Side 8 av 12

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 16:45
av ErikG
Nå er vel både fotbrekk og bremser mekanisk og pneumatisk eller hva det heter på prius. Testa i dag med en prius hva man kan gjøre om pedalen henger seg. Holdt full pedal og den stoppa både med full brems og når jeg holdt girspaken i N. Stopper også med fotbrekk, men turte ikke så høy hastighet da det var kundebil. Låste ikke dekka.

Er veldig spent på hva de fra Belgia kommer frem til at er årsaken på den norske priusen.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 17:04
av Mr_Storbrua
Gleder meg også til det. Håper de finner en feil.. Er greit å ha ett svar når kunder begynner å spørre..

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 17:41
av ArildM
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=591732
Rart at disse ulykkene bare skjer med dumme folk og amerikanere (egentlig samme ting) :roll:

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 17:50
av apehest
Kunde som sa idag "Nå kan man ikke lengre si at toyota lager kjedelige biler"

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 18:18
av Fred
Siste episoden på vg nett-tv viser jo hvor enkelt det er å stoppe en prius, selv med full gass. Har denne kunden prøvd dette? Jeg ser foreløpig ikke noen annen løsning enn matter, men du verden hvor glad jeg hadde blitt om dette hadde skjedd i en bil jeg kjørte selv. Så hadde jeg visst mer om det når kunder spør. Skal ha inn en bil på mandags morgen hvor kunden er skråsikker på at pedalen har sittet fast ved 2 anledninger (ikke prius), og jeg "gleder" meg til å se på denne. Og 176km/t? Joda, priusen går så fort den, og jeg har aldrig sett en bil som har kjørt autovernrally i denne hastigheten. Men hvis bilen etter en slik tur ikke ser værre ut enn den gjør på bildene, så må jo denne priusen uansett være en fantastisk sikker bil! Håper inderlig at de på teknisk finner ut av dette. Fort som mulig.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 18:56
av Bamsemoms
Fred skrev:Siste episoden på vg nett-tv viser jo hvor enkelt det er å stoppe en prius, selv med full gass. Har denne kunden prøvd dette? Jeg ser foreløpig ikke noen annen løsning enn matter, men du verden hvor glad jeg hadde blitt om dette hadde skjedd i en bil jeg kjørte selv. Så hadde jeg visst mer om det når kunder spør. Skal ha inn en bil på mandags morgen hvor kunden er skråsikker på at pedalen har sittet fast ved 2 anledninger (ikke prius), og jeg "gleder" meg til å se på denne. Og 176km/t? Joda, priusen går så fort den, og jeg har aldrig sett en bil som har kjørt autovernrally i denne hastigheten. Men hvis bilen etter en slik tur ikke ser værre ut enn den gjør på bildene, så må jo denne priusen uansett være en fantastisk sikker bil! Håper inderlig at de på teknisk finner ut av dette. Fort som mulig.
Du har en del godepoeng. Som jeg også har stusset over. Spesielt over hvor lite synlige skader det er på bilen etter at den har brukt autovernet for å stoppe i en hastighet på over 170km/t. En annen ting er at det skal godt gjøres å få en slik prius i den hastigheten. Har også sett videoen der man kan stoppe Priusen på 3 forskjellige måter, er noe som ikke stemmer.

Fikk selv ett brev i posten i dag om at jeg kunne møte opp fra 16 - 20 for å få utbedret "feilen". Så skal nok ta en tur å få gjort dette :D

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 19:44
av lexusmann
ArildM skrev:http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=591732
Rart at disse ulykkene bare skjer med dumme folk og amerikanere (egentlig samme ting) :roll:
Han skrudde motoren av på slutten der, er det da fare for at rattlåsen slår inn?
Tviler sterkt på at mattene kan skape sånne problemer...

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 19:45
av ErikG
Nei, den vil ikke slå inn.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 19:50
av Toyota-rav4-2002
Fred skrev:Siste episoden på vg nett-tv viser jo hvor enkelt det er å stoppe en prius, selv med full gass. Har denne kunden prøvd dette? Jeg ser foreløpig ikke noen annen løsning enn matter, men du verden hvor glad jeg hadde blitt om dette hadde skjedd i en bil jeg kjørte selv. Så hadde jeg visst mer om det når kunder spør. Skal ha inn en bil på mandags morgen hvor kunden er skråsikker på at pedalen har sittet fast ved 2 anledninger (ikke prius), og jeg "gleder" meg til å se på denne. Og 176km/t? Joda, priusen går så fort den, og jeg har aldrig sett en bil som har kjørt autovernrally i denne hastigheten. Men hvis bilen etter en slik tur ikke ser værre ut enn den gjør på bildene, så må jo denne priusen uansett være en fantastisk sikker bil! Håper inderlig at de på teknisk finner ut av dette. Fort som mulig.
Såg det nettopp på tv nå, og han stoppet priusen fint med fotbremsen han, men ett alternativ er jo håndbrekken da.
Men den priusen såg ikke verre ut enn at den var skrapet opp på siden med bulker, og i hele 176km/h, litt rart det ja...
Men det jeg tror er at i usa utnytter de denne situasjonen godt, de har hatt ett ganske dårlig salg i det siste, så jeg tror de bruker denne saken for å få bedre salg av sine biler.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 23:26
av ke25-toyoglide
Ok, for det første er det mange gode poeng her. Spesielt det med lite skader på bilen.
Og det var på tide Toyota lagde en slik How too.
Men alle tar utgangspunkt i at bremser virker.
På prius og flere andre Toyotaer så er det drive by wire, som betyr at det er elektrisk overføring, som skal inn til en datamaskin for å gjøre en oppgave.
Viss den datamaskinen har bestemt seg for å gi full gass og ignorere b rmsesignal, då har du et problem. siste mulighet då er å sette den i fri,,,, viss den tillater det.
Ja på en bil som fungerer så tillater den det, men på en løpsk bil :?:
Håndbrekket eksisterer ikkje, de har istedet et fotbrekk, og viss du trør det så langt inn at du låser bakhjula,,,,,,då har du et problem. då må du slippe opp, trø brekket lenger inn :shock: og så slippe opp,,,,, viss du ikkje allerede er i en tretopp.
Den siste ulykken er i Norge så den skal me ikkje skylde på USA.
Og den store dødsulykken i USA så var den en politimann som kjørte og hadde god tid til å tenke seg om. Ringte til og med 911. Han har nok gjort det meste for å prøve å bremse bilen.
er litt redd for at Toyota nå har nekta så lenge for at det er elproblem, at det sitter for langt inne å innrømme det. Og de vett det sikkert ikkje selv, de bare ber om at det ikkje er det.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:13 mar 2010 00:11
av apehest
Umm.. bremsene til prius er da ikke drive by wire, kun den regenerative delen(lading ved brems) som vil slutte å fungere hvis du kutter strømmen eller datasystemet er på syretripp.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:13 mar 2010 01:00
av magnesmurf
Kan ikke uttale meg om priusen, men mercedes hadde i sin tid et elektronisk bremsesystem. SBC eller noe slikt mener jeg å huske at det het.
Uansett var dette systemet en stor fiasko, da det var veldig mye feil med det. Og det systemet sviktet støtt og stadig. Dette var på den gamle e-klassen som kom rundt 2001.
Heldigvis hadde dette systemet en mekanisk back-up. Men bremsepedalen ble tung som f** når den mekaniske delen slo inn.

Og ca en av hundre biler hadde problem med det systemet. Enden på visa der var at hele systemet ble forkastet til slutt, da det skapte mange ulykker når bilen plutselig ble tung på bremsen.

Hva som er problemet med toyota sine produkter skal bli spennende å se. Men som noen her inne påpeker, når en bil løper løpsk nytter det ikke å stoppe den med bremsen, hvis den ike virker. Og jeg vil tro at noen av bilene hvor bilen har løpt løpsk, og fører ikke får bremset, satt den i fri eller skrudd av motoren garantert har store feil i elektronikken. Spørsmålet er bare hva som utløser total systemsvikt, og hvorfor systemet ikke nullstiller seg og skur av hele bilen, men isteden gir full gass osv..

Og en liten kommentar til apehest, som mener datatilsynet ville reagert på en "black boks" i biler.
Det sitter en slik i mercedeser. Jeg husker godt fra min tid som mekanikker der at man kunne gå inn med diagnoseverktøy og sjekke kjørt hastighet de siste 12 km eller noe slikt... Kanskje en sak for datatilsynet? :lol:

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:13 mar 2010 02:22
av Mr_Storbrua
Det som var med den saken i usa, der du ser på bildet at politiet har brukt sin egen bil som "rambukk".. det er bare juks.. bilen stoppa av seg selv.. politiet kjørte på siden og ga sjåføren beskjed om hva ha nskulle gjøre, så parkerte politibilen foran bilen etterpå, da tok fotografen bildet.. altså.. bare juks.. bilen stoppa for egen maskin..


Det som var med den i kr.sand.. Som jeg fikk med meg, så sa sønnen at han prøvde å bremse, men bilen blei ustabil..... Ergo.. bremsene må tydeligvis ha virka.. Har ikke sett bildene. men om noen mener det er lite skader på bilen.. du skal mose bilen GODT mot autopvernet for å stoippe en bil i 170 km/t.. Har selv hørt om folk som har kappkjørt, som har røket i autovernet pga for høy fart i sving, men de bare fortsetter .. de mister fint lite fart av og møte autovernet.. Så her er mye som ikke stemmer..

Men har som sagt ikke lest så mye om denne saken.. Så tar personlig alt med en klype salt..

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:13 mar 2010 03:42
av ArildM
Får kjøpe meg prius jeg også da, bare for å ligge i 150 over alt. Hey hvis jeg blir stoppet i fartskontroll får jeg bare se vettskremt ut og si at gasspedalen min har låst seg :!: :lol:

Den dagen jeg kjøper noe som er delfransk utviklet, produsert i england, og ikke bruker mekaniske wire for å regulere gass og brems... :roll:

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:13 mar 2010 09:19
av ke25-toyoglide
Det var en Toyota selger som a at det var driwe by wire bremser og styring på Prius.
Han poengterte at det var positivt siden det ga kjappere respons, og bedre sikkerhet :shock:
Dette pga at alle systemene hadde backup, slik at viss det skjedde noe gale med bremsene så ville reservesystemet slå inn uten at eg merket noe. Det samme med styringen.
Å ettermontere en slik "blackbox" i millioner av Prius vil nok vere nesten umulig.
Dette for at den boksen skal registrere alt mulig rundt omkring, Og lagre det uten at ytre påvirkning skal ødelegge boksen.
Og dette skal monteres i millioner av biler uten at de tusenvis av mekanikere skal gjøre vondt verre.
Og er Prius delfransk utviklet :?: Då burde det jo vere franske priuser og.
Vett om folk som har stoppet biler med å legge den i autovernet, men det var uten bremser og uten gass. Vil du stoppe fortere så legg den i autovernet på motsatt side.
Det beste tipset som er komt er å trykke inn start/stopp knappen i 3 sek.
Du får hardere brems og sving, men slipper å kjempe mot en løpsk bil.
Ellers så får me montere en hovedstrømsbryter :lol: