TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min st165

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.

#235370  av sleeper

jaja, da var sesongen for meg startet! :D :D
bilen går som en klokke.. har ikke rukket og justere så mye ang trykk enda.. men nå er det ivertfall ikke noen lekasjer eller andre ting som irriterer meg.. ( jo, eksosen gjør det men jeg har ny rustfri liggende... må bare få surra meg til og montere den..)

legger ved noen bilder av hvordan motor rommet ser ut nå.., selve bilen er ikke klar for visning enda.. men det kommer snart håper jeg..
det er IKKE rengjort noe i motor rommet enda, bare tok noen bilder etter jeg tok den ut av garasjen...
Sist redigert av sleeper den 05 des 2009 14:37, redigert 1 gang totalt.

#251673  av sleeper

celica_st185 skrev:Ser jeg trenger oljefilterflytter nå når jeg skulle montere på gamle grenrøret ditt.... hvor kjøpte du ditt?
det kjøpte jeg på kollevold, du trenger den som står på blokka, den som oljefilteret står på og en termostatstyrt en som sender olja innom en oljekjøler når det blir varmt.. ( er mulig du får plass til den orginale oljekjøleren der den står og da trenger du ikke luftavkjølt før du butter 500hk.. men det har jeg ikke sjekkert om passer!)

#251676  av sleeper

jaja, lenge siden jeg har oppdatert noe her nå..
bilen har gått som en klokke hele denne sesongen ivertfall... ikke noe som har tatt kvelden selv om jeg har kjørt en god del på 1.75kg trykk! :D :D eneste jg sliter litt med er litt ustabilt trykk, tenkte og se på det til fredagen før jeg stikker på gatebil!

og må også nevne at nå har jeg ivertfall fått montert st205 bremser foran på den! så nå stopper den som den burde også! :D :D

#251763  av sleeper

tja, mulig det kan ordne seg.. er ikke helt sikker på om det blir kjøring på gatebil, kommer litt ann på om det er plass..

Hei

#254674  av madsbp

sleeper skrev:Her er et bilde av gamlebilen min.. (st162)
her sitter det på jamex 40fjærer, gule koni, momo felger med 205-45-16 foran og 215-45-16 bak..
Du kan ikke gi meg en pekepinn til hvor jeg får tak i dette til min st162? :)
 #254712  av sleeper

madsbp skrev:
sleeper skrev:Her er et bilde av gamlebilen min.. (st162)
her sitter det på jamex 40fjærer, gule koni, momo felger med 205-45-16 foran og 215-45-16 bak..
Du kan ikke gi meg en pekepinn til hvor jeg får tak i dette til min st162? :)
tja, alle steder som selger jamex og koni skaffer dette... mulig du kan kjøpe det selv¨på ebay også hvis du leiter litt...

#261010  av sleeper

jaja, da er det vel på tide med en liten oppdatering..
var på gardemoen og kjørte drag på søndag som var.. det gikk ikke så bra! :evil:
etter ca 320-330m så sa motoren tak for seg! all kjøleveske sprutet ut og det kom en sinnsyk rask smellelyd ( som eksos på frieksos).
slapp gassen med en gang og trillet resten av veien inn til 12.8- 182.81km\t
fra da så gikk bilen bare på 3 cyl..tok ut tennpluggene og fant ut at cyl 1 var fyllt av vann..

så når jeg da fikke kjørt bilen hjem på henger og skrudd litt så har jeg da funnet ut hva som er galt...
og resultatet er: sprekt blokk ved cyl 1 ( se bilde! den sprekken går på skrå nedover mot vannpumpa.. ca samme som kennethx gjorde med sin)
blåst topp pakning ( blåst både inn til vannkanal og ut i friluft.. når blokka sprak så hadde ikke den ene arp studsen noe og holde igjen i og dermed så løftet toppen seg og den smelle lyden jeg hørte var rett og slett cyl kompresjonen som gikk ut i friluft mellom topp og blokk))

så hvis det er noen som har en 2 gen blokk som har gåene stempelringer el. lign som ikke er borret før så ta kontakt.. :wink: trenger en!

så da var sesongen over for meg.. men bilen blir byggd opp igjen.. med mye nye godeler..
Sist redigert av sleeper den 05 des 2009 14:38, redigert 1 gang totalt.

#261011  av kennethx

Sprekken min var ikke like lang og like tydelig, den starter nede og jobber seg oppover, men ikke fullt å langt som din....Definitivt au det der ja! :evil:

#261014  av sleeper

kennethx skrev:Sprekken min var ikke like lang og like tydelig, den starter nede og jobber seg oppover, men ikke fullt å langt som din....Definitivt au det der ja! :evil:
min vet jeg faktisk ikke hvor langt går.. er ivertfall så lang jeg kan se.. :evil: og det ser oså ut som den har sprekt mellom cyl og vannkanal og.. :evil:

virker nesten som om blokka ikke har greid og holde igjen den ene studsen og dermed så har den bare rivd blokka i 2...for det virker som den sprekken går rundt rett nedenfor der studsen slutter i blokka.. ( har sett det skjedd på noen 3sgte motorer med VIRKELIG mye krutt ( 800+hk) men jeg var langt ifra så mye hk så det burde ikke ha skjedd...

#261149  av kennethx

sleeper skrev: min vet jeg faktisk ikke hvor langt går.. er ivertfall så lang jeg kan se.. :evil: og det ser oså ut som den har sprekt mellom cyl og vannkanal og.. :evil:

virker nesten som om blokka ikke har greid og holde igjen den ene studsen og dermed så har den bare rivd blokka i 2...for det virker som den sprekken går rundt rett nedenfor der studsen slutter i blokka.. ( har sett det skjedd på noen 3sgte motorer med VIRKELIG mye krutt ( 800+hk) men jeg var langt ifra så mye hk så det burde ikke ha skjedd...
Min sprakk bare fra vannkanal og ut, så den lakk litt vann, men så klart ikke noe å samle på, så måtte jo bytte den. Men hvorfor det skjedde er jo et veldig godt spørsmål, jeg hadde jo ikke tatt ut noe serlig mer en 300 hester. Jeg lurer rett og slett på om det kan være noe så dumt som vann! Plastdekslene under motor er jo long gone, så hva skjer når du suser igjennom en stor vannpytt? Jo vannet spruter opp i motorrommet, om tilstrekkelig mye kaldt vann treffer blokken kan den muligens bli så mye nedkjølt så fort at det kan forårsake sprekking? Og da sprekker den der det er tynnest.

#261158  av sleeper

har sett litt nermere på min nå og den har ikke bare sprekt mellom vannkanal og ut.. den har sprekt mellom vannkanal og inn til cyl + fra vannkanal og ut i friluft.. ( jeg drenerte cyl 1 og startet bilen opp for og se hvor gæli det var når jeg var på gardemoen og da hadde jeg 15cm vannstråle opp av radiatorlokket på 1500rpm... :? :? )

jeg har en liiiten teori om hvorfor dette skjedde akkurat denne gang.. ( jeg har kjørt på den effekten hele sommer og lengre drag en det jeg gjorde nå så syntes det var VELDIG rart at det skjedde akurat da..

og så kom jeg på at det var kun 1 ting som var forskjelig fra alle andre ganger.. og det er at jeg hadde skrudd av varmen inne i bilen ( den har altid stått på maks varme når jeg har kjørt tidligere...men denne gangen så sto den på kaldt..
dvs at det kommer en god del mindre vann igjenom blokka en det gjør hvis varmeapparatet står på.. ( vann kommer fra vannhuset og så gjenom varmeregister og så inn i blokka igjen) når varmeapparatet er på kaldt så blokeres denne veien.. og med mindre vanngjenomstrømning i blokka så blir det MYE varmere der og dermed så kan det ha kokt akkurat ved cyl 1 og dermed har trykket blitt så høyt at det har sprekt!?
( jeg passet på og ha GO og varm motor før jeg kjørte.97 grader når jeg startet, men det er 100% sikkert at det ikke var mer en 105grader vanntemp iløpet av draget.. da hadde autronicen sperra turtallet på 4000rpm)
vanndamp utvider seg MYE!

hva trur du? kan jeg være inne på noe?

#261925  av sleeper

et avakt kakk på nlokka så ble det sånn.. hadde sprekt hele veien opp på andre siden..
Vedlegg
blokk3.JPG
blokk3.JPG (117.8 kiB) Vist 3701 ganger
blokk2.JPG
blokk2.JPG (122.62 kiB) Vist 3697 ganger
blokk.jpg
blokk.jpg (98.61 kiB) Vist 3707 ganger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8