Side 10 av 13
Legg innLagt inn:14 jan 2007 17:46
av Andre
jumbo skrev:inzane2012 skrev:btw, håper og tror det blir mye enklere å få registrert ombygde biler her tillands når det nye organet kommer på plass, sfoor eller hva nå hette igjen, skal vist kun ta for seg ombygde motorkjøretøy og sånt:)
Det var nytt for meg, har du noen linker til info om dette?
Har ikke funnet noen link direkte til SFOOR men det finnes en del info fra NMCU, se
http://www.nmcu.org/nyheter/050602.html
SFOOR er forkortelse for - Statens vegvesens spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy - Altå en kompetansegruppe som jobber innenfor Statens Vegvesen.
"SFOOR er basert i Region vest og de fire medlemmene jobber til daglig på Statens vegvesen sine distriktskontorer i Bergen, Haugesund og Stavanger."
http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... VVartikkel - Ser ut for at alt arbeidet til NMCU/NFSOK har gitt uttelling

Legg innLagt inn:14 jan 2007 18:17
av Andre
Dr.Ling skrev:Noen nyheter her? Tenker spes på Cameleon og pappira han skulle få tilsendt.
Jeg fikk nettopp beklagelsebrev fra Tollvesenet fordi de hadde gitt meg feil info da jeg betalte for effektøkningen. Betalt er betalt! Og de kan ikke kreve oss for nye avgifter!
Fikk forresten ikke TUV papirene han tyskerten skulle sende meg. Kan bli aktuelt å be om papirer fra sentralt Toyota-hold nå. Hva om vil alle skrev under på et brev til Toyota Norge der vi ber om typegodkjenningspapirer for ombygging til turbo-bil, der det står hvor mye hester man kan sette i, og hva som må gjøres ved ombygging? De fleste andre forhandlere har jo dette liggende klart. Ville bli endel mindre mas for dem på Toyota.
Er også spent på nyheter fra Cameleon
På min kant har jeg dessverre ingen nyheter å komme med ennå
Tror dessverre løsningen blir et kjøretøyspesiffik TUV sertifikat $$$ Enkelt men dyrt.
Fint å høre at det gikk bra med betaling og at du ikke får krav på noe mer
For min del bør jeg vel vente til 2008 siden bilen er første gang reg i 98. Tar sikkert såpass med tid uansett før all dok er på plass
Ang brevet til Toyota så kan du i hvertfall få med min signatur men som det blir sakt så tror jeg kun det blir mulig å få tak i spec's og modellspesifikasjoner fra Toyota i utlandet.
Legg innLagt inn:15 jan 2007 08:43
av cameleon
hei alle sammen
har vært veldig opptatt i det siste med skole, jobb, leilighet etc, så har vært meget lite på forum og nett i det heletatt.
angående papirene så har jeg fått tilsendt papirer både fra japan og usa som tilsier at en slik motor uten diverse modifiseringer sånn karosserimessig er fult mulig.
Men det har oppstått et litt større problem desverre. Greia er at for å få disse bilene med disse motorene godkjent her i landet, så må den inn på teknisk service. og nermeste plass dette kan bli gjort er tyskland. i de papirene jeg fikk fra biltilsynet, så må den til tyskland for å bli godkjent der, for så videre å bli tatt inn hit igjen for så å bli godkjent på norske veier. Tyskland er den eneste plassen dette kan bli gjort og i følge etaten er det ENESTE de godkjenner siden de har kontakt med disse folka. Ble fortalt at det var flere som hadde prøvd å godkjenne biler ut i fra firmaer rundt om kring i dette landet som sier å ta på seg slike prosjekter, men der det kun har opptstått problemer, og bilene har fortsatt måtte kjørt på røde skilter.
Så alt i alt så har jeg lagt dette godkjenningsprosjektet på hylla for øyeblikket siden jeg ikke har tid til å farte fram og tilbake fra tyskland for å bligjøre etaten når de har papirer på at dette er fult mulig fra toyota i usa og japans side. Blir i alle fall ikke gjort noe mer før til våren/sommeren her i alle fall.
Legg innLagt inn:15 jan 2007 15:42
av Dr.Ling
Skjønte ikke helt den der med teknisk service, men hva er vel å skjønne når det gjelder disse greiene.
Hadde det vært mulig å få låne de papirene du har fått, nå som du har lagt dette på hylla? Evt. få en offentlig attestert kopi? Evt addresse til hvor du fikk dem fra?
Legg innLagt inn:15 jan 2007 17:56
av cameleon
Dr.Ling skrev:Skjønte ikke helt den der med teknisk service, men hva er vel å skjønne når det gjelder disse greiene.
Hadde det vært mulig å få låne de papirene du har fått, nå som du har lagt dette på hylla? Evt. få en offentlig attestert kopi? Evt addresse til hvor du fikk dem fra?
ved teknisk service slik jeg har blitt fortalt, så er det en full sjekk der de sjekker og sammenligner data med oppbygging og ramma av en gti kontra en turbo. de fører også opp CO utslippet, samt støynivå, bremser etc etc. har aldri hørt om de greiene der før selv, men forteller bare hva de på biltilsynet fortalte meg.
de papirene jeg har skal jeg se å få lagt ut så fort jeg får mulighet. disponerer ikke scanner eller kopimaskin for øyeblikket, men skal få det ut her. desverre så er ikke disse papirene papirene holdbare for fem flate øre for biltilsynet eller noe, så egentlig er det dødfødt men kan gjøre det uansett for de som er interesserte. fikk papirene mine hos en toyotaforhandler både i japan og usa, men siden reglene rundt biler er så vilt forskjellige i disse landene kontra norge, så er de ikke mye til hjelp. men det kommer.
for å gjøre en lang historie kort, så er, i følge biltilsynet, den eneste muligheten for å få godkjent denne bilen med denne motoren å dra til tyskland for så å få den godkjent der borte.
skal legge ut linker til forskjellige plasser som er godkjent hos biltilsynet så snart som mulig.
Legg innLagt inn:16 jan 2007 00:00
av Larsen
Hva med å godkjenne det i sverige da?
Legg innLagt inn:16 jan 2007 15:21
av jumbo
Norge er vel hvertfall strengt tatt pliktig å godta typegodkjenning etc som andre EU land har vedtatt gjennom EØS, så ser ikke helt hvordan de kan nekte å forholde seg til f.eks papirer fra Toyota i Sverige, ei heller godkjenningsmyndigheten der borte. Selv om biltilsynet står fritt til å stort sett gjøre som de vil, kan de ikke overstyre politiske avtaler som f.eks EØS helt uten videre heller.
Legg innLagt inn:16 jan 2007 15:25
av kennethx
om du registrer den i sverige blir vel det som en export fra norge / import til sverige å regne, ergo de avgifter det måtte medføre. Så om du da skal ha norske skilter igjen blir det nok en import til norge, eller er det jeg som ikke henger helt med her?
Legg innLagt inn:16 jan 2007 16:01
av jumbo
Det er ikke registrering i Sverige som er aktuelt - bare bruk av dokumentasjonsunderlag derfra
Legg innLagt inn:16 jan 2007 18:31
av Larsen
jumbo skrev:Det er ikke registrering i Sverige som er aktuelt - bare bruk av dokumentasjonsunderlag derfra
Riktig. Hørt om folk som drar til sverige for å godkjenne kit-cars i sverige for så å godkjenne dem i Norge igjen. Jeg regner da med at du på en ellar annen måte kan få dokumentasjon på at bilen kan lovlig (ombygd) til å kjøres på svenske veier uten å måtte betale avgift til sverige.
Legg innLagt inn:16 jan 2007 23:46
av jumbo
Kanksje det finnes noen organisasjoner eller klubber innen det feltet som kan bidra med litt info rundt akkurat det?
Legg innLagt inn:22 jan 2007 19:25
av TOYPARTS
CelicaTurbo skrev:Toyota Norge har rett og slett ikke slike papirer siden de aldri selv har importert denne bilen, og ikke kan Toyota utstede egen form for slike papirer heller.. det eneste man kan håpe på er vel en bekreftelse på specs for en turbobil, og at en delebil med gitt chassinr faktisk er en turbomodell etc 
Toyota har fullt ut mulighet til å skaffe disse papirene fra belgia, problemet er de ikke prioriterer det, men en annen ting er at det finnes andre måter å skaffe disse papirene på, vi for vår del sliter ikke med å skaffe papirer på bilene, men det resulterer i at bilen må inn til oss, deretter får man papirer på ombyggingen som blir godtatt på biltilsynet.
Legg innLagt inn:22 jan 2007 20:00
av Larsen
TOYPARTS skrev:CelicaTurbo skrev:Toyota Norge har rett og slett ikke slike papirer siden de aldri selv har importert denne bilen, og ikke kan Toyota utstede egen form for slike papirer heller.. det eneste man kan håpe på er vel en bekreftelse på specs for en turbobil, og at en delebil med gitt chassinr faktisk er en turbomodell etc 
Toyota har fullt ut mulighet til å skaffe disse papirene fra belgia, problemet er de ikke prioriterer det, men en annen ting er at det finnes andre måter å skaffe disse papirene på, vi for vår del sliter ikke med å skaffe papirer på bilene, men det resulterer i at bilen må inn til oss, deretter får man papirer på ombyggingen som blir godtatt på biltilsynet.
Hvor mye vil noe sånt koste da?
Legg innLagt inn:23 jan 2007 18:38
av TOYPARTS
vi kommer til å få laget et papair som går generelt på mr2, ferdig neste uke faktisk, disse skal biltilsynet godta så vidt oss bekjent, de kommer til å koste 2500,- så det er bare til å skrike ut om det er noen som trenger disse, kommer også til supra mk3 både med 1jzgte og ombygging fra na til turbo.
Legg innLagt inn:25 jan 2007 20:47
av Dr.Ling
Hmm, interessant. Jeg for min del har aldri funnet ut nøyaktig hva slags papirer Biltilsynet vil ha. Hvis det er noe som dokumenterer at en SW20 med 3S-GE kan bygges om med 3S-GTE, og hva som må skiftes, tror jeg at det er det biltilsynet er ute etter + evt bekreftelse på at det er slik bilen er ombygd, f.eks dok fra verksted. Men tror at de vil ha info om motorene også, at de oppfyller europeiske krav.
Men om papirene ikke er bilspesifikke (m/chassisnr) originalpapirer fra Toyota, vil BT godta disse? Det er det jeg tviler på.
Kommer papirene med godkjenningsgaranti?
