Beklager på vegne av ofrene om jeg er frekk her, men jeg synes det er rett og slett idiotisk mye elektronikk som skal styre dagens biler.
Er elektronikken i dagens biler tilsvarende all annen forbrukerelektronikk nekter jeg å tro det vil vare i så veldig mange år før deler eller hele elektronikksystemet feiler pga fukt og store temperatursvigninger.
Da blir det bare enda mer idiotisk å lage en elektrisk overføring på vitale deler som gass og i alle fall brems!
Har lekt med denne tanken før: Kommer biler som feks prius noen gang til å bli veteranbiler? Nekter å tro at elektronikken som styrer våre biler i dag varer i 30-40 år.
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:13 mar 2010 09:55
av Mr_Storbrua
Litt off topic dette men..
Var en fra toyota norge som spurte sjefen på jobb.. Hvilken av prius og LC som er den mest miljøvennlige bilen gjennom hele syklusen.. Altså ny prius og ny LC.. Lc svarte han.. Det var riktig svar.. LC har 3 ganger levetiden av en vanlig personbil..
Et stort problem i denne saken, er at alt for lite fakta når forbrukerene. Hører jo at noen her inne påstår at det som står i media er sterkt overdrevet. Hvor har dere i så fall disse opplysningene fra? AT bilen blir ustabil når man bremser, er noe helt annet enn at bremsene ikke virker, slik det har stått i media.
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:13 mar 2010 14:09
av ke25-toyoglide
Mr_Storbrua skrev:Litt off topic dette men..
Var en fra toyota norge som spurte sjefen på jobb.. Hvilken av prius og LC som er den mest miljøvennlige bilen gjennom hele syklusen.. Altså ny prius og ny LC.. Lc svarte han.. Det var riktig svar.. LC har 3 ganger levetiden av en vanlig personbil..
Sludder, for det første er det ingen som vett levetiden på hverken prius eller nye LC.
At LC har historikk på at de blir gamle er ikkje det samme som at det gjelder de nye som er fullstappa i elektonikk.
For det andre så har en ikkje tatt hensyn til f.eks. drivstoff de kommer til å bruke i løpet av den syklussen. LC kjøres 20.000km i året og bruker 1.17l/mil varer i 30 år. totalt 105300liter.
ius kjører 20.000km i året og bruker 0.39l/mil varer i 10 år. totalt 7800liter.
Selv med 3 priuser. (og de 2 neste vil bruke mye mindre/ingenting) så skal det godt gjøres å få det regnestykket til å gå opp.
Det kalles et regnestykke som en ønsker å få til å gå opp, og gjør det en kan for å få det til.
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:13 mar 2010 14:16
av Mr_Storbrua
ke25-toyoglide skrev:
Mr_Storbrua skrev:Litt off topic dette men..
Var en fra toyota norge som spurte sjefen på jobb.. Hvilken av prius og LC som er den mest miljøvennlige bilen gjennom hele syklusen.. Altså ny prius og ny LC.. Lc svarte han.. Det var riktig svar.. LC har 3 ganger levetiden av en vanlig personbil..
Sludder, for det første er det ingen som vett levetiden på hverken prius eller nye LC.
At LC har historikk på at de blir gamle er ikkje det samme som at det gjelder de nye som er fullstappa i elektonikk.
For det andre så har en ikkje tatt hensyn til f.eks. drivstoff de kommer til å bruke i løpet av den syklussen. LC kjøres 20.000km i året og bruker 1.17l/mil varer i 30 år. totalt 105300liter.
ius kjører 20.000km i året og bruker 0.39l/mil varer i 10 år. totalt 7800liter.
Selv med 3 priuser. (og de 2 neste vil bruke mye mindre/ingenting) så skal det godt gjøres å få det regnestykket til å gå opp.
Det kalles et regnestykke som en ønsker å få til å gå opp, og gjør det en kan for å få det til.
Så koster det endel mer for miljøet å produsere en prius da.. med tanke på batterier osv.. Når priusen skal vrakes, så koster det endel å bli kvitt alt som fins av elektronikk, og batterier.. Dessuten så er ikke dette noe synsing, det er noe de har litt peiling på..
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:13 mar 2010 14:42
av ke25-toyoglide
Ja detta har de peilig på, de vil heller selge en bil til 1mill enn en bil til 300.000.-
Deres ekspertise på det området, i forhold til HELE Toyotaledelsen som bruker Prius som sitt miljøalibi. Og ALLE verdens miljøorganisasjoner, som faktisk kan litt om miljø.
Nå er Prius også den Toyotaen som har mest resirkulerbare deler, og som er bygd på en mest mulig miljøvennlig måte. bl.a. med solcellepanel på hele fabrikktaket.
Det høres mest ut som fyllepreik, men det er så, me får heller være enige om å være uenige, her og
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:13 mar 2010 14:47
av Mr_Storbrua
ke25-toyoglide skrev:
Det høres mest ut som fyllepreik, men det er så, me får heller være enige om å være uenige, her og
Ja, vi får være enige om det
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:14 mar 2010 20:25
av ke25-toyoglide
Nå er det komt en del info om disse ulykkene. Men fortsatt mye usikkerhet.
klips til matte låg i hanskerom.
De har ikkje funnet noen andre årsaker. men skal sende den videre. sjekke dataer og slikt. prøve å fremprovosere det igjen.
Den i USA, der har de ikkje funnet noe tror eg, og mannen har fått drapstrusler og slikt.
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:14 mar 2010 20:32
av Mr_Storbrua
Jeg har kikka på bildene av den bilen i kr.sand. Å kan ikke forstå at de skadene har kommet fra at han har kjørt i autovernet i 170km/t å klart å stoppe på denne måten med gassen i bånn..
Hele denne saken virker helt merkelig for min del.. Mannen var på sykehus å tok røntgen? i allverden skal han ha ødelagt? å i tillegg innlagt på sykehuset...
Stygt (kanskje litt dumt også) men jeg tror ingenting på dette...
Å om det er matta, så har jeg selv opplevd det på en gammel bil jeg hadde.. Ga bånn gass i akslerasjonsfelt, så hang gassen seg opp under matta.. Tok meg ca 1,5 sekund å få vekk den matta.. Problemet løst før jeg svingte ut på e-.18..
Så jeg begynner heller å lure på om det er sjåføren i disse sakene som er trafikkfarlige jeg..
Jeg er hvertfall ikke redd for å sette meg i en prius å kjøre..
Har forresten veldig sansen for den nye priusen.. stilig bil
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:14 mar 2010 20:35
av ErikG
Kansje litt stygt, men dog morsom.
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:14 mar 2010 20:40
av ke25-toyoglide
Eg er heller ikkje redd for å sette meg i Prius. gjør det daglig, men eg har lært meg selv og kjerringa å skru av på startbryteren.
Viss det er reelt det som skjer så heller eg mot elektronikk.
De fleste har hatt en data eller parabolboks eller noe sånn, som har låst seg. Eneste måte å få resatt den er å dra ut kontakten eller slå av.
Men viss det var matta, så burde matta logge i kil fremdeles når de skulle undersøke bilen.
Han har nok klart å bremse ned en del, men ikkje helt, slik at han har brukt autovernet for å stoppe bilen.
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:14 mar 2010 20:59
av Mr_Storbrua
Jeg har ikke noe som helst tro på at de småskadene som var på bilen kan ha bremsa noe i det hele tatt.. å om matta har lugget i veien så har han npok fått dratt den løs før han stoppa.. men kjørt i autovernet med vilje..
Disse bilene er jo heller ikke noen av de som er berørt med gasspedalen.
Men er jop selvfølgelig mulighet for at det kan være elektronikk dette her.. Men da burde jo Toyota ha stoppa alle priuser om det ikke skal gå an å stoppe de..
Jeg tror rett og slett alt dette er tull.. Bortsett fra det med matta..
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:15 mar 2010 10:28
av ArildM
ErikG skrev:Kansje litt stygt, men dog morsom.
EPIC. Det markerer slutten på denne tråden for min del
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:15 mar 2010 11:51
av ke25-toyoglide
såg ikkje den før nå, hysterisk morsom, må sees
Re: Toyotas nylige problemer
Legg innLagt inn:15 mar 2010 15:26
av Andreazz
På et annet forum jeg leser på var det en kar som hadde en god teori på dette Prius problemet:
"Det er vel sånn adaptive system på disse bilene, så når sjåføren er komabillist så blir bilen tilsvarende..."