Side 8 av 18

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:24 aug 2020 10:42
av MR2i
..men da jeg ser litt nærmere etter, så er vel bellhouset med på DSG-kassen?
t_655.png
t_655.png (2.57 MiB) Vist 1017 ganger
DQ250.jpg
DQ250.jpg (2.43 MiB) Vist 1015 ganger
I så fall er DSG-kassen samme mål som C52. 24 cm! :)

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:24 aug 2020 21:38
av ArildM
Tror du har rett, har spekulert litt på det samme selv, men bellhousing er trolig en del av dsg kassen :)
Spørsmålet er bare hvordan du skal få den til å passe på en 4a eller 2gr blokk :wink:
Er jo mulig du kan ta av den eksisterende bellhosingen og lage en custom en, eller modifisere den eksisterende?

Må finnes løsninger :D

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:25 aug 2020 01:46
av MR2i
ArildM skrev:Tror du har rett, har spekulert litt på det samme selv, men bellhousing er trolig en del av dsg kassen :)
Spørsmålet er bare hvordan du skal få den til å passe på en 4a eller 2gr blokk :wink:
Er jo mulig du kan ta av den eksisterende bellhosingen og lage en custom en, eller modifisere den eksisterende?

Må finnes løsninger :D
Med de målene er jeg sikker på at det vil fungere og er plass for alt sammen.
DSG-kassen inkl. dual mass svinghjul er 34 cm.
Så trenger bare en 2 cm tykk aluplate som rommer adapterplaten som kobler 4A blokken til DQ250-kassen samt adapteren som kobler veiv til svinghjulet.

Bruker man et ekstremt lettet svinghjul som dette:
1390550_235128539982003_1741495233_n.jpg
1390550_235128539982003_1741495233_n.jpg (65.87 kiB) Vist 1003 ganger
http://ttvracing.com/products/?manufact ... =flywheels
...så har man starteren på plass og første del av adapteren.
Så bruker man de skruehullene som er til clutchen til selve adapteren
Problem solved! Både med svinghjul, girkasse, starter og hele drivlinjen! :D

Monteringsanvisningen vil da bli:
* Montere adapterplate bellhousing
* Montere hyperlettet svinghjul
* Montere adapter tilpasset bolter dual mass svinghjul
* Montere dual mass svinghjul

Da ser det slik ut:
t_659.png
t_659.png (1.16 MiB) Vist 999 ganger
Edit: Det ser nesten ut som man har nok masse i racingsvinghjulet til å lage skruehullene direkte i det.
Og så montere DSG-svinghjulet direkte på det svinghjulet. Altså ingen adapter nødvendig! Selve racingsvinghjulet hadde vært nok. Og i verste fall, bruke et litt tyngre svinghjul som har nok masse til å lage gjengede hull direkte i det.
Da vil det "originale" svinghjulet både bli startkrans og adapter i ett.

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:25 aug 2020 08:58
av ArildM
Må fremdeles løse problemet med at svinghjulet er 6cm(?) større enn org, og at du da vil dekke over de eksisterende festene i motorblokken?

Er planen fortsatt 4age?

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:25 aug 2020 09:20
av MR2i
ArildM skrev:Må fremdeles løse problemet med at svinghjulet er 6cm(?) større enn org, og at du da vil dekke over de eksisterende festene i motorblokken?

Er planen fortsatt 4age?
Den første adapterplaten vil fikse at DSG-svinghjulet og kassen er større enn org, så det er ikke noe problem.

Blir 4AGZE blokken som blir basis ja. 7-rib.

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:25 aug 2020 20:45
av ArildM
Aha, tror jeg skjønner. Blir spennende å se dette løst i praksis :mrgreen:

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:25 aug 2020 21:49
av MR2i
Det som IKKE lar seg gjøre å ta i teorien er girkassefestet og drivaksler.
Må nok finne ut av det når selve motor og kasse blir lagt inn.

Jeg trodde jeg måtte ha god tid for å finne ut av alt...
Det verste er vel egentlig gjort.

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:26 aug 2020 16:14
av ArildM
Det må vel nesten kunne kalles detaljer når du ser på alle andre hindringene du må over først :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:26 aug 2020 17:25
av MR2i
ArildM skrev:Det må vel nesten kunne kalles detaljer når du ser på alle andre hindringene du må over først :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Det absolutt vanskeligste er jo fargen på bilen!! :D

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:26 aug 2020 17:28
av MR2i
Noen å velge mellom...
Speedhunters øverst eller McLarens blålilla er noen av de fineste av disse men...

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:27 aug 2020 14:44
av ArildM
Om du skal velge farge helt fritt må jeg si at Marrakesh Brown fra BMW er en meget fin farge, både i virkeligheten (var en her på forumet som hadde en SW20 i den fargen) og på bilder. Mye spill i fargen så den forandrer seg og ser fin ut i alle lysforhold imho :mrgreen:

Ellers synes jeg AW11 er en vanskelig bil å finne en fin farge til, den har et 80-talls firkantet design, og det er ikke alt som går like greit overens fra de nye sportsbilene i dag som har mer rundere former.

Avgjørelsen er jo uansett til syvende og sist din :mrgreen:

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:27 aug 2020 18:24
av MR2i
ArildM skrev:Om du skal velge farge helt fritt må jeg si at Marrakesh Brown fra BMW er en meget fin farge, både i virkeligheten (var en her på forumet som hadde en SW20 i den fargen) og på bilder. Mye spill i fargen så den forandrer seg og ser fin ut i alle lysforhold imho :mrgreen:

Ellers synes jeg AW11 er en vanskelig bil å finne en fin farge til, den har et 80-talls firkantet design, og det er ikke alt som går like greit overens fra de nye sportsbilene i dag som har mer rundere former.

Avgjørelsen er jo uansett til syvende og sist din :mrgreen:
Vanskelig ja. Er en brun versjon men i mørkt scenario i listen av bilder jeg la ut også.
Er vanskelig å velge ja.. men jeg har god tid.. kanskje.. kan hende prosjektet blir fremskutt til vinters..

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:28 aug 2020 16:33
av ArildM
Trå til sier nå jeg da :mrgreen:
Sånn at vi får se hvordan du løser det med DSG kassa :D

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:28 aug 2020 19:11
av MR2i
Er visst noen på mr2oc.com som lurer også.

Med en full byggetråd og "meny" på AW11/SW20 med DSG, tror jeg vil bli en "byggeboom" rundt i verden...

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:28 aug 2020 21:26
av ArildM
Im in! Som de sier over dammen :mrgreen: 8)