Side 73 av 102

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:17 mai 2016 09:15
av magnesmurf
Hvis du ikke skal ha godkjenning på dette anbefaler jeg å få lakket både dempere og fjærer svarte. Alterntaivt kjøpe fjærer som er svarte fra før av.
Nå skal ikke godkjenning være noe problem, da det medfølger godkjenningspapirer på alle kjente merker.

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:17 mai 2016 15:38
av ArildM
Syykt strøkent da!
Gratulerer med "ny" bil 8)

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:17 mai 2016 16:08
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Hvis du ikke skal ha godkjenning på dette anbefaler jeg å få lakket både dempere og fjærer svarte. Alterntaivt kjøpe fjærer som er svarte fra før av.
Nå skal ikke godkjenning være noe problem, da det medfølger godkjenningspapirer på alle kjente merker.
Ja, det er nok en fordel med alt som ser org ut. Hadde tenkt å lakkere fjærer og dempere svart om jeg går for de gule, da jeg ikke har planer om godkjenning om jeg ikke "må". Men kjekt å ha papirer om det blir spørsmål...
ArildM skrev:Syykt strøkent da!
Gratulerer med "ny" bil 8)
Tusen takk :D

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:18 mai 2016 16:09
av magnesmurf
Jeg lar rett og slett bildene tale for seg selv. Nøkkelripe langs siden lot seg ikke fjerne helt, men ble godt dempet.
Men det er nesten umulig å ta bilde av da det er for blankt til at kamera klarer å fokusere på ripene. 8)

























Måtte jo ta noen "søskenbilder" når jeg hadde sjansen. :mrgreen:











Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:19 mai 2016 01:02
av GhostRider88
I noen tilfeller kan bilder pynte på sannheten, men det er ikke tilfelle her. Jeg er utrolig imponert over sluttresultatet og bilen ser ut som den nettopp kom ut fra hellakkering!
Ripene som nevnes er så og si eliminert, noe jeg ikke trodde var mulig uten lakkering. Nå har jeg plutselig litt bedre budsjett til andre oppgraderinger som går på kjøreegenskaper ;)

Må nevnes kommentaren som møtte meg da jeg kjørte inn på gårdsplassen; "hmmm, ja, det ble hellakkering likevel?" 8)

Eneste som gjenstår nå er å få lyd i subben etter montering av Pioneer AVH-X5800DAB spilleren. Mulig bare en innstilling da ingenting til subwoofer er koblet om eller endret på. Mye å sette seg inn i :roll:

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:19 mai 2016 05:51
av hmsilset
Lekkert :) En polering med maskin gjør underverker. Skal polere min i helga om jeg rekker. Fikk lyst når jeg ser disse bildene :) og vurderer gamle baklyktene som på din. Ser veldig bra ut! Har 4 sett baklykter plutselig ;)

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:19 mai 2016 07:53
av Zepticon
Du kan også redde mye av det gjenværende med en stødig hånd, lakkstift fra toyota, 3000p slipepapir og en maskinpolering oppå der. Har selv fjernet noen lignende med stort hell.

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:19 mai 2016 08:27
av hmsilset
Zepticon skrev:Du kan også redde mye av det gjenværende med en stødig hånd, lakkstift fra toyota, 3000p slipepapir og en maskinpolering oppå der. Har selv fjernet noen lignende med stort hell.

Gjør sånt selv på enkelte biler, men oftest på steinsprut.Greit å lage en topp og fylle helt ut og bittelitt til så det ikke blir groper.Om det ikke er inn på stålet er det bare å få helt rent og legge rett blanding i.F.eks på vinteren, også våtslipe og polere på våren :)

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:19 mai 2016 09:02
av magnesmurf
Zepticon skrev:Du kan også redde mye av det gjenværende med en stødig hånd, lakkstift fra toyota, 3000p slipepapir og en maskinpolering oppå der. Har selv fjernet noen lignende med stort hell.
Var det som ble gjort på denne jobben :wink:
Både nøkkelripe og mye steinsprut på panser ble fylt igjen med lakk og våtslipt før poleringen. Var derfor nøkkelripen langs siden av bilen ble redusert såpass som den ble. Og første bildet jeg postet for noen dager siden viser panseret våtslipt :wink:
Ble for øvrig 4 steg med poleringsprodukter etter våtslip før det var såpass blankt som det er. I tilegg kom ble det lagt coating på toppen av sluttresultat.

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:19 mai 2016 17:38
av GhostRider88
hmsilset skrev:Lekkert :) En polering med maskin gjør underverker. Skal polere min i helga om jeg rekker. Fikk lyst når jeg ser disse bildene :) og vurderer gamle baklyktene som på din. Ser veldig bra ut! Har 4 sett baklykter plutselig ;)
Bra plan :) Har en forkjærlighet for rev1 baklyktene selv og synes de passer bilen sammen med vingen jeg og du har :).

Var selv med på når riper og steinsprut ble fylt igjen og resultatet før og etter er som natt og dag :)
Godt å vite at det nå er et beskyttende lag med coating utenpå, slik at jeg ikke trenger å være sååå redd for riper. Svart toyota lakk får jo riper om man stirrer hardt nok....

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:21 mai 2016 00:34
av GhostRider88
Måtte jo lage en bakgrunn til pioneer spilleren :)
Mr2 brødre_2016.jpg
Mr2 brødre_2016.jpg (597.91 kiB) Vist 4145 ganger

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:26 mai 2016 17:11
av GhostRider88
Som sagt ser jeg på nye dempere og fjærer til mr2'en. Har fått gode innspill, men jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg. Jeg ønsker sportslighet, men samtidig ikke for stiv/noe komfort. Jeg er klar over at en av delene går på bekostning av det andre, mer eller mindre.
Per i dag står jeg mellom to alternativer, begge Bilstein, henholdsvis;

Nr1: Svarte Bilstein dempere med enten; Sachs Standard ride height eller H&R 20mm lowered.
http://www.mr2-ben.co.uk/products/view/ ... of-springs

Nr2: Gule Bilstein B6 Shocks med enten; Sachs Standard ride height eller H&R 20mm lowered
http://www.mr2-ben.co.uk/products/view/ ... of-springs

Jeg ønsker at jeg kan kjøre uten å riste i stykker og bilen brukes utelukkende på vei. Banekjøring er ikke noe jeg tenker eller planlegger å gjøre noe særlig...

Per nå vurderer jeg gule bilstein med H&R fjærer (foruten klassikkeren gule koni med H&R).
Svarte bilstein med samme fjærer blir jo mykere og blir kanskje mer som OEM dempere pluss 20mm senk og litt mindre krenging...

Men så har man prisen. Prisen for disse to alternativene koster. Fra MR2-BEN vil disse ferdig satt sammen så det bare er å montere de på mr2'en koste henholdsvis rundt 25.000,- inkl moms.
Det er mye penger og om noen vet om alternativer som er billigere, men like bra (og som helst kommer med alt/ferdig satt sammen), så er jeg veldig takknemlig for innspill :)

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:27 mai 2016 07:43
av magnesmurf
Tror du skal sitte på en tur til med min :wink:

Anbefaler litt senk hvertfall. med 20mm blir bilen fortsatt fult brukendes uten at du må ta noen store hensyn ved fartsdempere osv. Det ser jo straks litt bedre ut når bilen ikke går på stylter.

Tror ikke du vil merke stor forskjell på svarte bilstein og orginalt oppsett. Min hadde jo disse demperene tidligere, og siden det er orginalt oppsett på 94+ modellene virker det temmelig bortkastet å legge 25000 i noe som du knapt merker forskjell på sammenliknet med det orginale. :wink:

Les litt om de forskjellige fjærene, så du får noe som senker 20-25mm uten at de er knallharde. Dette går på hvor mange kilos trykk de trenger for å komprimeres osv. TRD fjærene er progressive, så de blir hardere jo mer de komprimeres. Det er de fleste andre fjærer også, men ikke alle. Så sjekk opp spesifikasjoner nøye på alle alternativer.
Ikke tenk på at dette skal komme ferdig montert. Vi kan sette det sammen hos meg uten problem.

Når det gjelder dempere har jeg samme tanker. Hvorfor legge 25000 i noe som knapt nok er stivere eller bedre enn enn dine orginale?
Har jo mine gamle svarte bilstein liggende, og det er mulighet for å montere disse på bilen din så du får kjenne på hvordan det er å kjøre på de før du evt bestemmer deg. Men tviler på at du vil merke noen stor forskjell fra ditt orginale oppsett til mitt orginale oppsett.

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:27 mai 2016 09:16
av ArildM
Enig med Magne her. For 25lapper får du jo et meget godt coiloversett med custom hardhet på fjærer og demping. Som du kan justere 100% som du vil ha?

Evt kan koni justerbare anbefales, hadde det sammen med 40mm senk på en aw11, og var meget fornøyd.

Re: Thomas's sin 3S-GE BEAMS MR2 SW20

Legg innLagt inn:27 mai 2016 17:00
av GhostRider88
Takk for innspill! Blir raskt mye klokere på hva jeg burde velge når jeg leser dette.
Ville nok nok ha angret om jeg hadde lagt med 25k i nye dempere som kun gir en aning bedring enn OEM.
Følelsen av å sitte på med Magne sin var helt ulikt min og er noe tilsvarende jeg er ute etter, dog kanskje ikke fult så stivt (veiene rundt her jeg bor er ikke akkurat banekvalitet....). Nå har jeg undersøkt mer om H&R fjærene og sett flere som skriver at de er i det stiveste laget
They have an enormously high spring rate up front and a normal spring rate in the back, resulting in a rough ride and miles of understeer. If you care at all about handling or ride quality, I'd really recommend getting a different spring.
Kilde: http://www.mr2.com/forums/archive/index.php/t-4028.html

Så da blir det å se etter andre fjærer. De som MR2-BEN har å velge mellom er disse:
Sachs Standard ride height
H&R 20mm lowered
Apex 30mm lowered
Tein 37mm front, 38mm rear lowered
Spax 40mm lowered 1989-1994
Spax 40mm lowered 1985-1999
Lesjöfors 40mm lowered

Basert på disse, er det nok Sachs Standard ride height som er det beste valget for min del, og det vil jo gi litt senk i forhold til min 91 som ikke er senket noe fra fabrikk?
Det er også viktig at dette er/kan godkjennes.

Ser også at dette er en kombi som anbefales om man ikke ønsker å senke nevneverdig, samt beholde en viss komfort og forbedret kjøreegenskaper;
First and foremost, is the car being lowered important or a necessity? If it's not, one of the best combo's you can get in terms of performance and comfort would be Koni Yellow (or yellow bilstein) shocks/struts and 93+ OEM springs. It would give you a more supple ride with more suspension travel, but still provide a vast improvement in handling and cornering.
Men hadde ikke vært dumt å sitte på litt mer for å kjenne om jeg synes det blir for stift. TRD og H&R fjærene skal være temmelig like når det gjelder stivhet, så det vil gi meg en god pekepinne på hva jeg kan forvente :)