Side 10 av 73
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:14 apr 2010 21:29
av predator
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:14 apr 2010 21:42
av Audun F
Tanche skrev:jeg kan skjekke delefilmen på jobb i mårra, hvis jeg husker det, så kan jeg senne deg delenummerene 
Det hadde vært snilt!
Har forresten begynt å få veiva nedi blokka, men ser ikke ut til at den passer helt

Må se om jeg finner den håndboka for Toyota her så det blir rekti på første forsøk

Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:17 apr 2010 00:31
av Audun F
Tanche skrev:jeg kan skjekke delefilmen på jobb i mårra, hvis jeg husker det, så kan jeg senne deg delenummerene 
Jaja, ble det no nummer på deg?
Nå har jeg fått satt i veiva, men har et lite spørsmål... Etter at veiva er skrudd til på 600 cm moment (som det står i BGB) så får jeg ikke rikka den i det hele tatt

Hva gjør jeg feil??
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:17 apr 2010 06:29
av Haugrud
Vil forundre meg om det er riktig at du skal dra til med 600nm...tror det er nærmere 60nm du skal dra til med, altså 6kg..(om det var nm du mente da du skrev cm..?) så vil nok tro at det er derfor veiva ikke snur..
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:17 apr 2010 09:29
av Audun F
Var vel litt seint da jeg skrev dette i går

Hvis man tar en titt i
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... anical.htm på side EM-197 så står det:
600kg-cm (43 ft-lb, 59nm)
Som er det jeg satte momentnøkkelen på
Side EM-212 sier noe om hvordan dette skal settes sammen - men det går ikke rundt i det hele tatt så fort jeg drar til boltene... Det står også at lageret er merket med spesielle nr for de forskjellige plassene, kan ikke si jeg la spesielt merke til det. Stod bare 0,25 på de om jeg ikke husker feil...
Litt kjipt om prosjektet stopper med at jeg ikke greier å få på plass veiva en gang - da er det vel lite håp for resten

Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:17 apr 2010 09:49
av Haugrud
0,25 er at lageret er oversize...broren min hadde en s2 med samme problemet som du..veiva satt med en gang han dro til..motoren ble sendt til sylinderservice der de fant ut at overfallene til bærelagrene hadde blitt ovale, slik at de klemte på veiva kun på siden, slik at det gikk forferdelig tungt..de ble slipt og hona og etter det gikk den fint som bare det

så kanskje det som er med din og, men er vel rart det og, om den gikk helt fint før du tok den ut...sikker på at du har riktige lager? har du målt de?
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:17 apr 2010 10:12
av Audun F
Hmmmmm, veiva er "ny". Den som satt i hadde fått seg litt mye riper til at den var brukbar... Så da bestillte jeg ny veiv og de lagra jeg har er de som fulgte med veiva.
Det kan hende jeg har fått feil da, så hvordan måler jeg at dette er riktig/feil?
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:17 apr 2010 11:05
av Haugrud
Med måletråd..som du legger i imellom overfallet og veiva, drar til med riktig moment og leser av tykkelsen på måletråden opp imot en skala som følger med måletråden...
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:20 apr 2010 22:01
av Audun F
Det ordna seg
Flere bilder fra installasjonen av veiv og stempler kommer snart

Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:21 apr 2010 23:09
av stianøverland
med wieren ville jeg tatt en tur innom en sykkelbutikk

altså trådsykkel. der har de wiere på metervare som de bruker til reprasjoner. de har også slike ender som du trenger, av stål med settskrue i enden, så du skrur wieren fast i endestykket

får sikkert en eller to om du spør pent

Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:22 apr 2010 00:34
av David
hvis man ikke kan skru motor så ikke gjør det, du gjør mer skade enn godt
snakk med johnny han kan vel skru sammen motorn din siden han tar maskineringa
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:22 apr 2010 05:09
av Audun F
David skrev:hvis man ikke kan skru motor så ikke gjør det, du gjør mer skade enn godt
snakk med johnny han kan vel skru sammen motorn din siden han tar maskineringa
Prata med Johnny, og han anbefalte meg å finne et sett med med standard lagre, noe jeg gjorde og dermed funka det finfint! Johnny er kjempeflink og hyggelig og hvis jeg støter på skikkelige problemer er det der jeg henvender meg
Uansett, det er vel ikke så lurt å rotere på veiva etter at stemplene er på plass heller? Uten smørning mener jeg så kan jeg vel ripe opp veggene i blokka?
Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:22 apr 2010 17:28
av Audun F
Oppdatering
Da er veiva på plass, og stempla på plass også (i alle fall 3 av 4, siste trenger en ny stempelring som knakk under montasje). Nå må jeg bare få bestillt opp nye skruer/bolter/muttere så blir det mer montering. Regner med å bestille det rett fra Toyota for å få riktig på første forsøk. Koster ikke skjorta heller hvis jeg kjøper det fra Toyota i statene. Har en haug med bilder, men her er noe av fremgangen i alle fall
Blokka er lakkert med motorlakk og klar for litt innmat... 074.jpg (231.66 kiB) Vist 1171 ganger
SPØRSMÅL: Syntes dere jeg burde lakke bunnpanna i sølv også? Ser kanskje litt snodig ut med sølv motor og svart bunnpanne? (Jada, vet at dette er en motor som ikke kommer til å syntes mye uansett, men alikevel...) 075.jpg (278.64 kiB) Vist 1171 ganger
For et rot... Legg merke til laptopen på taket av bilen med http://www.ts-ogn.no og MR2 BGB oppe ;) 076.jpg (392.07 kiB) Vist 1171 ganger
Da er veiva på plass og stempla skal nedi. Er veldig gla for at jeg har en onkel som har alt mulig rart liggende på gården - her hadde han et stempelinnsetningsverktøy (eller hva det heter) som fungerte ypperlig! 077.jpg (222.86 kiB) Vist 1171 ganger
Da var jaggu første stemplet på plass... 078.jpg (256.39 kiB) Vist 1171 ganger
Boltene/mutterne på rådene skal kun ha 250kg-cm moment, og verktøyet jeg har starter på 350 el.no. Regner med jeg må ha meg et nytt momentverktøy for det går vel ille om jeg trekker til med for mye moment skulle jeg tru...

Re: Nordic Customs - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:22 apr 2010 18:04
av john_e
Jeg syns bunpanna bør være svart jeg

Er jo to forskjellige typer overflater og forskjellige materialer

Re: NordicCustoms - '92 MR2, full renovering...
Legg innLagt inn:23 apr 2010 01:17
av mr292
Klubbzone skrev:
Plukka ut disse av delen som også inneholder termostaten (bestillt ny der også). Noen som vet om dette kan bare vaskes/sandblåses så er det i orden igjen eller må disse sensorene byttes?
er du interessert i å selge den blå? klarte å knekke det ene tappen for tilkopling til vakuumslange
