TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #422821  av moekkamann
 
Julebrus skrev:Etter syv år med IS'en er det kanskje på tide å bytte, hva synes dere om denne :roll:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38612386
Pen bil det. synes ikke det er så dyrt egentlig hvis du sammenligner den med tyske nazi brakker i samme klasse. Tror ikke du får noen Auda eller Bimmere til den prisen med likt interiør og samme motorstørrelse.
 #422825  av Julebrus
 
moekkamann skrev:
Julebrus skrev:Etter syv år med IS'en er det kanskje på tide å bytte, hva synes dere om denne :roll:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38612386
Pen bil det. synes ikke det er så dyrt egentlig hvis du sammenligner den med tyske nazi brakker i samme klasse. Tror ikke du får noen Auda eller Bimmere til den prisen med likt interiør og samme motorstørrelse.
Skal aldri ha noe fra Nazi Tyskland, dem sendte oldemoren min til konsentrasjonsleir :evil:

Tyske biler eier ikke kvalitet i det hele tatt, bare noe folk tror....
 #422826  av TBS
 
Julebrus skrev:
Tyske biler eier ikke kvalitet i det hele tatt, bare noe folk tror....
Det er bare noe Taxi eierne har hatt for seg i 20-30 år?
 #422827  av Julebrus
 
TBS skrev:
Julebrus skrev:
Tyske biler eier ikke kvalitet i det hele tatt, bare noe folk tror....
Det er bare noe Taxi eierne har hatt for seg i 20-30 år?
Det er jo nesten bare pakkiser som kjører Taxi, selvsagt beskytter de bling trallene sine......
 #422828  av ke25-toyoglide
 
Audi A2 ble faktisk lagd i aluminium. for 15 år siden.
Den hadde vel et forbruk på 0.4 eller noe sånn og....
Den var desverre bare brukandes som matpakkebil....
Den var så smal at det var nesten ikkje plass til 2 i bredden.
så aluminium er bra.... men forholdsvis dyrt ja.
Ã… si at den ikkje ruster derimot.......
 #422830  av Julebrus
 
ke25-toyoglide skrev:Masse penger, men fantastisk bil.
Den trinnløse automaten fungerer fantastisk.
Som det står :
0-100 går unna på 5.9 sekund med et svush.....
Andre biler er det nakkesleng hver gang du (manuell) eller bilen (automat) girer.
mer skånsomt for bilen, og passasjerer.
Har du råd, er det ikkje så mye å lure på egentlig......
Synes nye biler har alt for mye dilldall, jo mer dilldall, jo mer kan skje... :P

Er mye penger på spill, må tenke litt :mrgreen:
 #422832  av Noxan8
 
Julebrus skrev:
ke25-toyoglide skrev:Masse penger, men fantastisk bil.
Den trinnløse automaten fungerer fantastisk.
Som det står :
0-100 går unna på 5.9 sekund med et svush.....
Andre biler er det nakkesleng hver gang du (manuell) eller bilen (automat) girer.
mer skånsomt for bilen, og passasjerer.
Har du råd, er det ikkje så mye å lure på egentlig......
Synes nye biler har alt for mye dilldall, jo mer dilldall, jo mer kan skje... :P

Er mye penger på spill, må tenke litt :mrgreen:
Nei gutta, vi får holde oss til ekte, gammeldags Hiroshima blekk med stift tenning, forgasser og en hårføner som cupè varmer :lol: kansje et par stearinlys forran og bak så vi ser hvor vi kjører :mrgreen:
 #422866  av moekkamann
 
TBS skrev:
Julebrus skrev:
Tyske biler eier ikke kvalitet i det hele tatt, bare noe folk tror....
Det er bare noe Taxi eierne har hatt for seg i 20-30 år?
Mercedes ja. Og det var faktisk bra for 20-30 år siden som du sa.. Ikke nå lenger..
Tror både jeg og julebrus siktet mest til Audaer og Vag dritere..

Og det er få som eier egne biler lenger, nesten kun selskaper.. Og disse har mange biler og bruker kun verksteder som kun skrur på taxibiler. Hvert fall i Oslo.
De verkstedene har sikkert 24/7 service og.
 #422951  av mr2storbrua
 
Artig at dere snakker om taxi... Skal starte opp med egen taxi, kjøpte bil i går :) Seneste leveringsdato er 11. januar 2013 (pga. den skal registreres i 2013), tar sikte på å være igang 15.januar, senest 1.februar.
Min drosjebil, Lexus Rx450h
Min drosjebil, Lexus Rx450h
IMG_20121205_153308.JPG (1.3 MiB) Vist 1480 ganger
Noen som vet hvor bra firehjulstrekksystemet er på disse forresten?
 #422954  av Drafter
 
mr2storbrua skrev:Artig at dere snakker om taxi... Skal starte opp med egen taxi, kjøpte bil i går :) Seneste leveringsdato er 11. januar 2013 (pga. den skal registreres i 2013), tar sikte på å være igang 15.januar, senest 1.februar.
IMG_20121205_153308.JPG
Noen som vet hvor bra firehjulstrekksystemet er på disse forresten?
hvordan er lønnen som taxisjåfør i disse dager?

så vidt jeg har sett så er ikke 450 en "ekte" firehjulstrekker. tror det er sånn elektronisk styrt dritt. mener at det ikke er mellomaksel på den, men bare en haug med ledninger til bakakselen. noen som vet?
 #422963  av mr2storbrua
 
Det er korrekt, fremhjula blir drevet av en bensinmotor+el.motor, mens bakhjula blir drevet av en noe mindre el.motor. Litt spent på hvor bra dette systemet funker, men det er utrolig hvor mye det har å si med drift på bare et ekstra hjul. Slik det blir nå, så vil det hvertfall funke som om det er senterdiff-sperre, altså at det er drift på minst to av hjula. Litt usikker på hva slags diff det er på akslene...

Lønn på sjåfør er provisjonsbasert, og kan være forskjellig fra eier til eier. Her i Arendal er det normalt med 44-45% av innkjørt etter at mva er trukket fra, pluss feriepenger selvfølgelig. Månedslønn/årslønn vil deretter være avhengig av markedet du kjører hos, hvor heldig du er med turer, sesong osv... Som drosjesjåfør må du også være klar for å ha lange dager og jobbe på ubekvemme tidspunkt (natt, helg, høytid), der enkelte av disse dagene kan være ganske dårlig innkjøring på. Regner du timeslønn vil denne ofte være lav, men om du trives bak rattet og har gode kolleger som du har det gøy med i ventetiden er det allikevel verdt det etter min mening. Vet ikke hvordan det ligger ann i andre distrikter enn mitt eget (Arendal), men om du ikke kjører mer enn du må så vil årslønna ligge på 270 000-300 000. Står du på litt klarer du 400 000 :)
Som drosjeeier vil du selvfølgelig tjene mer, men dette avhenger av utgifter (hva slags bil du har og hvor flink en evt. sjåfør er). Som drosjeeier må man ha enkeltpersonsforetak, da betaler man ikke arbeidsgiveravgift på egen inntekt, og man kan få gunstige avskrivninger :wink:
 #422968  av harared
 
mr2storbrua skrev:Som drosjeeier må man ha enkeltpersonsforetak, da betaler man ikke arbeidsgiveravgift på egen inntekt, og man kan få gunstige avskrivninger :wink:
Bakdelen med det er at man er personlig ansvarlig for økonomien, dvs at du går personlig konkurs hvis det skulle gå dårlig.
 #422975  av mr2storbrua
 
Jepp, viktig å ha en ryddig økonomi og klare å følge et budsjett. Når man har vært sjåfør en stund vet man i det minste hva man kan forvente av inntekter, så må man heller snakke med andre i forhold til hva slags utgifter man får.
 #422980  av ArildM
 
Husk å legg av penger til momsregninga :wink:
Sjølstendig næringsdrivende er ikke noe jeg har lyst å prøve på nytt igjen, hoff så mye dritt med regnskapsføring, moms på inntekter og skatt på lønn. Her forsvinner det jaggu mye nedi det store sluket før du sitter igjen men en trasig slant til slutt.

Men hey, i de periodene det faktisk går godt er det steike artig å være selvstendig :)
  • 1
  • 853
  • 854
  • 855
  • 856
  • 857
  • 1172