TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 MK2 m/ 3vz-fte -> 3s-ge

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #298323  av Dalan
 
Ser jo ikke så hakkande gæærnt ut det her... :D
Hvis du er forbi Trondheim med den doningen noen gang må jeg få inspisere
 #298401  av erling
 
Takkar :D

To knips fra idag.. Glassblåse å lakke dritten så er den ferdig, gidder ikke gnure den blank :P
Vedlegg
Bilde012.jpg
Bilde012.jpg (453.82 kiB) Vist 1211 ganger
Bilde013.jpg
Bilde013.jpg (515.05 kiB) Vist 1210 ganger
 #299283  av erling
 
kennethx skrev:Har du lakket den nå da? :)
Nå har jeg lakka den. Og montert den. Så har jeg hatt oppstart og :wink: Må nok ned med girkassen igjen siden trykkplata av en eller annen grunn tar borti clutchhuset..... Lager sånn kjekk lyd: "GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK" helt til jeg tråkker inn clutchpedalen.

Har en liten videosnutt, men den er med reg.nr så har ikke lyst å legge den ut. Noen som gidder å redigere inn en sladd over skiltet så skrik ut, jeg er i garasjen å skrur ut girkasse imens. :wink:
 #299285  av Andreazz
 
erling skrev:
Har en liten videosnutt, men den er med reg.nr så har ikke lyst å legge den ut.
Har du noe å skjule? :shock:
 #299312  av hmsilset
 
erling skrev:Ja. Eg e SJENERTE
:D

Legg ut lydfil om det skjer igjen da.Eller en tapebit over skilta.Håper du lykkes og finner grunnen til dunkinga nå da.
 #299316  av Terjen
 
erling skrev:
kennethx skrev:Har du lakket den nå da? :)
Nå har jeg lakka den. Og montert den. Så har jeg hatt oppstart og :wink: Må nok ned med girkassen igjen siden trykkplata av en eller annen grunn tar borti clutchhuset..... Lager sånn kjekk lyd: "GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK-GANK" helt til jeg tråkker inn clutchpedalen.

Har en liten videosnutt, men den er med reg.nr så har ikke lyst å legge den ut. Noen som gidder å redigere inn en sladd over skiltet så skrik ut, jeg er i garasjen å skrur ut girkasse imens. :wink:
Hørtes snodig ut hvis trykkplata skulle ta borti clutchhuset når clutchen er ute, mens ikke når den er innkoblet. Trykkplata skal jo ikke akkurat flytte seg så mye? :shock:
Er ikke girkassen som er dritt vel?
 #299333  av erling
 
Terjen skrev:Hørtes snodig ut hvis trykkplata skulle ta borti clutchhuset når clutchen er ute, mens ikke når den er innkoblet. Trykkplata skal jo ikke akkurat flytte seg så mye? :shock:
Er ikke girkassen som er dritt vel?
Kikket med minikamera inn i clutchhuset idag, så stipene etter subb. Så sikta jeg litt på "ytterhuset" på trykkplata mens en trykka ut og inn clutch, og den flexer rundt 0,3-0,5mm. Siden fjærene er opplagret i huset er det sikkert naturlig at den flexer litt, men at det var så liten klaring til clutchhuset hadde jeg ikke sett for meg.. Kjørte med org. turbotrykkplate og gtikasse ifjor, der var det ihvertfall god klaring. Har aldri hørt om problemet i v6 forumer heller.. Men jeg bør nok lage en shim mellom kasse og motor. Når jeg fikk ned kassa var det ihverfall ikke vanskelig å "se-hva-som-skjer". Kasseskruing e forresten sjefs!! Jippi!!! :D
Vedlegg
Bilde006.jpg
Bilde006.jpg (568.72 kiB) Vist 1210 ganger
Bilde015.jpg
Bilde015.jpg (278.26 kiB) Vist 1208 ganger
Bilde002.jpg
Bilde002.jpg (363.48 kiB) Vist 1211 ganger
Bilde012.jpg
Bilde012.jpg (508.71 kiB) Vist 1211 ganger
 #299336  av erling
 
kennethx skrev:På noen av disse gromclutchene følger det jo med et eget utløserlager, pga det orginale gir feil klaringer. Er ikke noe slikt da?
Bruker det som følger med. Men det ville uansett ikke ha noe å si på trykkplatens avstand til girkassen, spesiallageret går mer på riktig friing og vandreområde. Det må jeg også tenke på at jeg ikke tukler til når jeg lager shimen..
 #299344  av JK86
 
hmm. men etter o0g ha sett hva du har prestert hittil så er vel ikke dette noe problem og fikse. detta prosjektet her er jo helt vilt. keep up the good work. når er planen for og vise herligheten i all offentlighet?
 #299346  av kennethx
 
erling skrev:
kennethx skrev:På noen av disse gromclutchene følger det jo med et eget utløserlager, pga det orginale gir feil klaringer. Er ikke noe slikt da?
Bruker det som følger med. Men det ville uansett ikke ha noe å si på trykkplatens avstand til girkassen, spesiallageret går mer på riktig friing og vandreområde. Det må jeg også tenke på at jeg ikke tukler til når jeg lager shimen..

Ser du ikke noen merker i girkasse huset? En aldri så liten "porting" ? :)
 #299381  av Lørnings
 
Hadde det ikke vært enklere å slipe litt i kassa enn å lage en spacer?Blir fort vanskelig med akselen som flyttes og sånn, gjør det ikke?=) Ellers gleder ihvertfall jeg meg til en oppstartsvideo snart! :D
 #299441  av erling
 
JK86 skrev:hmm. men etter o0g ha sett hva du har prestert hittil så er vel ikke dette noe problem og fikse. detta prosjektet her er jo helt vilt. keep up the good work. når er planen for og vise herligheten i all offentlighet?
Takker for det :D Det meste lar seg fikse, er bare snakk om hvor mye skallebank man har etterpå. Satser på å få den på veien en stund før saltebilen kommer og eter oss opp ihvertfall :wink:
kennethx skrev: Ser du ikke noen merker i girkasse huset? En aldri så liten "porting" ? :)
Lørnings skrev:Hadde det ikke vært enklere å slipe litt i kassa enn å lage en spacer?Blir fort vanskelig med akselen som flyttes og sånn, gjør det ikke?=) Ellers gleder ihvertfall jeg meg til en oppstartsvideo snart! :D
Tenkte på det og, du ser merke på bildet der, den buen nede på veggen i huset..

Men etter noen kontrollmålinger idag fant jeg ut at:

-Fidanza V6-sv.hjul og 3s-ge sv.hjul bygger 2,2-2,5mm lenger ut fra blokk enn 3s-gte sv.hjul (31,8/34+mm)
-S54 kassen (3s-ge) er 2mm dypere (romsligere) enn E153 kassen (3s-gte) (78/76mm)
-Trykkplata på Xtremeclutchen min bygger 1,5mm mer enn orginal turbotrykkpl. (41,5/40mm)
-S54 og E153 har samme dybde inn mot blokka iforhold til Starter/tannkrans

Siden jeg satt med worst case oppsettet av alle disse var det max 0,5mm klaring igjen til huset.. Jeg hørte jo ingenting mens jeg dro rundt starteren, kun når den fyra igang. Så virker som trykkplata "skyter litt rygg" når sentrifugalkreftene kommer med litt mer omdreining enn startrotasjon.

Konklusjon er at siden tannkransen for starteren og hele clutchen er lengre ute på v6 sv.hjulet enn på turboen, ble det riktigst å bruke shim. Girkassen flyttes da nærmere det sted den er tiltenkt mtp splines og utløserlager. Høyre drivaksel vil også flytte seg på sim-ringsporet som følge av dette, men det bør ikke bli et problem.. Så i kveld lagde jeg 1stk shim på 1mm og slengte opp kassen igjen. Så får jeg se hvordan det funker etter å ha montert opp resten av greiene imorgen. :wink:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 25