Side 9 av 13

Legg innLagt inn:16 des 2006 16:10
av Master
hva er forskjellen på 2.gen og 3.gen da?


Jeg skal overlate den til folk med mer peil, men i grove trekk er det en vesentlig bedre og sterkere motor, som også følgelig har større trimmingspotensiale uten de helt store investeringene...
gen 3 motorer er ikke noe bedre utgangspunkt for trimming enn gen 2 motorer. Selv om gen 3 har høyere effekt originalt, er dette modifikasjoner som enkelt kan gjøres på en gen 2 for å oppnå samme effekt. Etter at du når 300 rwhp på begge motorene stiller dem stort sett likt. Så for dem som sitter med et bilde av at gen 2 er crappy og utdatert og gen 3 skal være så himla mye bedre motor vil jeg bare poengtere at det er samme motor med enkle modifikasjoner på gen 3 som etter min mening ikke er verdt 15-20k ekstra når man skal handle clip etc.

For dem som lurer les powerprimeren til RickyB i USA (en av de høyst anerkjente innen 3s-gte over dammen). http://www.mrcontrols.com

Legg innLagt inn:16 des 2006 16:26
av jumbo
Dr.Ling skrev:Ok, fant endelig svar på at vi som har innbetalt for effektøkning nå ikke kan kreves for ytterligere avgift etter 07-satser selv om vi ikke får endelig godkjenning hos BT før i 2007. Har vært litt fram og tilbake mellom meg/tollvesenet Bodø og Jumbo/tollvesenet Drammen. Ser ut til at Drammen heldigvis har rett :)

Link til tollvesenets diskusjon og konklusjon når det gjelder hva som er "endringstidspunktet":
http://www.toll.no/templates_TAD/Circul ... anguage=NO

Rimelig klart det som står der. Endringstidspunktet bestemmer jo hvilke avgifter som gjelder og hvor mye bruksfradrag som en får. Tollvesenets konklusjon: Endringstidspunktet er ikke når Tollvesenet får søknaden, ikke når endelig godkjenning skjer hos BT, men den dato man betaler avgiften! Den dagen du betaler er den dagen bilen din har endret status.

Det er kun når Tollvesenet ikke klarer å fastslå endringstidspunktet (når du blir tatt i kontroll med ombygd bil, uten at du har meldt ifra om ombyggingen til noen) at de kan gjøre som de vil: Om de er greie regner de avgifter fra datoen du blir tatt i kontroll, om de vil være hestkug regner de avgift fra mange år tilbake for å snyte deg for bruksfradrag :)

Dama hos Tollvesenet her i Bodø mente at den summen hun beregnet (etter 06-satser) bare gjaldt om jeg fikk godkjent bilen hos BT før årsskiftet, men der tok hun feil. Summen er kun riktig om jeg betaler før årsskiftet, noe jeg har gjort!

De nevner uansett at de forutsetter at ombyggingen blir gjort innen rimelig tid etter betaling............

Phew, det var da enda godt.

Og du kan fortelle hun tuppa i Bodø at hun er i strid med tollvesenets regler sentralt :wink:

Og jeg har også fått svart på hvitt at det heller ikke finnes noen øvre tidsgrense for tillatt tid mellom innbetalt avgift og gjennomføring/godkjenning av ombyggingen så det er bare å se bort fra det også

Legg innLagt inn:16 des 2006 16:29
av jumbo
Master skrev:
hva er forskjellen på 2.gen og 3.gen da?


Jeg skal overlate den til folk med mer peil, men i grove trekk er det en vesentlig bedre og sterkere motor, som også følgelig har større trimmingspotensiale uten de helt store investeringene...
gen 3 motorer er ikke noe bedre utgangspunkt for trimming enn gen 2 motorer. Selv om gen 3 har høyere effekt originalt, er dette modifikasjoner som enkelt kan gjøres på en gen 2 for å oppnå samme effekt. Etter at du når 300 rwhp på begge motorene stiller dem stort sett likt. Så for dem som sitter med et bilde av at gen 2 er crappy og utdatert og gen 3 skal være så himla mye bedre motor vil jeg bare poengtere at det er samme motor med enkle modifikasjoner på gen 3 som etter min mening ikke er verdt 15-20k ekstra når man skal handle clip etc.

For dem som lurer les powerprimeren til RickyB i USA (en av de høyst anerkjente innen 3s-gte over dammen). http://www.mrcontrols.com
Det er en grunn til at jeg skrev at folk med bedre peil burde utdype... noe du forsåvidt ikke gjorde heller.

Bedre er nå et rimelig flytende begrep uansett, sikter mer til at innsug er originalt større samt at den har luftmengdemåler noe vel 2.gen ikke har?

Dessuten innebærer jo også stort sett 3.gen clip at du får med ei kasse med LSD, noe som for alle praktiske formål er et must.

Som sagt, er på rimelig tynn is her, dersom spørsmål og ikke påstander :wink:

Legg innLagt inn:16 des 2006 16:35
av Dr.Ling
Om vi skal diskutere gen2 vs gen3 trenger vi en ny tråd, hvis det ikke finnes en allerede ;) Kan vi ikke bare si at pengboka bestemmer?

Legg innLagt inn:16 des 2006 19:10
av Master
Dr.Ling skrev:Om vi skal diskutere gen2 vs gen3 trenger vi en ny tråd, hvis det ikke finnes en allerede ;) Kan vi ikke bare si at pengboka bestemmer?
Hehe joda det kan man sikkert :) virker som det trengs for å oppklare en del myter angående "de to motorene"
jumbo skrev:Det er en grunn til at jeg skrev at folk med bedre peil burde utdype... noe du forsåvidt ikke gjorde heller.
Utdyping får heller komme i en annen tråd om ønskelig, måtte bare kommentere utsagnet ditt. :P Forresten gen 2 har luftmengdemåler, gen 3 har mapsensor.

Legg innLagt inn:16 des 2006 23:26
av Larsen
Tror alle papirene som skal deles mellom oss som skal godkjenne bør stemples med "rett kopi" slik at biltilsynet ikke stiller spørsmål ved papirenes gyldighet. Eventuelt stempel fra firma som leverer papirene.

Det kunne vært interesant med de tyske tuv papirene da? Tror alt av dokumentasjon en kan levere til bt, kan være nyttig.

Legg innLagt inn:17 des 2006 01:03
av jumbo
Er nok definitivt et tilfelle av "jo mer dess bedre" ja

Legg innLagt inn:21 des 2006 14:31
av Dr.Ling
Etter at jeg fant ut at Tollvesenet ikke kan lage mer krøll har jeg endelig fått litt ro i ræva. Har nå bilen hos et lokalt verksted som skal prøve å dokumentere det jeg har installert.

Iflg. EPC er det jo forferdelig mange versjoner av bremsekraftforsterker og bremsehovedsylinder. Nå finnes det jo ABS/ikke-ABS som bidrar til kaoset, selve røropplegget ser ut til å finnes i flere versjoner også, men spørs om jeg burde skiftet disse delene.....? Noen?

Legg innLagt inn:21 des 2006 16:33
av Master
92+ bremsekraftforsterkeren er jo større enn 90-92 så spørs jo om du ikke skulle skifta den. Fins vel bare 90-92 med og uten abs og 92+ med og uten abs. Skulle vel ikke være forvirrende det? :) Alle har jo forskjellig oppbygning for rørene men det kan jo evt bygges om.

Legg innLagt inn:21 des 2006 17:13
av inzane2012
kanskje dere som jobber med å få regga en ombygd gti burde lage en guide til omregistrering av ombygde gti'er og fått den som sticky;) så hadde det kanskje blitt litt lettere for oss andre som evt. måtte ønske å gjøre det samme:P

skrive litt om hvilke papirer en må ha og hva som er lovlig å gjøre med bilen osv

btw, håper og tror det blir mye enklere å få registrert ombygde biler her tillands når det nye organet kommer på plass, sfoor eller hva nå hette igjen, skal vist kun ta for seg ombygde motorkjøretøy og sånt:)

Legg innLagt inn:21 des 2006 19:20
av jumbo
inzane2012 skrev:btw, håper og tror det blir mye enklere å få registrert ombygde biler her tillands når det nye organet kommer på plass, sfoor eller hva nå hette igjen, skal vist kun ta for seg ombygde motorkjøretøy og sånt:)
Det var nytt for meg, har du noen linker til info om dette?

Legg innLagt inn:21 des 2006 20:41
av inzane2012
jumbo skrev:
inzane2012 skrev:btw, håper og tror det blir mye enklere å få registrert ombygde biler her tillands når det nye organet kommer på plass, sfoor eller hva nå hette igjen, skal vist kun ta for seg ombygde motorkjøretøy og sånt:)
Det var nytt for meg, har du noen linker til info om dette?
desverre, leste om det i ett vi menn bil på jobben her hinn dagen, husker ikke hvilket nr det var men tror det er ganske nytt, en stor reportasje om den nye ferrarien der vertfall(om det er til noe hjelp).
Fikk det med meg mens jeg leste litt om en svenske som hadde helombyggd sin 240 turbo, og der stod det noe om ett organ borte i sverige som kun tok seg av sånn biler, og at norge jobbet med å få i gang noe lignendes her hjemme...skal kikke litt rundt på nettet å se om jeg finner noe der:)

Legg innLagt inn:12 jan 2007 22:51
av Dr.Ling
Noen nyheter her? Tenker spes på Cameleon og pappira han skulle få tilsendt.

Jeg fikk nettopp beklagelsebrev fra Tollvesenet fordi de hadde gitt meg feil info da jeg betalte for effektøkningen. Betalt er betalt! Og de kan ikke kreve oss for nye avgifter!

Fikk forresten ikke TUV papirene han tyskerten skulle sende meg. Kan bli aktuelt å be om papirer fra sentralt Toyota-hold nå. Hva om vil alle skrev under på et brev til Toyota Norge der vi ber om typegodkjenningspapirer for ombygging til turbo-bil, der det står hvor mye hester man kan sette i, og hva som må gjøres ved ombygging? De fleste andre forhandlere har jo dette liggende klart. Ville bli endel mindre mas for dem på Toyota.

Legg innLagt inn:13 jan 2007 11:14
av jumbo
Tror du desverre kan glemme å få det fra Toyota Norge, de har vært alt annet en samarbeidsvillige til å grave dypere enn rett under nesa i de fleste saker hittil hvertfall...

Er not lettere og like bra å få dette fra Toyota i utlandet.

Legg innLagt inn:14 jan 2007 00:05
av CelicaTurbo
Toyota Norge har rett og slett ikke slike papirer siden de aldri selv har importert denne bilen, og ikke kan Toyota utstede egen form for slike papirer heller.. det eneste man kan håpe på er vel en bekreftelse på specs for en turbobil, og at en delebil med gitt chassinr faktisk er en turbomodell etc ;)