Liten oppdatering.
Nye fordekk montert (GT Champiro UHP1), da de forrige var noen rimelige dekk som begynte å bli gamle (sprekker i gummien på dekkflaten...). Ble lettere på rattet og kjørefølelsen ble bedre, føler den sitter bedre i svingene med de nye dekkene. Nå har jeg samme type dekk foran og bak
Men gjorde en mindre hyggelig oppdagelse da jeg skulle ut med bilen senere på dagen etter dekkskriftet. Lå en liten vannpytt under motor. Smakte på den og det var en søt-sur smak, nesten som når man slikker på et CR litium batteri (har vist prøvd det å

). Ekspansjonstanken var også nesten tomt, men det var vann i systemet. Sjekket under oljelokket og det var rent og pent (ikke majones hvitt belegg) og peilet oljen - klar og fin.
Blandet og fylte på 1,5l kjølevæske og lyste under bilen, men kunne ikke se noe drypp. Kjørte så bilen inn i garasjen og lot den stå på tomgang til varm motor. Skrudde så av og lå på magen og ventet... Og etter ca 10 minutter hørte jeg et drypp. Lyste opp og bak ved torpedoveggen og fikk se en av slangene som går ut fra torpedoveggen og inn på motor. Denne er festet med en slangeklemme. Krabbet så langt under bilen jeg kom uten bukk og kunne ikke se nye drypp lengre opp en denne slangeklemmen, markert med rød sirkel;
Slangeklemme.jpg (746.91 kiB) Vist 4767 ganger
Etter en god tørk kom det ikke mer kjølevæske, og det var også tørt dagen etter.
Fikk så dagen etter kjørt på bukk så jeg kunne komme til denne slangeklemmen. Var overraskende lett å stramme skruen, så min teori er at toyparts har glemt å stramme den til under motorbyttet. Dette forklarer nok også vannsprutmerkene rundt dette området, som jeg først trodde var rustvann, men som jeg nå mener er tørket kjølevæske som har sluppet igjennom slangeklemmen. Så det har nok lekket litt siden jeg fikk tilbake bilen, men har rukket å fordampe mellom hver kjøretur og derfor vært uoppdaget.
Etter å ha strammet til slangeklemmen fylte jeg på 0,5 liter så nivået i Ekspansjonstanken stod mellom min og max. Fylte litt på ved radiatorlokket også. Lot bilen stå på tomgang til varm motor og lyste etter om jeg så noe lekkasje, ikke bare dette området, men alle slangeklemmer og rundt om ellers. Men kunne ikke se noe. Slo så motor av og ventet, lyste og ventet og lyste og ventet litt til og lyste. Tørt og fint

Så alt tyder på at det var slangeklemmen som ikke var strammet til, nok til at litt kjølevæske kunne passere når trykket ble stort nok.
Benyttet så anledningen til å ta noen flere bilder under, moro å se hvor rent og pent det er. En pensjonert bilmekanikker stakk hodet under mens jeg var der og trodde først meg ikke når jeg sa bilen var fra 91
Under motor.jpg (644.13 kiB) Vist 4767 ganger
Under motor02.jpg (627.45 kiB) Vist 4767 ganger
Under motor03.jpg (732.96 kiB) Vist 4767 ganger
Etter en langtur i dag er det fremdeles null tegn til lekkasje.