Jeg har en periode irritert meg over surkling fra varmeapparatet ved gasspådrag. Dette kommer jo ganske enkelt av at jeg har luft i kjølesystemet en eller annen plass. Sist helg bestemte jeg meg for å se om det kunne hjelpe å lufte systemet. Da viste det seg at jeg hadde et ganske tydlig hull i lokket til ekspansjonstanken. Noe som forøvrig er ganske vanlig på Toyota fra denne tiden. Jeg bestilte derfor nytt lokk til ekspansjonstanken, nytt lokk til kjølevæskepåfylling, ny termostat og pakning til denne. Alt dette til den herlige sum av 1358,-
Uansett, i dag var dagen kommet for å montere lokket til ekspansjonstanken og påfyllingen av kjølevæske før jeg forsøkte å lufte systemet på nytt. Det var bare en delvis vellykket affære. Det surkler betydelig mindre nå enn før, men jeg har nok enda litt luft igjen. Siste rest tenker jeg å få ut samtidig som jeg flusher systemet og bytter kjølevæske ganske snart. Dersom jeg da fortsatt har surkling tyder vel ting på at toppakningen kan være gåen, men vi krysser fingrene for at flushing av systemet, ny termostat og kjølevæske gjør susen.
SÃ¥ litt bilder:
Her ser man hullet i lokket til ekspansjonstanken ganske tydelig:
Ny del:
Montert:
Det originale lokket til påfylling av kjølevæske:
Ny del:
Montert:
Tok også et bilde av bilen i typisk Bergensvær:
Og ett av felgene: