Side 73 av 103

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:13 nov 2014 13:16
av ArildM
Tenkte på TRD jeg også på min når jeg overhalte den, bestemte meg for å ikke gjøre det.
I mine øyne er markedet slik at en original bil alltid er mer verdt enn en bil der 50% er glassfiber som kommer til å sprekke en gang i tiden. Er også en del widebody biler til salgs, uten at prisen på disse er høyere enn andre MR2er på markedet, snarere er de vel heller vanskeligere å selge såvidt jeg har sett.

98vinge kan være fint, bare litt jobb med å sveise igjen hull og få den rett.
Igjen er en original bil, eller en bil som er lett å sette tilbake til original stand alltid å foretrekke etterhvert som disse bilene blir gamlere og gamlere :) Se bare på veteranbiler, her er det vel jevnt over de som er originale eller nært originale som overlever og blir mest verdt etterhvert som tiden går.

Det er i alle fall min mening :)

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:13 nov 2014 13:30
av 3rlend
magnesmurf skrev:Tanken var i så fall hele kittet med TRD vinge, og orginale blå fargen.
Alternativet er å kun få bilen opplakkert uten TRD kittet, og evt bytte til 98+ vingen.

Går også i tankene rundt beams sammen med TRD kittet. Da blir bilen litt mer spesiell, selv om den ikke går styggfort med den motoren heller.
Men litt mer fan av sugemotor enn turbo. Begge deler er morro, men jeg føler at sugemotor lar seg kontrolleres litt mer.
Og beamsen presterer en del bedre enn den vanlige 3sge motoren, spesielt i mellomregistert.

Ingenting bestemt enda, men kan få utført jobben av noen som har bygd om en del slike biler før, og TRD kittet er støpt av et orginalt fabrik kit, så linjene stemmer 100%. Må selvfølgelig senkes like mye som orginale TRD bilene og sette på passende hjul med riktig innpress i forhold til bredere skjermer, men det er ikke noe stort problem.

Alt koster, men selve kittet inkludert montering og lakkering kommer på rundt 55k.

Ingenting avgjort enda, som nevnt, og er litt skeptisk med tanke på at bilen blir 50% glassfiber, men synes virkelig formen på TRD bilene er sexy. Det får bilen til å se vesentlig mer barsk ut 8)
ah :) en fra nederland med jdm mr2 turbo, samme farge som din bil med 98 vingen, det ser frekt ut det også :)
men er helt enig i deg med at trd kittet er bøst!

Jeg skal ikke si noe på turbo vs na, har kun kjørt 156hk 3sge vs min 3sgte. så hvordan din 175hk eller beams er skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har noe erfaring på feltet. men ja beams er spesielt :)

ArildM skrev:
98vinge kan være fint, bare litt jobb med å sveise igjen hull og få den rett.
Igjen er en original bil, eller en bil som er lett å sette tilbake til original stand alltid å foretrekke etterhvert som disse bilene blir gamlere og gamlere :)
98 vingen har samme bolthull som 94. så det er bare å demontere å klaske på ny, uten noe form for sveising :D

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:13 nov 2014 13:49
av Zepticon
Skal du beholde den lenge vil jeg definitivt anbelae å holde den orginal, og evt skaffe det festeste som er av orginale deler. Jeg tror at så fort man blir kvitt de 5-30k bilene som ligger ute (at de vrakes) så vil verdien begynne å stige, og da er orginal bil mer verdt, med mindre du finner et ekte TRD widebody kit og kan dokumentere dette :D

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:13 nov 2014 14:04
av magnesmurf
Ekte trd widebody skal man jobbe litt for å oppdrive. 37 stk produsert. Alle for det japanske markedet, med høyreratt.
dokumentasjon på de bilene er null problem, da de ble levert med eget trd chassi.nr.
desverre koster de omtrent 10x en vanlig mr2 da.

Men setter pris på innspillene som kommer. Et annet alternativ er å sikre seg en litt sliten utgave og konvertere den. Da endrer man ikke en bil som er verdt å ta vare på.
Er veldig i tvil på om det er noe jeg vil gjøre med min. Er tross alt snakk om 50k+ for å få noen cm bredere bil...
og så er det hele greia med glassfiber. Og det med at en orginal bil er mer verdt å ta vare på.

Men jeg synes også at de orginal trd bilene er skikkelig porno. Bare veldig skeptisk til å ta en bil som er i så god stand som min og begynne å kappe i den. Hadde skjermene vært stål og fangerene plast på trd kittet hadde jeg vært mindre skeptisk.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:13 nov 2014 14:12
av Zepticon
magnesmurf skrev:Ekte trd widebody skal man jobbe litt for å oppdrive. 37 stk produsert. Alle for det japanske markedet, med høyreratt.
dokumentasjon på de bilene er null problem, da de ble levert med eget trd chassi.nr.
desverre koster de omtrent 10x en vanlig mr2 da.

Men setter pris på innspillene som kommer. Et annet alternativ er å sikre seg en litt sliten utgave og konvertere den. Da endrer man ikke en bil som er verdt å ta vare på.
Er veldig i tvil på om det er noe jeg vil gjøre med min. Er tross alt snakk om 50k+ for å få noen cm bredere bil...
og så er det hele greia med glassfiber. Og det med at en orginal bil er mer verdt å ta vare på.

Men jeg synes også at de orginal trd bilene er skikkelig porno. Bare veldig skeptisk til å ta en bil som er i så god stand som min og begynne å kappe i den. Hadde skjermene vært stål og fangerene plast på trd kittet hadde jeg vært mindre skeptisk.
Jeg har akurat samme problemet med min RX-7. Det er en av 1200 orginale europeiske biler, og en av kanskje 200 94-95 modeller med mini-facelift interiør, og har abre 52.000km på tellern. Å begynne å lime glassfiber og greier på den er ikke en spesielt hyggelig tanke, mens jeg samtidig synes at noen av widebody utgavene er skikkelig porno.

Det jeg har endt opp mer er at jeg skal gjøre en full oppgradering til de nyeste JDM delene, få tak i det som er av skjeldent OEM utstyr og kalle det en dag. Om 10 eller 20 år er den forhåpentligvis verdt noe. Da blir det alle 99-spec delene, 2000+ interiørdeler, orginale recaro stoler osv. Mens der jeg kan, feks på motor og eksos kan jeg gjøre noen småting, Sidesteps i Carbon, diffueser, titan eksos, skikkelige coilovers og felger, osv.

Nå vet jeg ikke hva som kom på MR2, men jeg ville uten tvil prøvd å få tak i de beste delene, og bygge en optimal, og orginal MR2. Og kanskje en full Beams oppgradering under panseret?

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:13 nov 2014 15:22
av magnesmurf
Skal teste min litt side om side med en beams. Fikk sitte på med en beams her om dagen, og merket mest forskjell i mellomregistrert egentlig.
Beamsen ble jo også bare levert i 1000 utgaver.
Bortsett fra den motoren var vel mr2en stort sett samme bilen fra 94 og til 99, samt 98+ vingen som jeg har planer om å hive på.

Kjenner en sabla dyktig karroserimaker, som nok kunne fabrikert hele widebody kittet i stål, og kun brukt glassfiber i støtfangerene. Men da koster det minst like mye som en ordentlig TRD bil..

Så får se hva jeg bestemmer meg for etterhvert. Men troligvis blir det nok å beholde bilen med orginaldeler.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:16 nov 2014 18:14
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Skal teste min litt side om side med en beams. Fikk sitte på med en beams her om dagen, og merket mest forskjell i mellomregistrert egentlig.
Beamsen ble jo også bare levert i 1000 utgaver.
Bortsett fra den motoren var vel mr2en stort sett samme bilen fra 94 og til 99, samt 98+ vingen som jeg har planer om å hive på.

Kjenner en sabla dyktig karroserimaker, som nok kunne fabrikert hele widebody kittet i stål, og kun brukt glassfiber i støtfangerene. Men da koster det minst like mye som en ordentlig TRD bil..

Så får se hva jeg bestemmer meg for etterhvert. Men troligvis blir det nok å beholde bilen med orginaldeler.
Jeg holder meg til tanken om å beholde den original. TRD er rått det, men da en som er levert som det fra fabrikk (min mening). Ser det er flere som er inne på tanken om beams. Er i grunn det jeg også, men er usikker på om det faktisk er vært pengene og alt "styret" for noen ekstra hk. Jeg som bruker min mr2 så lite og forsiktig, er det en risiko. Men hadde vært moro å opplevd en beams selv.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:16 nov 2014 18:43
av magnesmurf
Var en del forskjell på beams og vanlig 3sge i mellomregistrert.
Ser for meg at forskjellen mellom 156hk og beams er enda større.
Har i grunn slått fra meg trd stylingen. Da måtte bakskjermene vært laget av stål hvis det skulle vært aktuelt.
Glassfiber er jeg ingen fan av. Hvertfall ikke integrert med stålkarroseri.

Du får spørre david om en tur i hans bil.
det hjalp mye med de ekstra kreftene mellom 3000 og 5000rpm.
føler den vanlige motoren mangler en del der..

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:16 nov 2014 23:37
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Var en del forskjell på beams og vanlig 3sge i mellomregistrert.
Ser for meg at forskjellen mellom 156hk og beams er enda større.
Har i grunn slått fra meg trd stylingen. Da måtte bakskjermene vært laget av stål hvis det skulle vært aktuelt.
Glassfiber er jeg ingen fan av. Hvertfall ikke integrert med stålkarroseri.

Du får spørre david om en tur i hans bil.
det hjalp mye med de ekstra kreftene mellom 3000 og 5000rpm.
føler den vanlige motoren mangler en del der..
Har fått lov å sitte på med David :) er bare jeg som er litt treg med å finne anledning.
Nå har jeg ikke slått fra meg beams helt, men lagt det på is/vent da jeg trenger en bruksbil til neste år. Ser ut som jeg heller mot en IQ 1,33 Dual VVT-i 6MT iQ3 2011 med småspreke 98 hk :)

Vet at dette med behovet for krefter er basert på den enkelte sjafør, men tar meg i å stille meg selv spm om jeg ville ha byttet ut en frisk 3sge med en beams som du ikke er 100% sikker på om er uten feil? Mye penger om man ikke kan skru selv.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:17 nov 2014 00:20
av magnesmurf
Beams motoren er jo egentlig en 3sge det også. Forskjellen ligger i vvti teknologien, bedre flow i toppens porter og andre råder og stempler som gir litt høyere kompresjon.
men fortsatt i bunn og brunn en 3sge motor, og de er jo relativt skuddsikre. Så anser det ikke som noen fare å bytte til det.
føler man seg veldig usikker på tilstanden til motor, kan man jo bare splitte den før man setter den inn. Da får man sett tilstand på det meste, og kun pakninger som må erstattes hvis man gjør det.
hvis jeg hadde hatt 156 hk isteden for 175, hadde jeg ikke vært i tvil. Får jo tross alt 197hk og 210nm på et mye tidligere turtall, så bilen blir sprekere i det turtallsområdet man faktisk bruker ofte når man kjører normalt.
det er en stor kostnad ja, men til gjengjeld får man noe skjeldent. Og en sugemotor fra toyota er skuddsikker. Kjøper man et rearcut er det meste "plug and play"
i tilegg er sjansen for å bli stoppet og kontrollert i bt kontroll eller på eu kontroll minimal når det ikke sitter noen turbo der.

Men ser du 20 år frem i tid er definitivt en urørt orginal bil mest verdt.

Spar pengene som IQ koster, kjøp en 2002-2007 Corolla og bruk resten på beams motor ;-)
Da har du fortsatt to biler med skuddsikker motor.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:17 nov 2014 00:24
av magnesmurf
Har forresten bestemt meg for å gå tilbake til orginale skiver i speedometer på min mr2. Meget mulig de som sitter der nå kommer for salg etterhvert, hvis noen er interessert.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:17 nov 2014 01:22
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Beams motoren er jo egentlig en 3sge det også. Forskjellen ligger i vvti teknologien, bedre flow i toppens porter og andre råder og stempler som gir litt høyere kompresjon.
men fortsatt i bunn og brunn en 3sge motor, og de er jo relativt skuddsikre. Så anser det ikke som noen fare å bytte til det.
føler man seg veldig usikker på tilstanden til motor, kan man jo bare splitte den før man setter den inn. Da får man sett tilstand på det meste, og kun pakninger som må erstattes hvis man gjør det.
hvis jeg hadde hatt 156 hk isteden for 175, hadde jeg ikke vært i tvil. Får jo tross alt 197hk og 210nm på et mye tidligere turtall, så bilen blir sprekere i det turtallsområdet man faktisk bruker ofte når man kjører normalt.
det er en stor kostnad ja, men til gjengjeld får man noe skjeldent. Og en sugemotor fra toyota er skuddsikker. Kjøper man et rearcut er det meste "plug and play"
i tilegg er sjansen for å bli stoppet og kontrollert i bt kontroll eller på eu kontroll minimal når det ikke sitter noen turbo der.

Men ser du 20 år frem i tid er definitivt en urørt orginal bil mest verdt.

Spar pengene som IQ koster, kjøp en 2002-2007 Corolla og bruk resten på beams motor ;-)
Da har du fortsatt to biler med skuddsikker motor.
Vi får se hva som skjer fremover. Vet at David kan gjøre denne jobben til en overkommerlig pris... Er fristet, men vet ikke om jeg faktisk har behov for mer hk. Går jo helt greit med de modifikasjonene jeg har gjort (se signatur). For vel se om jeg forandrer mening og blir mer overbevist etter å ha sittet i en beams mr2. Mest sansynlig er det nok at jeg beholder han original... frem til evt. beams konvertering :P

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:18 nov 2014 02:58
av magnesmurf
Tror nok du får et litt annet syn på etter en tur i en sprek mr2.
har aldri sittet på i en 156 hk bil, men har sittet på både i beams og i turbo bil. Har jo også eid en impreza sti, så har erfaring med sprek bil selv.
Vil påstå at bilen blir langt mer underholdende å kjøre med 200+ hk.
det er ikke et must, men da er det ikke bare kjøreegenskapene som gjør bilen underholdende.

Når det gjelder beams vs turbo er det litt trasig med at veldig få kan beams motoren sammenliknet med turboen. Men en sugemotor er mer holdbar. Og så lenge man har et ramme nr, bør ikke deler være noe problem. Begge deler er toyota og kan skaffes av vanlige toyota forhandlere.
Til sist er det dette med godkjenning som gjør ting vanskelig.

Har faktisk vanskelig for å tro at en bil med ettermontert beams vil være verdt mindre enn en med orginal motor, så lenge det er gjort ordentlig.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:18 nov 2014 18:57
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Tror nok du får et litt annet syn på etter en tur i en sprek mr2.
har aldri sittet på i en 156 hk bil, men har sittet på både i beams og i turbo bil. Har jo også eid en impreza sti, så har erfaring med sprek bil selv.
Vil påstå at bilen blir langt mer underholdende å kjøre med 200+ hk.
det er ikke et must, men da er det ikke bare kjøreegenskapene som gjør bilen underholdende.

Når det gjelder beams vs turbo er det litt trasig med at veldig få kan beams motoren sammenliknet med turboen. Men en sugemotor er mer holdbar. Og så lenge man har et ramme nr, bør ikke deler være noe problem. Begge deler er toyota og kan skaffes av vanlige toyota forhandlere.
Til sist er det dette med godkjenning som gjør ting vanskelig.

Har faktisk vanskelig for å tro at en bil med ettermontert beams vil være verdt mindre enn en med orginal motor, så lenge det er gjort ordentlig.
Skal sitte på med David om et par ukers tid og samtidig snakke om muligheter rundt dette med å bytte til beams på min bil. Dette er noe som frister og når jeg har en som både kan skaffe og montere, så blir ikke fristelsen noe mindre av den grunn (må bare forsikre meg om å få en oversikt over hva som er byttet av deler etc). Kanskje det blir beams i bilen når jeg kommer til deg ;) For mest logisk for meg er da å bytte motor og gi den en skikkelig rensing og polering etter på med noen som kan dette ;)
Bare å spare penger nå :)
Ang. godkjenning så er det som før sagt at dette trolig ikke blir noe problem da begge er 3sge motorer, og ikke turbo. Men må den vises etter hos Vegvesenet en evt. beams konvertering, eller kan jeg kjøre som normalt uten å måtte inn til kontroll?

Forresten veldig klokt å legge stylingen på hylla!

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:18 nov 2014 20:47
av magnesmurf
Med tanke på at begge motorer er 3sge, ville jeg holdt helt kjeft om evt motorbytte. Ingen som oppdager det med mindre de er eksperter på mr2.
men jeg ville kjøpt et komplett rearcut fra en mr2 med beams motor. Ikke kjøp motor fra celica eller andre beams biler.
kjøper du fra mr2 koster det mer, men du får alle deler til å passe bolt on, uten noen form for modifikasjoner. Og da ser alt fabrikksbygget ut.

Viser du bilen til biltilsynet er det god sjanse for å bli oppdaget mtp motorbygge, og da kan du få avskiltingsbegjær, og må byttetilbake til orginal motor. Godkjent får du det bare med masse papirer. Og da er det like enkelt å få godkjent turbomotor.
ville også vurdert å lakkere innsuget og toppdekslet i beams motoren til en annen farge enn rød, da de ser trimmet ut orginalt.
svart eller sølv er nok bedre hvis du blir stoppet i kontroll.