TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #386868  av ad92

Tviler VELDIG på at man kan miste lappen uansett hvordan bilen er senket. Jeg ble tatt med dekk ned til kordene, hadde ikke viskere, ikke blinklys og senken var ikke godkjent. Jeg fikk bare et forenklet forelegg, og da var jeg 18...
 #386919  av Drafter

ad92 skrev:Tviler VELDIG på at man kan miste lappen uansett hvordan bilen er senket. Jeg ble tatt med dekk ned til kordene, hadde ikke viskere, ikke blinklys og senken var ikke godkjent. Jeg fikk bare et forenklet forelegg, og da var jeg 18...
Lol. delte meninger..
Du kan tvile så mye du vil, jeg forteller bare sånn det er her i enkelte byer på østlandet :wink:
Der folk har mista lappen i 3 mnd+bot og visning.
Skjedde med 2 stk i klassen min.. har hørt om flere og
 #386940  av ke25-toyoglide

det er ingenting å tvile på.
for å kjøre bil, så skal du være skikket, og kjøretøyet skal være i forskriftmessig stand.
Er den senket og det ikkje står i vognkort, så er den ikkje det, uavhengig av om delene som er brukt er godkjente.
Det skal i vognkortet.
I Rogaland så er det mange som mistet lappen for de festet for mye og spilte høg musikk, i HUS :!:
Selv om de ikkje kjørte bil engang når de festet, satt ikkje på engang.
Viss du bruker bilen til en kriminell gjerning, det samme. F.eks kjøre til en kiosk, sjeler tobakk, kjører him igjen....lappen borte.....
ikkje alle som håndhever like strengt, men mulighetene er der.....
Sier ikkje at det er rett, eller at alle mister lappen viss de senker..... Men det er fratagelsegrunn :!:
 #386945  av ArildM

Var en gang en politimann som sa til meg at førerkortet er et privilegium, ikke en rett. Så det ligger vel noe i det...
Men det virker uansett som om enkelte plasser håndhever lovene mye strengere enn andre.
 #386998  av FireWalk

"Vi har BILLIG bensin i Norge! Vi bør ha ENDA dyrere bensin! helst over 20 kr literen!"
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10083931

"Vi har latterlig billig bensin sett i forhold til reallønnsvekst her i landet!"

Er det bare jeg som blir provosert av folk som kommer med slike uttalelser? Her sitter en idiot og klager over at folk klager på høy bensinpris. Denne fyren har sikkert ikke bil selv engang. Dette vitner om en total mangel og evne til å sette seg inn i andre folk sin situasjon. Mange MÅ bruke bilen for å komme seg til og fra jobb, få unger til og fra barnehage. Og det blir fort skrekkelig dyrt for bensin!

En annen ting, som er VESENTLIG i denne saken som denne idioten totalt har glemt å ta høyde for er følgende:

1. Han sier at i forhold til andre land i Europa har vi billigere bennsin i forhold til lønn.
- Meget mulig. Men så har vi da også europas ELDSTE bilpark pga sinnsyke bilavgifter. Som vi alle vet drikker eldre biler lett dobbelt så mye bensin som en ny bil. Dermed bruker nordmenn dobbelt så mye bensin som andre land i europa. Kan man da fremdeles si at de bruker mer penger på bensin enn oss? - NEI.

2. Han tar heller ikke høyde for alle de andre bilrelaterte avgifter som staten drysser over oss. Veiavgift, omregistreringsavgift, piggdekkavgift, og sist men ikke misnt: BOMSTASJONER rundt hver eneste sving!

Nå kommer det sansynligvis bomring rundt ålesund også med minimum 25 kr pr passering. for meg blir det da rundt 50-100 kr dag i bompenger. Eller for å si det enkelt, 250-500 kr i uka.. elkler i værste fall rundt 2000 kr i måneden. Bensinutgiftene mine beløper seg til rundt 2000 kr i måneden de også. Med bompenger utgjør dette 4000 kr i måneden. I andre europeiske land har ikke bomstasjoner poppet opp som paddehatter slik de har her.

Konklusjon: Vi har eldre biler som bruker dobbelt så mye bensin som nye biler. Vi har bomstasjoner rundt hver en sving som gjør at vi bruker like mye på bompenger som vi bruker på bensin. Så kan man ironisk nok ta en bensinstasjon-ansatt som kanskje tjener rundt 15000 kr måneden da. Så trekker vi fra disse 4000 kr. Da snakker vi om rundt 30% av lønna til vedkommende. Har vi fremdeles billig bensin? NEI!!! Det er så dyrt å ha bil at det er helt sinnsykt! Vi blir overlesset med så mange avgifter at vi trenger å spare hver en krone vi kan spare for å få ting til å gå rundt i dette landet her. Så KLART klager folk over dyr bensin når prisene går opp på denne måten her! Også sitter det en idiot og kommer med slike utsagn. BAH! skulle likt å tatt en debatt med den fyren der. Hadde sikkert endt opp med å kaste meg over bordet og gått rett i strupen på han. For en premiedust altså! Tror jeg må åpne meg en pils for å roe meg ned nå altså.. Dette ble for mye! :p
 #386999  av inzane2012

kjente jeg ble kvalm at det utsagnet til han kisen, så jeg klarte ikke lese hele saken...

liter pris på over 20kr? tror han er svidd i huet jeg...greit nok at han ville at flere skulle gå over til el-bil og ville ha mer fokus på det, men det er ikke hjeli for folk som har ett stykke å kjøre til jobben å komme med el-bil... funker sikkert fint i byer, men her ut på "landsbygda" holder ikke en el-bil til mer enn en tur på butikken for å handle mat...
 #387000  av FireWalk

En annen ting med elbil er at batteriene får vesentlig dårligere kapasitet i norsk sprengkulde. Og disse batteriene er ikke billige å skifte heller! Vi har jo vinter halve året i Norge.
Elbil slik den fremstår i dag egner seg best for de som bor i byen og har relativt kort vei til jobb. Sånn under en mil. For de som pendler eller bruker bilen mye utneom jobb er den ikke egnet.

Syntes det blir fryktelig dumt å dra frem at Norge har så billig bensin sammenlignet med andre europeiske land om man ser det i sammenheng med lønnsvekst. Uten å se det i sammenheng med noe som helst annet. Det blir som å blande en lik mengde salt sukker og pepper, også si at dette smaker salt! Vel.. det smaker jo unektelig pepper og søtt også.. Men her konsentrerer man seg kun om en ting!

Skal man komme med slike utsagn bør man ha gjort leksa si først. Norge har Europas eldste bilpark! Gamle biler sluker bensin! Klart bensin blir dyrere for nordmenn da! Vi har også et langt ifra flatt land med mye bakker og fjell. Og vinter halve året. Noe som også gjør at bilene bruker vesentlig mer bensin, og som igjen gjør at elbil kommer til kort...

Nei dette syntes jeg var lite gjennomtenkt.
 #387045  av Drafter

Haha, så det innlegget der selv, har hørt om sånt ufattelig mange ganger.
At bensinprisen gjerne kan bli 20 kr eller mer fordi folk kjøpte jo vann til 30kr halvlitern på, dummeste sammenligning jeg har hørt men..
Disse silkeslips nissene som kommer med slike forslag trenger jo ikke engang tenke på egen transport da de har privat sjåfør med avgiftsfri SL500 eller S80 med skilter som har mer makt enn jens stoltenberg selv. Eller en eller annen feit ku som lever på trygda, får gratis transport fordi ho er for feit til å få førerkort.. Så sitter dem heller på facebook og lager grupper og skriver hvor herlig norge er sammenlignet mange andre land..
Snart skal jo bensinprisen opp i 17 kr da såååe.. :roll:
Forstår jo at dem tenker fornybar energi og slikt, men å sette så mye avgift på drivstoff og biler blir feil.
Finnes ting som er LANGT mer forurensende enn biler..
Biler utgjør vel bare noen få prosent.. tenk på alle kyra her i verden da (metan-gass) dem slapp vel ut 20-25% mener jeg :roll:
Drikker ikke melk uansett jeg så, ikke liker jeg brunost heller.. Eller! Jeg liker jo, men hadde gjerne klart meg uten det hvis vi får billigere drivstoff og biler :mrgreen: Eller alle de "miljøvennlige" fabrikkene i kina :roll: :?:
Vi får se hvor lenge landet går hvis alle skal kjøre el-bil. At dem fokuserer på slikt i storbyer fortstår jeg.
Både med tanke på eksosutslipp, renere luft, tar mindre plass til parkering osv osv
Men så har jo ikke vi så mange storbyer da? Burde vel heller komme til de forslagene steder som Japan, Kina og Usa..
Som har kjørt med bensin sluk dlx de siste 100årene..
 #387073  av Haugrud

FireWalk skrev:"Vi har BILLIG bensin i Norge! Vi bør ha ENDA dyrere bensin! helst over 20 kr literen!"
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10083931

"Vi har latterlig billig bensin sett i forhold til reallønnsvekst her i landet!"

Er det bare jeg som blir provosert av folk som kommer med slike uttalelser? Her sitter en idiot og klager over at folk klager på høy bensinpris. Denne fyren har sikkert ikke bil selv engang. Dette vitner om en total mangel og evne til å sette seg inn i andre folk sin situasjon. Mange MÅ bruke bilen for å komme seg til og fra jobb, få unger til og fra barnehage. Og det blir fort skrekkelig dyrt for bensin!

En annen ting, som er VESENTLIG i denne saken som denne idioten totalt har glemt å ta høyde for er følgende:

1. Han sier at i forhold til andre land i Europa har vi billigere bennsin i forhold til lønn.
- Meget mulig. Men så har vi da også europas ELDSTE bilpark pga sinnsyke bilavgifter. Som vi alle vet drikker eldre biler lett dobbelt så mye bensin som en ny bil. Dermed bruker nordmenn dobbelt så mye bensin som andre land i europa. Kan man da fremdeles si at de bruker mer penger på bensin enn oss? - NEI.

2. Han tar heller ikke høyde for alle de andre bilrelaterte avgifter som staten drysser over oss. Veiavgift, omregistreringsavgift, piggdekkavgift, og sist men ikke misnt: BOMSTASJONER rundt hver eneste sving!

Nå kommer det sansynligvis bomring rundt ålesund også med minimum 25 kr pr passering. for meg blir det da rundt 50-100 kr dag i bompenger. Eller for å si det enkelt, 250-500 kr i uka.. elkler i værste fall rundt 2000 kr i måneden. Bensinutgiftene mine beløper seg til rundt 2000 kr i måneden de også. Med bompenger utgjør dette 4000 kr i måneden. I andre europeiske land har ikke bomstasjoner poppet opp som paddehatter slik de har her.

Konklusjon: Vi har eldre biler som bruker dobbelt så mye bensin som nye biler. Vi har bomstasjoner rundt hver en sving som gjør at vi bruker like mye på bompenger som vi bruker på bensin. Så kan man ironisk nok ta en bensinstasjon-ansatt som kanskje tjener rundt 15000 kr måneden da. Så trekker vi fra disse 4000 kr. Da snakker vi om rundt 30% av lønna til vedkommende. Har vi fremdeles billig bensin? NEI!!! Det er så dyrt å ha bil at det er helt sinnsykt! Vi blir overlesset med så mange avgifter at vi trenger å spare hver en krone vi kan spare for å få ting til å gå rundt i dette landet her. Så KLART klager folk over dyr bensin når prisene går opp på denne måten her! Også sitter det en idiot og kommer med slike utsagn. BAH! skulle likt å tatt en debatt med den fyren der. Hadde sikkert endt opp med å kaste meg over bordet og gått rett i strupen på han. For en premiedust altså! Tror jeg må åpne meg en pils for å roe meg ned nå altså.. Dette ble for mye! :p

Det her burde du nesten legge ut på VG:)
 #387075  av 2r-e-rik

FireWalk skrev: Syntes det blir fryktelig dumt å dra frem at Norge har så billig bensin sammenlignet med andre europeiske land om man ser det i sammenheng med lønnsvekst.
jeg kjenner en litauer, han fortalte at bensinprisen i litauen ligger på ca 7kr literen..
men han sa at nye biler selges med kun mva som avgift (som forøvrig utgjør 6%)
så derfor var bensin dyrt.. fordi avgiftene ligger i bensinen og ikke bilen.

men jeg vet ikke om det er en ønskelig løsning her i norge. for da hadde vel bensinen kosta tusenvis per liter...
 #387077  av ke25-toyoglide

det stemmer det, men til gjengjeld så tjener en litauer ca 1500NKR i mnd :!:
Selv om den kjipeste Avensis koster 130.000NKR ca, så skal du spare en stund for å ha råd til den for å si det sånn.
Eg har hele tiden sagt at bensinen burde være dyrere, MEN fjern bompenger, hk avgift, vegavgift+++++.
Dette er statiske avgifter som er like/ganske like uavhengig av om du bruker bilen lite eller mye, eller om bilen bruker mye bensin eller lite.
Og til de då som mener at en BMW M3 bruker mindre bensin enn en prius, så skulle eg likt å sammenligna bensinregningene....
det ville stimulert til å begrense bruken, og vurdere forbruket på bilen en har, og flere ville hatt råd til ny bil, nyere bil, med lavere forbruk.
en liten bonus på dette, ville vert at me som har flere biler, mange biler, ville betalt pr. liter drivstoff istedet for pr bil som en gjør nå....
 #387080  av Drafter

ke25-toyoglide skrev:det stemmer det, men til gjengjeld så tjener en litauer ca 1500NKR i mnd :!:
Selv om den kjipeste Avensis koster 130.000NKR ca, så skal du spare en stund for å ha råd til den for å si det sånn.
Eg har hele tiden sagt at bensinen burde være dyrere, MEN fjern bompenger, hk avgift, vegavgift+++++.
Dette er statiske avgifter som er like/ganske like uavhengig av om du bruker bilen lite eller mye, eller om bilen bruker mye bensin eller lite.
Og til de då som mener at en BMW M3 bruker mindre bensin enn en prius, så skulle eg likt å sammenligna bensinregningene....
det ville stimulert til å begrense bruken, og vurdere forbruket på bilen en har, og flere ville hatt råd til ny bil, nyere bil, med lavere forbruk.
en liten bonus på dette, ville vert at me som har flere biler, mange biler, ville betalt pr. liter drivstoff istedet for pr bil som en gjør nå....
det hadde nok vært en bedre løsning ja :wink:
slipper alle å bli straffa istedenfor de få som kjører amerikansk ræl....
 #387086  av 2r-e-rik

ke25-toyoglide skrev:det stemmer det, men til gjengjeld så tjener en litauer ca 1500NKR i mnd :!:
du.. det er jo bevist at m3 bruker mindre bensin enn en prius:

men det skal sies at jeg driter skikkelig langt i hvor stort forbruk av bensin bruks bilen min har, å det er fordi den ikke koster så mye å bruke. 1,5kr per kilometer er ikke noe å grine over, har alltids noen tomflasker som dekker inn det.
(altså 1,5 per kilometer er bensin, årsavgift, forsikring og deler)

å på supra'n driter jeg hvertfall i det, fyller jo stort sett en halv tank i året så......
 #387087  av kvass_st215

De snakker så pent om fornybar energi, co2rensing og hvor grønne og flinke vi er..
Men blir folk premiert for å satse på grønne ting? NEI! eksempel: bonden som har ei svær elv rennende gjennom eiendommen, søker om å bygge et minikraftverk.. Det får han blankt avslag på. De som var så heldige at de fikk det for 15 år siden, må bare stå å se på at de endrer lovene slik at staten fritt og vederlagsfritt overtar hele kraftverket de har bygd opp, og legger ned hele driten!
Norge er et land hvis hele infrastruktur er basert på petroleumsindustrien. At politikerne står og slår seg på brystet og prater om miljø og utslipp, er kun fordi dette er "på mote" for tiden.
Jeg vet med sikkerhet at flere statsråder bruker dette som virkemidler for å posisjonere seg inn mot miljøstillinger i FN etter endt periode på stortinget. Det er så feil at det burde ikke gå an.
De straffer oss så hardt de kan for å promotere seg selv, og re sin egen seng best mulig. og på toppen av dette kommer det en nisse og sier at bensinen er alt for billig. All generell tankegang her i landet spinner seg rund kollektivtilbudet i OSLO, som forsåvidt er greit nok, men sånn er det ikke i hele vårt langstrakte land. Folk vil alltid trenge biler her i landet, og ca 50 år tenker jeg batteriteknologien er der vi trenger den hvis elbilen skal erstatte den vanlige bilen.
De som styrer dette landet og tildels livene våre, er en haug med akademikere med gigantiske skylapper som ikke har den fjerneste anelse hva som rører på seg utenfor hovedstaden.
De kan brenne for min del!
  • 1
  • 705
  • 706
  • 707
  • 708
  • 709
  • 1174