Side 74 av 103
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:18 nov 2014 21:33
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Med tanke på at begge motorer er 3sge, ville jeg holdt helt kjeft om evt motorbytte. Ingen som oppdager det med mindre de er eksperter på mr2.
men jeg ville kjøpt et komplett rearcut fra en mr2 med beams motor. Ikke kjøp motor fra celica eller andre beams biler.
kjøper du fra mr2 koster det mer, men du får alle deler til å passe bolt on, uten noen form for modifikasjoner. Og da ser alt fabrikksbygget ut.
Viser du bilen til biltilsynet er det god sjanse for å bli oppdaget mtp motorbygge, og da kan du få avskiltingsbegjær, og må byttetilbake til orginal motor. Godkjent får du det bare med masse papirer. Og da er det like enkelt å få godkjent turbomotor.
ville også vurdert å lakkere innsuget og toppdekslet i beams motoren til en annen farge enn rød, da de ser trimmet ut orginalt.
svart eller sølv er nok bedre hvis du blir stoppet i kontroll.
Er en rearcut som blir valgt i tilfelle. Forstår det slik at David kan skaffe dette for meg og han er selv opptatt av at alt skal være komplett, slik at det blir en bolt on operasjon.
Om jeg bytter kommer jeg til å holde kjeft om dette. Blir det spm ved neste eu kan jeg si at jeg har lakket innuget, sett noen som har "pimpet" opp den originale 3sge ved å lakke den rød:

(noen som har lyst på beams?).
Kan jo selvsagt høre hva David tenker om å lakke den svart. Skulle jo ikke være så mye ekstra når motoren er ute. Men regner vel med at den blir værenes rød.
Hva tenker du selv om å bytte til beams Magne? Hadde jo vært stilig om vi to holder David sin beams mr2 med selskap

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:18 nov 2014 22:20
av magnesmurf
Jeg vet ikke helt angående beams.
For min del blir det 22 dyre hester. Men liker tanken på litt mer krutt i mellomregistrert da jeg får ca 30nm mer fra 3000rpm.
På en annen side gir turbomotor en del mer krutt. Og tilsvarende mer vedlikehold.
Sugemotor er litt mer underholdende å kjøre, og det er mer holdbart.
Siden det ligger litt frem i tid har jeg ikke bestemt meg helt enda.
Skal nok ta en telefon til ombyggingsgruppa til biltilsynet og høre hva som er muligheter å få godkjent, samt hvor mye arbeid som kreves. Er jo et par som har klart å konvertere til turbo med godkjenning. Og har en bekjent som har kommet i kontakt med noen ålreite folk i ombyggingsgruppa, når det gjelder toyota og japsebil. Må få sporet opp disse først, og tatt en prat med de.
Etter det vet jeg litt mer om hva som aktuelt. Hvis godkjenning blir for vanskelig er det troligvis beams uten godkjenning som er aktuelt. Men for prisen av beams motor kan jeg nok like gjerne undersøke å trimme motoren som allerede sitter der. Får nok gjort mye med en topp for ca 50k, som en beams lander på ferdig montert.
Er tross alt ikke så langt sprang fra 175 til 200hk. Men momentet fra vvti teknologien får man ikke. Derfor er ikke beams helt utelukket for min del heller, samt at bilen med en beams motor gjør den litt mer skjelden.
Å lakkere innsug med varmebestandig lakk er minimalt med jobb. Og da ser den jo temmelig anonym ut.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:18 nov 2014 22:24
av magnesmurf
Når det gjelder min egen bil sikler jeg litt på felger og dekk med "staggered" oppsett, bredere bak enn foran, slik som orginalt.
Har endelig funnet felger til overkommelig pris som gir dette. Men får se hva som skjer etter jul, økonomisk sett.
Huset trenger litt påkost det også.
Burde blitt kjent med en snekker som kunne gjort en del ting billig her

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:18 nov 2014 22:30
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Jeg vet ikke helt angående beams.
For min del blir det 22 dyre hester. Men liker tanken på litt mer krutt i mellomregistrert da jeg får ca 30nm mer fra 3000rpm.
På en annen side gir turbomotor en del mer krutt. Og tilsvarende mer vedlikehold.
Sugemotor er litt mer underholdende å kjøre, og det er mer holdbart.
Siden det ligger litt frem i tid har jeg ikke bestemt meg helt enda.
Skal nok ta en telefon til ombyggingsgruppa til biltilsynet og høre hva som er muligheter å få godkjent, samt hvor mye arbeid som kreves. Er jo et par som har klart å konvertere til turbo med godkjenning. Og har en bekjent som har kommet i kontakt med noen ålreite folk i ombyggingsgruppa, når det gjelder toyota og japsebil. Må få sporet opp disse først, og tatt en prat med de.
Etter det vet jeg litt mer om hva som aktuelt. Hvis godkjenning blir for vanskelig er det troligvis beams uten godkjenning som er aktuelt. Men for prisen av beams motor kan jeg nok like gjerne undersøke å trimme motoren som allerede sitter der. Får nok gjort mye med en topp for ca 50k, som en beams lander på ferdig montert.
Er tross alt ikke så langt sprang fra 175 til 200hk. Men momentet fra vvti teknologien får man ikke. Derfor er ikke beams helt utelukket for min del heller, samt at bilen med en beams motor gjør den litt mer skjelden.
Å lakkere innsug med varmebestandig lakk er minimalt med jobb. Og da ser den jo temmelig anonym ut.
Ser den i forhold til at du faktisk har litt mer krutt enn meg originalt. Jeg regner nok med at jeg kommer til å kjenne forskjell når jeg sitter på med David. Er nok da jeg først bestemmer meg helt.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 nov 2014 08:31
av lasse
Må bare skyte inn at det at det er dyrere med vedlikehold på en 3sgte enn 3sge er en sannhet med modifikasjoner, jeg har hatt 3sgte i min bil i 6-7år og 30.000km, lettere trimmet, og jeg skifter olje hvert år, og tenningsdeler hvert annet år, motoren er frisk som en fisk den, selv med masse banekjøring.
Største forskjellen er vel bensinforbruket ved hardkjøring
Er jo flere her inne med trøbbel med sine 3sgte, men mye av det skyldes manglende vedlikehold og for mye ladetrykk/feil trimming...
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 nov 2014 13:55
av ArildM
Må si meg enig med Lasse her, motoren som sitter i Smokey har stått i i mange år (7-8år?), uten problemer. En relativt utrimmet 3SGTE er en driftsikker motor i massevis, problemet starter når folk skal trimme de, sette på større turbo, justere trubotrykk, eller kjører uten å gi motoren rett stell.
Åpnet motoren min i sommer, alt ser fint ut.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 nov 2014 14:21
av magnesmurf
lasse skrev:Må bare skyte inn at det at det er dyrere med vedlikehold på en 3sgte enn 3sge er en sannhet med modifikasjoner, jeg har hatt 3sgte i min bil i 6-7år og 30.000km, lettere trimmet, og jeg skifter olje hvert år, og tenningsdeler hvert annet år, motoren er frisk som en fisk den, selv med masse banekjøring.
Største forskjellen er vel bensinforbruket ved hardkjøring
Er jo flere her inne med trøbbel med sine 3sgte, men mye av det skyldes manglende vedlikehold og for mye ladetrykk/feil trimming...
Så skrekkhistoriene om "hose from hell" er bare skrekkhistorier?
Ser jo at veldig mange har problemer med sine turbomotorer, uten å nødvendigvis vite hva de har gjort med motorene mtp trimming.
Erfaringen min med turbo impreza, tilsier en del mer vedlikehold når det er turbomotor. Men til gjengjeld er vel toyotaene mer driftsikre enn subaruene.
Skal undersøke litt med BT osv i vinter, så får jeg se hva konklusjonen blir. Men har ikke utelukket turbomotor.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 nov 2014 15:49
av ArildM
Slangene som ble byttet (er vel i alle fall 2stk som er benevnt som Hose from Hell), var ikke dårlige på noe vis på min motor.
Ellers tror jeg bare cluet er at en turbomotor er lettere å ødelegge siden det er så lett å kjøre mye mer turbotrykk i den, og at mange kanskje kjøper billige trykkregulatorer eller trimmer de på annet vis uten å gjøre det skikkelig. Er vel også mye derfor jeg har holdt meg unna all trimming av min motor, rett og slett fordi den går godt nok som standard (med åpen eksos og luftfilter).
En sugemotor er ikke like enkel å "ødelegge", man kan liksom ikke sette på et luftfilter som gir så mye hestekrefter at motoren sprenges

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 nov 2014 16:07
av magnesmurf
Sugemotorene til toyota er jo skuddsikre. De tåler til og med at reg.reima ryker.
Turbomotor er lett å trimme. Og med litt andre deler kan den skremmes opp veldig mye, veldig lett. Med tanke på hvor enkelt det er å hente 350hk ut av motoren, og på hvor mange gale måter dette kan gjøres, er det fult forståelig at mange sliter med motorene sine.
Nå har det jo skjedd litt med tekonologien på snart 20 år, så det er for all del ikke noe problem å bygge en holdbar 350hk 3sgte motor. Men da må det gjøres på riktig måte. Og jeg har inntrykk av at de fleste motorer og biler der ute som er trimmet, ikke er trimmet på en ordentlig måte. De fleste med mest mulig HK for minst mulig KR.
En annen sak er jo at en respirert motor gjerne har kortere levetid enn en sugemotor. Rett og slett pga oppbygging. Da er det gjerne turbo og råder\stempler som tar natta først. en helt orginal motor vil selvfølgelig belaste disse delene mindre enn en som er skremt opp en del. Selvfølgelig er både 3s-ge og gte holdbare. Men tror at en vanlig 3sge ville rundet 500k med vanlig kjøring. Men tror ikke 3sgte ville holdt mer enn 250-300k før den trengte en overhaling.
Ikke misforstå, hadde gjerne fått tak i en strøken mr2 turbo med godkjenning. Men Tror fristelsen for å skremme den opp litt hadde vært stor, og det er ikke gratis når man gjør det ordentlig.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 nov 2014 16:15
av magnesmurf
magnesmurf skrev:Når det gjelder min egen bil sikler jeg litt på felger og dekk med "staggered" oppsett, bredere bak enn foran, slik som orginalt.
Har endelig funnet felger til overkommelig pris som gir dette. Men får se hva som skjer etter jul, økonomisk sett.
Huset trenger litt påkost det også.
Burde blitt kjent med en snekker som kunne gjort en del ting billig her 
Lurer litt på hva folk her inne synes også.
Kan få tak i to forskjellige felgpar med staggered oppsett. Både splitspoke med kant, slik som felgene jeg har idag. Er selvfølgelilg det som frister mest for min del. Men det er relativt billige felger. Ca 6000kr. ASA felger.
Lurer faktisk litt på å doble prisen på investering og kjøpe et sett med smidde felger i orginal stil. De er mye lettere, mer solide og fra en kjent kvalitetsprodusent. Frister faktisk litt med orginal stil og skikkelig solide felger. Sistnevnte er helt innenfor specs og vil bli godkjent på bilen. Førstnevnte går med litt for lavt innpress bak til at det er lov, men det er bare snakk om 3 mm. (et 35)
Hva synes dere her inne?
Noe liknende av dette:

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 nov 2014 18:00
av GhostRider88
Moro lesning dette med holdbarhet på 3sge og 3sgte. Har ikke mye å tilføye her annet enn at jeg har en forkjærlighet fot NA motoren til mr2. Å det ser nå ut til at det kan bli et beams motorbytte til sommeren for min del. Ser det som en invistering. Underground Garage er de som evt. skal gjøre jobben, alt fra kjøp- og skjekk av motor, bestille nødvendige deler og montering. Jeg får ikke ro før en beams er hjerte i bilen min. MR.2 fortjener det beste
Ang. felgvalget så må jeg si at jeg liker utseende på de felgene du har i dag. Jeg ville nok ikke ha byttet, men igjen, smidde felger i orginal stil er aldri feil.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:20 nov 2014 06:58
av Audun F
magnesmurf skrev:magnesmurf skrev:Når det gjelder min egen bil sikler jeg litt på felger og dekk med "staggered" oppsett, bredere bak enn foran, slik som orginalt. [...] Sistnevnte er helt innenfor specs og vil bli godkjent på bilen. Førstnevnte går med litt for lavt innpress bak til at det er lov, men det er bare snakk om 3 mm. (et 35)
ET35 er jo spot on kravet for innpress? Eller var det det du mente og at felgene du kicker på er 3 mm utenfor de 15mm som du kan ha som avik?
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:20 nov 2014 15:54
av ArildM
Fulgte denne kalkulatoren på mine felger:
http://91mr2.com/wheel-and-tire-calculator/
Ser ut til å være meget nøyaktig, subber i alle fall ikke det grann hos meg

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:20 nov 2014 19:46
av magnesmurf
Audun F skrev:magnesmurf skrev:magnesmurf skrev:Når det gjelder min egen bil sikler jeg litt på felger og dekk med "staggered" oppsett, bredere bak enn foran, slik som orginalt. [...] Sistnevnte er helt innenfor specs og vil bli godkjent på bilen. Førstnevnte går med litt for lavt innpress bak til at det er lov, men det er bare snakk om 3 mm. (et 35)
ET35 er jo spot on kravet for innpress? Eller var det det du mente og at felgene du kicker på er 3 mm utenfor de 15mm som du kan ha som avik?
Orginalt innpress er 45. Maks tilatt avvik i fohold til innpress er samlet 15mm (endring av sporvidde), det utgjør 7,5 mm på hver side. Når innpresset er 35 er det 10mm per side, 20mm til sammen. Altså litt utenfor hva som er tillatt.
Men tror de fleste på EU kontroll ser de 3mm ekstra gjennom fingerene. Så lenge det ser ut som stemmer med orginalt innpress.
Og har orginale felger hvis jeg må inn på kontroll.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:21 nov 2014 06:28
av Audun F
magnesmurf skrev:Orginalt innpress er 45. Maks tilatt avvik i fohold til innpress er samlet 15mm (endring av sporvidde), det utgjør 7,5 mm på hver side. Når innpresset er 35 er det 10mm per side, 20mm til sammen. Altså litt utenfor hva som er tillatt.
Men tror de fleste på EU kontroll ser de 3mm ekstra gjennom fingerene. Så lenge det ser ut som stemmer med orginalt innpress.
Og har orginale felger hvis jeg må inn på kontroll.
Weird. I vognkortet mitt står det innpress 0. Jeg sjekka opp en del andre MR2'er via sia til vegvesenet, og jeg mente de aller fleste hadde 35 som innpress (hvis ikke 0). Ved en sjekk nå ser jeg at de fleste som ligger på finn har enten 45 eller 0. Jeg ser av dataene hos vegvesenet så har DU innpress 39 av alle ting. Igjen - weird. MR2 wiki sier at det er 45, så du har helt sikkert rett Magne.
Jeg kommer til å be om papirer fra Toyota på innpress for min bil - eller lignende slik at jeg kan få godkjent de nye felgene mine i alle fall... Selve basen skulle jo ikke være så forskjellig mellom de forskjellige årgangene til MK2? Right? Dessverre så ser jeg at framfelgene mine star oppført med ET 30...
Beklager diskusjoner i tråden din
