan jo høre med han). Hvilken turbo var det du mappet på? Nårtid har du maks trykk og hvor mye trykk kjører du?
 #310791  av bjornalf

skal bestille et 80 mm for å sette på.. :) men det er ikke første prioritert... mappet med 74 mm turbo men når jeg fikk trykk osv blir litt feil siden jeg kjørte med verdens trangeste eksos.... har nå anskaffet 4 toms hele veien isteden for 2,5 med to lyddempere.. :) har vell fullt trykk ved 4500-4800 sånn sirka men tror dette blir bedre med eksosen har kjører på 1,5 bar.. men har jo enda ca 4000 rps arbeidsområde. 4500 til 8500

skal ta noen bilder..
 #310803  av Tevosupra

bjornalf skrev:skal bestille et 80 mm for å sette på.. :) men det er ikke første prioritert... mappet med 74 mm turbo men når jeg fikk trykk osv blir litt feil siden jeg kjørte med verdens trangeste eksos.... har nå anskaffet 4 toms hele veien isteden for 2,5 med to lyddempere.. :) har vell fullt trykk ved 4500-4800 sånn sirka men tror dette blir bedre med eksosen har kjører på 1,5 bar.. men har jo enda ca 4000 rps arbeidsområde. 4500 til 8500

skal ta noen bilder..
Ville ikke ha kjørt mye opp til 8500 jeg nei, da har du ikke motoren der lenge;)
Ser vi selv har stoppet på 8000/8200
 #310858  av bjornalf

ja er litt skeptisk selv.... må få den justert ned litt... 8200 er vell litt safere. skal bestille shimless buckets da er det litt tryggere på høyt turtall for toppen sin del.

du tevo... hvor mye vil det komme på for nye widebody felger 13" bak og 11" fremme :) ca 4,5 cm lengre ut i offsett. er ikke helt inne i felg ting selv..
 #310860  av Tevosupra

bjornalf skrev:ja er litt skeptisk selv.... må få den justert ned litt... 8200 er vell litt safere. skal bestille shimless buckets da er det litt tryggere på høyt turtall for toppen sin del.

du tevo... hvor mye vil det komme på for nye widebody felger 13" bak og 11" fremme :) ca 4,5 cm lengre ut i offsett. er ikke helt inne i felg ting selv..
Ja, 8200 er tryggere, mange tror det ikke er mye, men når du drar motoren gang på gang til 8500, så er de 300 rpm mye slitasje på motoren.

For noe slikt må du gå for CCW wheels, det er custom laget for den bredden du vil og offsett, kan levere dette til deg,men de koster noen kr, et felgsett kommer seg ca på 30 000 ink mva, kun fleger.
 #311010  av TTM

bjornalf skrev:skal bestille et 80 mm for å sette på.. :) men det er ikke første prioritert... mappet med 74 mm turbo men når jeg fikk trykk osv blir litt feil siden jeg kjørte med verdens trangeste eksos.... har nå anskaffet 4 toms hele veien isteden for 2,5 med to lyddempere.. :) har vell fullt trykk ved 4500-4800 sånn sirka men tror dette blir bedre med eksosen har kjører på 1,5 bar.. men har jo enda ca 4000 rps arbeidsområde. 4500 til 8500

skal ta noen bilder..
Da spooler den rimelig fort med tanke på størelsen. Jeg går for 71mm. Den skal nå maks trykk ved ca. 4500rpm den og.
Men kjører du 1.5bar nå? Skulle tro 1.5 bar på en 74mm turbo ville gi mere 550rwhp. Jeg fikk 511rwhp på 1.3 bar med 67mm turbo.

Tror ikke eksosen har sååå mye å si. Jeg leste litt om 4" vs 3" fordi jeg vurderte å gå fra 3" til 4" selv. Jeg fant en tråd på supraforums der en hadde testet 3" vs 4", og fant ut at å gå fra 3 til 4 utgjorde veldig lite/ingen forskjell på spool up. Ble bare mere lyd :D

Hva har du gjort for å flytte sperre fra 7000rpm til 8500rpm trygt? Ventil fjærer, retainers, oppgradert oljepumpe... noe mer? Dette er det jeg vet man MÅ ha. (pumpa er mye diskutert da).
Jeg har bestillt fjærer, retainere, og studs bare for sikkerhets skyld, siden jeg har av toppen uansett. Jeg skal dra den til 8000rpm. Tar ikke sjangsen på mere enn det.

Lurer på hva som må til for å dra den til 10500, slik som han her;
RÃ¥tt! :twisted:
 #311079  av bjornalf

hehe... en som er flink til å hente hk høyt å noen ville kammer osv osv... og sikkert et lite lager ekstra deler...
 #311358  av TTM

Ja det holder nok ikke lenge om man drar den så langt ofte.

Men 8000rpm skal gå greit. Trenger nye ventil fjærer (og retainers). Det er egentlig alt. Men med stivere fjærer, blir det mer belastning på reg reima og da kan det være greit med forsterket brakett til reg reim strammeren. Nytt veivhjul (ATI) er visst heller ikke så dumt, og siden både du og jeg har alt dette, så skulle varving til 8000 gå greit for oss. :wink:

Gleder meg sinnsykt til å se bilen din på acr. Hiv ut noen bilder av hvordan det ble etter du flyttet det elektriske. Var det foresten mye jobb med dette?
 #311362  av bjornalf

hehhe ja det er sant:) MYE jobb... du må jo forlenge alle ledninger ca25-30 pluss flytting av plussen til starter og ladeledninger hvis det skal bli bra.. men er verdt det.. :) skal hjem en tur å jobbe ,med bilen nå så skal få tatt noen bilder forran og bak...
 #311730  av bjornalf

TTM skrev:Ja det holder nok ikke lenge om man drar den så langt ofte.

Men 8000rpm skal gå greit. Trenger nye ventil fjærer (og retainers). Det er egentlig alt. Men med stivere fjærer, blir det mer belastning på reg reima og da kan det være greit med forsterket brakett til reg reim strammeren. Nytt veivhjul (ATI) er visst heller ikke så dumt, og siden både du og jeg har alt dette, så skulle varving til 8000 gå greit for oss. :wink:

Gleder meg sinnsykt til å se bilen din på acr. Hiv ut noen bilder av hvordan det ble etter du flyttet det elektriske. Var det foresten mye jobb med dette?

hær er et bilde av motor rommet etter flyttinga osv... skal prøve å lakkert.. er lite blank lakk der:)
Vedlegg
DSC00213.JPG
DSC00213.JPG (679.25 kiB) Vist 711 ganger
 #311733  av Supramk3turbo

Ser meget bra ut :D Stilrent å pent :D Hva gjør du med veivhus vent.? Ser du har satt filter på ene siden...
 #311735  av bjornalf

tja ikke så mye.. satt bare et filter på den siden.... men har en catch tank som skal på.. men for veikjøring så kom det ikke olje ut så da funka filteret bra :)
 #311784  av TTM

Det der så jo riktig så bra ut.

Er DP kjøpt på ebay? Hvordan passer den? Har bestillt 4"DP+ MP fra ebay. Den skulle visst funke veldig bra ifølge folket på supraforums.
Men den har 3.5" flens, så lurte på hvordan du gjorde det med evt. overgang til 3" om du har samme DP.

Jeg trodde ikke det skulle ha så mye å si å gå fra 3" til 4", men jeg hørte nå nettopp at man kan øke 40-50 hjulhester om man ligger på ca. 700hjul hester, bare med å øke fra 3" til 4".

FÃ¥r du til body kitet da?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16