Enig der "Trucking to hell" i dag, heelt greit vær å ta ned taket på
Nærmer seg vel slutten på sesongen sånn sett, men setter på hardtoppen å kjører så lenge det går
Vedlegg
IMG_20240907_121413.jpg (1.8 MiB) Vist 1721 ganger
IMG_20240907_121415.jpg (1.72 MiB) Vist 1721 ganger
IMG_20240907_131816.jpg (967.07 kiB) Vist 1721 ganger
457621823_3797257053854058_88927441965644095_n.jpg (137.66 kiB) Vist 1721 ganger
453003655_3682036312063031_5387204136936542843_n.jpg (687.63 kiB) Vist 1721 ganger
453070420_509010914964283_2624855745735125909_n.jpg (655.26 kiB) Vist 1721 ganger
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Så raskt går altså en sesong Alt jeg skulle gjøre ble ikke gjort, men jeg fikk jaggu kjørt relativt mye i forhold til de tidligere Mr2ene jeg hadde. Digger å ta av/ned taket På de heteste sommerdagene er det såå gull vs aw11 og sw20 hvor man kokes inne i kupe uten AC. Men men, nok skryt.
Fikk støvsugd interiøret, satt inn setene med impregnering slik at de kanskje tåler mer slitasje? Bytta ut alle pærene i dashen, så nå lyser endelig alle. Og til slutt så satte jeg endelig i gang med å de-pinne alle connectorene, rydde opp i ledningsnett til forsterker, og montere ny android basert spiller. Pioneer forsterkeren brukte auto-antenna-on, men den nye android spilleren gav kun annenne signal-på når FM radio var på, dermed så måtte jeg feilsøke forsterkeren leeenge før jeg skjønna det. Men til slutt så ble alt ferdig montert.
Den første spilleren jeg satte inn med android var genial med volumknapp, men problemet var at den var utrolig følsom på lydnivå. På nivå 8 var det for stille, på nivå 9 neeesten høyt nok, på nivå 10 ALT for høyt. Og 11 og oppover bare såvidt høyere Manglet også litt på eq, for å få dempet diskant nok, hater stereo med skrikende diskanthøyttalere.
Så den nye har ikke volumknapp, men mye raskere hardware, bedre forsterker, og et MYE mer linært nivå på lyden.
Kompromisser kompromisser, men alt i alt, lyden ble enormt bra nå.
Fikk også satt på nye OEM senterkopper på felgene med MR2 ørna på, mye penere enn de originale med rød ring rundt og Toyota logo.
I morgen blir det på med hardtop, bytte av girolje, og så opp på liften. Så tror jeg det blir sesongslutt for i år.
Planer for vinteren er total gjennomgang på bremsesystem, fortsette med pirk på understell. Kanskje noe småservice på motor, og generelt bare gjøre alt så strøkent som mulig.
Vedlegg
IMG_20240921_094847.jpg (1.06 MiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_095309.jpg (1.07 MiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_095331.jpg (1.18 MiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_101640.jpg (1.4 MiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_111801.jpg (586.38 kiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_114217.jpg (1.22 MiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_143800.jpg (1.25 MiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_162751.jpg (968.06 kiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_162803.jpg (849.96 kiB) Vist 1707 ganger
IMG_20240921_162808.jpg (1.14 MiB) Vist 1707 ganger
Skjermbilde fra 2024-09-21 21-36-02.png (2.57 MiB) Vist 1707 ganger
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
- Byttet girkasseolje, den "gamle" så veldig fin ut, så det kan være byttet i nyere tid. Uansett, greit å ha unnagjort. Renset samtidig "input shaft speed" sensoren til smt systemet samtidig. Som vist her:
Så veldig rent og pent ut, men en ørliten metallbit var festet seg i sensoren, så greit å ha det sjekka og renset.
Toyota spesifiserer 49nm på pluggene til kassa, alt for mye, bruk fornuft imho.
-Satt på ny batteriholder, den gamle var rusten.
Delenummer 7440417090
Tatt en gjennomgang på frunk:
- Byttet ut defekte låser med nye (fåes fortsatt på Toyota/Amayama, delenummer 64606-17031)
Skal fungere som dette når de er i orden:
Som sagt i video, disse treffer panseret om man kuker de til, og knekker. Alder og dårlig plast kan også være en årsak.
- Erstattet og satt inn nye klips der det manglet/var defekte
- Satt tilbake reservehjul, rengjort vinylmappen rundt dekket, festet dekket med ny original holder.
- Rengjort og satt tilbake orignal verktøymappe.
- Gjenget opp gjengene til dekkholderen, den gamle var knekt. Satt inn med fluid film for fremtidig beskyttelse
toyota-5193117010-1645499508945-big.jpg (91.01 kiB) Vist 1687 ganger
All good in the hood som de sier
Ser vannpumpa lekker litt (forsteinet frostveske rundt den), så tar den ila vinteren og bytter ut strammer til kjede, multireim, reimstrammer, pvc ventil +++ 1zz ser ut til å være en ganske så enkel motor på mange vis, ikke så mye service deler som kan bli feil med. Tar alt samtidig når jeg først holder på. Så bytter jeg løpehjul osv som er rustne, så bør det være håp for mange feilfrie sesonger fremover.
"Knallgamle" sommerdekk har fungert overraskende fint, og bilen er så lett at den sliter ikke dekk i det hele tatt. Myk i gummien er de også, så har dette på vent.
Kanskje fått innført TRD fjærene i vognkortet? Så kan man bytte til Tein senere. Evt til H&R som trolig har TuV? Synes fjærene bak er lavere enn foran, men kanskje ikke så rart på en bil som er 20 år gammel.
Så da henger den på liften, takk for en hærlig sommer Mister 2
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Har vært veldig fornøyd med alt jeg har hatt H&R på ivertfall, både fjærer og coilovere. Stivt, men ikke sånn hakke tenner når du kjører over dumper ubehagelig stivt.
Hadde H&R på SW20n, var veldig fornøyd med der. Fordel om de er med TuV også, tror ikke så mye annet til Mk3 er det.
Tein er førstevalget på Mk3 virker det som, er noen som sier det er samme fjærene som TTE, uten at jeg har sett det bekreftet. Og i så fall er de veldig behagelige å kjøre med. H&R er nok trolig ganske så nærme.
Bilen kjører veeldig bra sånn som den er nå, langt unna noen knallharde coilovers, heldigvis. Vil si perfekt kompromiss mellom komfort og behagelig. Så understell er siste pri akkurat nå
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
1zz gjengen (altså jeg, Magne og Bugster ), her er et lite filter som står før VVT selnoiden. Kan være verdt å sjekke av flere grunner Så enkelt ut på Corolla, sikkert forbanna vanskelig på Mk3 siden du får innsugssiden opp mot kupeen
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Har vært utrolig fornøyd med Auxbeam pærer, de gir godt lys, bra varighet og rett lysbilde. Eneste problem er vel at de ikke er e-merket, så enkelte kan merke de av på PKK. Noe som er erk, siden du må demontere en del for å bytte på både Caldina og Mk3.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Forsøkte å legge inn en ordre på original "midpipe"/katalysator hos Amayama. OEM delen som har stått der nå har stått på i 20 år snart, så om jeg får tak i den siste de har i Japan (som vanlig bare 1 i beholdning på mye av Mr2 delene...).
Tok med original vannpumpe, kjedestrammer, strammer for viftereim, løpehjul, reim, pvc ventil +++++ Så da får jeg overhalt alt av utvendige deler på motoren samtidig (ettersom vannpumpa hadde forsteinet kjøleveske under seg, så må jeg nesten få fiksa det). Tok også med alt jeg trenger for å overhale bremsene foran, originalt her også, minus klosser og skiver som jeg bestiller lokalt. Så har jeg både bremseskjold og resterende for å få det strøkent. Hvis kaliptrene er forbi alt håp, så får jeg tak i noen overhalte prius alukaliptre og setter på.
Svetter litt rundt kjedestrammer, kjent "feil" på motorer som er 15-20 år gamle, er egentlig bare en O-ring som begynner å bli hard, men bytter bare strammeren samtidig så er alt gull der også.
Ble rundt 20k med grei kurs på Yen, ikke så heelt urimelig, også har jeg noe som jeg vet varer i ørten år til.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4