Side 9 av 11

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:10 nov 2023 11:50
av Makk
Ja dem mener at du skal kjøpe tandem istedenfor.

Jeg har kjørt mye storbil, tandem er for terrengkjøring, maskinredskap og tippbiler.

Uten å kunne heise opp å legge 17-18 tonn på driven så kan du bare glemme dra den jævla tralla/kjerra/slepet stappfull av billig wish-møkk :lol:

Manuellgirede biler er det ingenting i veien med, dem som kjøper dem var problemet, du kan ikke ha ett vognsett med 50 tonn totalvekt på en 420/500 hester og så klage på du må gire hele tiden :lol:

Dobbelclutchede automatgirkasser gir derfor inntrykket va at det er såååå mye bedre, forskjellen er bare at det er nå 18 gir istedenfor 6 med splitt som gammel Scania, som forøvrig er det beste girsystemet som er oppfunnet 8)

I gamle gamle dager på alltrac var der jo til og med en center diff lock knapp, lurer på om man kunne ha satt på en slik på de mer moderne kassene? Afaik er dem jo ganske like :D

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:10 nov 2023 13:58
av ArildM
Jepp. Han kjører 4akslet tippbil, kan vel laste noe ekstra vekt på ene bakakslingen nå, men kun opp til 30kmt eller hva jeg forsto. Nesten så du må være bestevenn med verkstedmestern på Scania for å få programert bilen til å fungere på vinterføre :roll: :lol:

Samme girkasse på Caldina automat som Rav4 2001-2012 U140F
Mens første gen Rav4 har A540H, denne har mulighet for å låse senterdiff, mens U140F vistnok sende effekt ved behov. Er litt lenge siden jeg har lest meg opp på hvordan de funker. 1.gen rav hadde låsbar diff på automatkassa, men ikke manuell. 2.gen rav er jeg usikker på, men ikke låsbar diff på automat. Mens 3.gen har låsbar senterdiff opp til 50kmt?

Så å legge til låsbar diff bør ikke være umulig, men usikker på om det er en software eller hardware funksjon :)
Nå skal jeg ikke kjøre noe rally uansett, og ved litt leken og aktiv kjøring fungerer det uuutmerket slik som det er nå, uten noe behov for låsing av senter :D

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:16 nov 2023 12:33
av Myklebust
ArildM skrev: 05 nov 2023 14:01 Sist gang jeg sjekket var det relativt rimelige abs sensorer tilgjengelig til 2.gen rav4 på Eurodel
Du, det var sensorene eg håpa på, men det er koplinga inn på abs sentralen! Alarmen kjeme og går, det har holdt lenge no etter eg plugga ut og spraya fullt med 2-26 :mrgreen: Men berre veit den absen svikter på glatteste dagen :lol:

Caldinaen er perfekte grensebilen :lol: Ser bra ut til å vere sølv stasjonsvogn! 8)

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:16 nov 2023 12:35
av Myklebust
ArildM skrev: 10 nov 2023 13:58 2.gen rav er jeg usikker på, men ikke låsbar diff på automat. Mens 3.gen har låsbar senterdiff opp til 50kmt?
Kan melde eg har hvertfall ikkje sperrediff på min diesel manuelle XA20, 2.gen Rav4

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:02 des 2023 14:15
av ArildM
Går da helt fint uten ABS også Myklebust :D Evt finner du sikkert noen deler på ett huggeri hvis det skulle bli behov for å gjøre noe med det.

Har fått kjørt en del på vinterføre nå og er meget imponnert. Vil si Caldinaen på vinterføre er cheat mode :lol: 8)

Eksosen er nå på vei! Svinga innom Hong Kong her om dagen. DHL har egen betalingsløsning for tollkrav på Vipps, så funka greit det. Estimert levering 11.des, så da blir det pakke til meg selv i år :D

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:08 des 2023 13:37
av ArildM
Fikk pakke på bursdagen min 🎉

Funker fint å fiste den nye eksosen :lol:
Og noen nye strap ons til dørene :lol:

Men sånn seriøst, Fujitsubo tuller ikke med kvalitet. Dette er noe du kan få godkjent i japan (alle papirer medfølger) , 3års full garanti, og bruksanvisningen ber deg om å løfte med omhu så du ikke får vondt i ryggen 🇯🇵🙏

Da kan det bare bli god jul da :mrgreen:

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:12 des 2023 17:55
av Makk
Hadde den kommet fra Amerika hadde der stått du ikke skal sile hjembrenten gjennom eller stikke pikken inni den :lol:

Og btw, siden dette bare er en lyddemper, ikke avgassreduksjon, lufte muligheten for veivesenstempel i vognkort ??

Folk har jo fått tusen hester Supra godkjent, åssen i helvette fikk dem det :shock:

Til meg sa kontrolløren at avgassrensing skal være intakt, men lyddemper der kan du bruke det du vil så lenge dem ikke synes den blir for aggressiv lyd på, må man måle forbi en mann får man til og med stemplet ny DB i vognkortet.

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:13 des 2023 22:44
av ArildM
Sant nok, det er tross alt bare en lyddemper. Om de går gjennom papirene, og de godtok i alle fall bilder oversatt med google translate sin fotomodus ved import så jeg har plenty dokumentasjon, så kommer det vel frem at det gir en liten effektøkning også. Så da blir det vel en helt annen sak. Men det finnes i alle fall papirer som gjør at du kan få godkjent det i Japan.

Siden den er eksakt samme utforming som stock eksos, bruker samme festepunkter osv osv, og gir bare noen få db ekstra på tomgang vs stock så tror jeg at denne er såpass uvesentlig mod at jeg ikke vil få noen trøbbel med det.
Skjønner at det er greit å få godkjenning på alt, men samtidig så tviler jeg på at en potte med 0,25" større diameter på eksosrør er noe noen vil reagere sånn utrolig mye på. Er jo bare én i norge, så hva skal dem sammenlike med? Google bilder?

I så fall blir det å sette på org eksos og så evt prøve å få vist den med den nye potten.
Hvis det noen gang var en TRD potte for Caldina så vil jeg tro dette er denne, i så fall veldig nærme/faktisk OEM tilvalg :)

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:06 jan 2024 17:10
av Myklebust
Meget! 8) Og grattis med overstått, fine gaver ^^

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:06 jan 2024 22:12
av ArildM
Takk takk. Ikke gjort noe annet med Caldinaen enn å kjøre. Knallfornøyd!

Tenker montering av eksos og få på nye felgene til våren.
Ellers har tiden gått med til et mulig Toyota MR2 Mk3 innkjøp, der planen også er å holde det OEM++, men prosjekttråd om den bilen kommer om/når det evt blir. Mulig henting ila jan/feb :)

Oppdaterer denne tråden når det evt skulle skje noe mer :)

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:17 mar 2024 15:36
av ArildM
Vært på EU, var en gåen drivmansjett foran, fikk ny på 2 dager fra Toyota :) Samme som til Rav4 og Lexus RX300.
Takk Toyota for å bruke samme girkasse og drivakslinger på alt :D

Ellers likte ikke kontrollæren ledpærene jeg har montert, så swappet over til halgoenpærer igjen.
Mangler 12kant pipe i størrelse 30mm for å ta av muttren til drivakselen, så får svinge innom Biltema en tur i morgen.
Så siden jeg ikke hadde rett verktøy tok jeg å bytta eksos når bilen først var på liften.Kurrant jobb, og perfekt passform.
Fujitsubo kan definitivt sakene sine!

Den gamle potta var full av vann, og den nye var om noe mer stillegående enn den gamle. Eksospotter i seg selv blir vel slitt ut, noe den gamle tydelig var. Det forklarer jo skyene av hvit røyk når jeg dro på også :lol: Tenkte kanskje vannet forsvant etter et par "pulls" men tror jeg dro på 5-10 ganger uten noe forandring. Evt muligens fordi jeg har "granny" kjørt i hele vinter :lol:

Uansett, erfaring med ny potte:
Bilen drar som bare det, særlig forbedring i midrange og opp mot toppen, der den føltes veldig strupet ut før.
60-100 går veeldig kjapt unna nå. Og mye mer morsomt å sette bilen i manuell modus og gi på enn før :)

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:18 mar 2024 14:40
av ArildM
Eu OK! :D

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:30 apr 2024 20:39
av ArildM
Sommerfelger på plass :D
Byttet klosser og skiver bak. Måtte overhale begge calipterne, men var i relativt god stand begge to.

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:16 jul 2024 07:51
av ArildM
Harryhandel :D
Caldinaen er fortsatt utrolig.
Alle burde ha en "gammeldags" bensinturbo i sitt liv 8)

Re: Prosjekt Caldina GT-Four

Legg innLagt inn:29 jul 2024 08:00
av ArildM
Ny lysbryter/hendel på vei fra Amayama.
Jeg har holdt på å bli gal av en kraftig vibrasjon/ulyd som jeg har trodd var inni dashbordet. Var nesten bestemt på å ta ut hele dashbordet for å finne ut av det, men en dag på vei hjem fra Stjørdal tenkte jeg å prøve enda en gang å finne ut av lyden, da la jeg press mot instrumentpanelet og det ble stille ish. Etter å ha prøvd ørten ganger gikk det opp et lys, det ble stille ish fordi jeg hvilte hånda mot lysbryteren. Djeeses hvor den dirra og klirra noe infernalsk :lol:

Altså, noe ulyder er det vel alltid. Selv Lexusen som var ny ish hadde ulyder i vindusheisbryterne som jeg fiksa med et a4 ark :lol: Men den lyden som er av lysbryteren i Caldinaen er vanvittig.

Pussig nok er den "happy" i Meråker og mot Sverige. Men hver gang jeg kommer til Stjørdal så vibrerer og dirrer det noe vanvittig. Har trodd det er pga bilens egenpreferanser, men trolig pga asfaltkombinasjon med vibrasjoner.

Nå blir det forhåpentligvis litt morsommere å legge ut på langtur i Norge :)