TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Caldina GT-Four

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #467038  av ArildM
 
:)
Vedlegg
IMG_20240816_114538.jpg
IMG_20240816_114538.jpg (560.61 kiB) Vist 1145 ganger
 #467040  av Makk
 
Her har du tips slik du kan slippe sitte på feil side i bilen lenger, bare å installere LHD versjonen :mrgreen: :lol:
Vedlegg
455288947_508886215162448_4897797761030154031_n.jpg
455288947_508886215162448_4897797761030154031_n.jpg (97.12 kiB) Vist 1138 ganger
 #467041  av ArildM
 
:lol: Da er det bra om å gjøre altså :mrgreen:
 #467078  av ArildM
 
Note to self:
For reference, rear calipers off 2004-2009 Prius are compatible with st246 as replacements. They aren't 100% the same, slightly thinner all round, but piston size is the same and mount up with the Caldina carriers.
SÃ¥ da passer kalipter foran til MR2 mk3, og kalipter bak til ST246.
Kjekk bil.

Var på Japantreffet i dag, ingen så på Caldinaen, trodde sikkert det var en Avensis stasjonsvogn :lol:
Men for min del, akkurat slik jeg vil ha det :)

Traff han som kjøpte Smokey (SW20n) min, skryt for at han holder den fortsatt strøken, med små rette mods :)
 #467187  av ArildM
 
NB:

Fylling og kontroll av nivå på Toyota automatgirkasser skjer mens motoren i er i gang og både motor og girkasse har driftstemperatur. Olje skal da være på den delen av peilepinnen som det står "HOT" på. Å måle den tilsvarende på markering "cold" med kald motor/girkasse anbefales ikke.

Flere av Youtube sine "tutorials" nevner ikke dette i det hele tatt.
Nok en grunn til å sjekke verkstedhåndboka hver gang man er usikker på noe, og ikke ta info på nett for god fisk.



Sjekket alle nivåer og alt ser fint ut. Tatt en kontroll på bremseveske på alle bilene, ser bra ut. Sjekket også kjøleveskene med test-strips, glykolnivå er fint, og ph er godt inna for på alle bilene.

Neste sjekk blir senterdiff og bakaksel både på Caldina og Rav4 (samme girkasse på begge).
Mr2n skal også få seg ny girolje når jeg rekker det :)
 #467190  av Makk
 
Du skal få ett triks av meg som gjør det raskere og lettere for deg mtp den typiske automatkassejobben der.

Mål nivået før du tapper av, om det er riktig så tapper du av og måler opp hvor mye som kommer av, så fyller du på igjen like mye.

Da slipper du hele den jævla leken med å varme opp den nye olja, det tar som regel også lang tid for olje varmes tregt om det bare henger der å dingler og ikke kjøres.

Meen, som nevnt, det må være riktig nivå før du tapper, mangler det mye må du gjennom grunnfyllingen.

Du skal dog ikke alltid lese blindt i boken heller, nå bruker jeg mitt bygg som eksempel, men det som står i boken mtp toppakninger på 3VZ-FE at du skal smøre boltene, om du gjør det da knuser du pakningene og den ryker igjen veldig kjapt, design flaw :roll:


Her er også noe jeg kom på jeg hadde sett engang da jeg researchet Alltracsystemet, men om det har noen betydning for din st246 det vet jeg ikke...

https://toyota-club.net/files/faq/04-01 ... 15-eng.htm


Samme side, den her kan jo være kos for deg også https://toyota-club.net/files/techdata/ ... na_240.htm
 #467192  av ArildM
 
Hvis du skal måle før du tapper av må vel motor og girkasse uansett være varme, hvis ikke får du ikke noe nøyaktig (ish) mål? Det forklarer uansett hvorfor jeg aldri har skjønt at alle Toyota automater jeg har hatt har hatt automatolje langt over peilepinnen når jeg har sjekka (med motor av og kald olje). Men det er vel lite sannsynlig at også forrige eier/verksted har gjort feil, uten at du merker det på kassa. Men men.

De er vel ikke såå fysne at de ikke tåler en skvett for mye eller for lite, og ikke bruker de olje heller.
Bytte av automatolje er vel også litt omdiskutert. Er det en slitt kasse er vel mye av friksjonen fra clutchene som partikler i oljen, og du kan ende opp med en kasse som slurer etter bytte av olje (enda verre etter flush). Samtidig er det vel greit å bytte om bilen ikke har gått for langt, mtp passasjer som er ganske trange der det skal være trykk osv.

Bytta på Raven siden den har gått litt med vedkjøring og henger, tror ikke det har vært gjort før da oljen begynte å bli mørkerød/svart. Bilen har gått bare 139k, så tenkte det kunne være greit å ta før den ha gått for langt. Tappa bare av fra bunnpluggen på kassa, og ble forundret over hvor mye som kom ut, vs hvor lite som skulle til for å nå "full" nivået på peilpinne på kald kasse og mens motor ikke gikk.

Anyways, takk for tipset og linkene :)
Som du sier, ikke alltid at verkstedhåndbøkene er helt rette heller. Så, man lærer så lenge man lever :)

Har noen liter med GL5 85w-90 fra Lexus tiden mener jeg, skal funke fint på Transfer case ser jeg.
 #467193  av Makk
 
Forskjellen er at du gjør kjører bilen rundt helt vanlig og så peiler, du slipper heise den opp for å gjøre det, om du bare tapper av og fyller å skal måle på den måten så er det en masse ekstra arbeid med oppvarming og slik, og du kan ikke fylle inn fra peilepinne heller.

Som du sier så bruker dem ikke oljer, gjør du dette først og nivået er riktig så har du spart en hel masse jobb.

Så om det er riktig nivå, kjører du bare inn og tapper, måler opp avtappet mengde og fyller på korrekt mengde.

Man kan også på noen girkasser tappe av, og så starte opp i 3-4 sekunder slik det som er i konverter kommer ut også, men det skal jeg ikke anbefale uten å lese seg opp på det, dog i teorien så skal ingenting skje, gamle kasser gir ikke feilkoder afaik heller.

Flushing av girkasser er noe som skal unngås, den riktige måten å vedlikeholde slike automatkasser er å skifte oljen, kjøre litt og faktisk skifte en gang til.

Det er fordi du får ikke ut alt på bare ett skift, noe av grunnen til at dem ikke hadde så voldsomt lange intervaller.

Om du flusher hver eneste gang og er jesus kristus prest på å holde perfekt intervall, da går det helt fint, det som dreper girkassen din er om du har kjørt 350 tusen km, byttet en gang (under tvang) og så skal du plutselig flushe fordi en eller annen luring har sagt det.

Å aldri skifte olje på slike automatkasser, eller strekke intervallet veldig og så plutselig flushe er drepen for dem.

Byttet på faderen sin A8 3.7 V8 quattro automat, det var en hel prosess med at en skulle fylle x antall mengde og skifte til det og det giret før man gjorde blablabla.

Needless to say, det er Audi og halve havnet sikkert på gulvet, jævla VAG.

Also
ArildM skrev: ↑19 sep 2024 20:37Har noen liter med GL5 85w-90 fra Lexus tiden mener jeg, skal funke fint på Transfer case ser jeg.
Er den Hypoid? Jæ-ve-lig viktig, en vanlig girolje i GL 5 kan IKKE brukes om Hypoid er spesifisert.
 #467194  av ArildM
 
Er den Hypoid? Jæ-ve-lig viktig, en vanlig girolje i GL 5 kan IKKE brukes om Hypoid er spesifisert.
Skal sjekke en ekstra gang :)

Takk for tipsene :)
 #467195  av ArildM
 
Kan sikkert google det, men du som er fagmann på oljer osv, hva er forksjell på Hypoid vs ikke?
TÃ¥ler mer slag/trykk?
 #467197  av Makk
 
Ja du kan si det så enkelt.

Mye høyere EP klassifisering.

Og et hypoid gir kontra planetgir gir mer slag og påkjenning, samme med sluttdrev å pinjonger å slikt.

Det kan være både planetgir og hypoide gir i en girpakke alt etter design, da må man ha høyeste spesifikasjon, som da er en GL 5 med hypoid spec.

Litt derfor GT4 har problemer om ikke en velger riktig olje for på de manuellene ligger girkasse, diff og transferboks i ett og samme badet å tilsetningene i høyeste spec GL5 spiser synkringer....

Heldigvis finnes Redline sine spesialoljer!
 #467198  av ArildM
 
Aha. Selv ikke Toyota sin egen 75w80 diffolje står det noe om hypoid. Men de er GL5 spesifiserte.
GL4 er vel mer vanlig i manuell girkasser, siden ikke alle manuelle girkasser tåler GL5? Noe med myke metaller etc.
Men så finnes det en del oljer som er både GL4 og GL5 spesifiserte ser jeg.

Ikke rart at enkelte roter det til.

Så spørs det da om man kan forverre situasjonen ved å tappe av kullsvart hypoid 15år gammel olje og bytte til en GL5 olje som ikke har rett EP sertifisering?

Nevner vel en det av det du snakker om her:
 #467199  av Makk
 
Spesifikt for oljene du har der som er GL4 med GL5 spec er at dem er lagd på en slik måte at mykmetall som synkringene ofte er laget av, bronse for eksempel ikke skal bli spist opp av tilsetningene som Toyota har i sin GL5 og andre run of the mill GL5 oljer.

Dem bruker GL5 på alt fordi på papiret kan du gjøre det, men over tid vil den oljen ødelegge en girkasse som skal ha GL4, at GL5 er bedre på alle måter er sant, men du kan ikke ha den på en som skal ha GL4.

Dette er jo hvorfor nesten alle mr2 girkasser blir knallbra ved bytte til f,eks MT90.

Min skrapte jo i andre tredje og femte, nå skraper den i ingen.

Man må også tildels være klar over hva man har og benevnelsen på dem, en har jo transaksler, differensialer, transfer bokser, ren girkasse og for å gjøre galskapen komplett så kanskje der er en type LSD som krever sitt ? :lol:
 #467200  av ArildM
 
Greit å ha tunga i rett munn :lol:

Caldinaen og Mr2n (tror facelift eurospec mk3 har det?) har Torsen diff (LSD), som ikke er en clutchbasert LSD, og kan dermed kjøre på vanlig GL5 olje. Torsen diff er ganske fiffig, verdt å sjekke ut videoer på hvordan de fungerer.


Her er denne siden direkte feil også:
https://toyota-club.net/files/techdata/ttx/mrs.htm
- Du må fylle på EHPS (electrohydraulic power steering fluid) på alle MR2 med elektrisk servo.
Finnes en tilsvarende sort om ikke er OEM som er billigere, har ikke forsket så mye på det.
- Og til MR2 Mk3 så står det i Toyota manualen at man kan bruke enten GL4 eller GL5 på 6trinns kassa, så mulig det er en nyere girkasse som tåler GL5 på noe vis? :?

SÃ¥ det er ikke rart man kan bli forvirret :lol:
 #467201  av Makk
 
Det vedrørende mr2 girkassen din kan du besvare enkelt å greit ved å finne ut hva synkringene dine er laget av. 8)

Bronse ? Ikke bruk vanlig GL5.

Som jeg nettopp nevnte, dem var produserte med GL4 sikkert, og så er jo GL5 bare en bedre olje, noe som er helt rett men å det kan være så feil :lol:

Det står i alle toyota manualer fra den tiden å toyota offisielt i hele verden bruker GL 5 av typisk OEM, høy kvalitet men den har de additivene vi ikke vil ha til GL4 kasser.

Alle GL4 kan kjøre med GL5 det er helt sant t, det er ikke slik at dem dør etter 2 uker, men igjen da se på SW20 som nå er 30+år, disse girproblemene begynte før dem var 10 da GL5 spiser lette metaller.


For å lette hele din eksistens, bruk MT90 på den du :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11