Forskjellen er at du gjør kjører bilen rundt helt vanlig og så peiler, du slipper heise den opp for å gjøre det, om du bare tapper av og fyller å skal måle på den måten så er det en masse ekstra arbeid med oppvarming og slik, og du kan ikke fylle inn fra peilepinne heller.
Som du sier så bruker dem ikke oljer, gjør du dette først og nivået er riktig så har du spart en hel masse jobb.
Så om det er riktig nivå, kjører du bare inn og tapper, måler opp avtappet mengde og fyller på korrekt mengde.
Man kan også på noen girkasser tappe av, og så starte opp i 3-4 sekunder slik det som er i konverter kommer ut også, men det skal jeg ikke anbefale uten å lese seg opp på det, dog i teorien så skal ingenting skje, gamle kasser gir ikke feilkoder afaik heller.
Flushing av girkasser er noe som skal unngås, den riktige måten å vedlikeholde slike automatkasser er å skifte oljen, kjøre litt og faktisk skifte en gang til.
Det er fordi du får ikke ut alt på bare ett skift, noe av grunnen til at dem ikke hadde så voldsomt lange intervaller.
Om du flusher hver eneste gang og er jesus kristus prest på å holde perfekt intervall, da går det helt fint, det som dreper girkassen din er om du har kjørt 350 tusen km, byttet en gang (under tvang) og så skal du plutselig flushe fordi en eller annen luring har sagt det.
Å aldri skifte olje på slike automatkasser, eller strekke intervallet veldig og så plutselig flushe er drepen for dem.
Byttet på faderen sin A8 3.7 V8 quattro automat, det var en hel prosess med at en skulle fylle x antall mengde og skifte til det og det giret før man gjorde blablabla.
Needless to say, det er Audi og halve havnet sikkert på gulvet, jævla VAG.
Also
ArildM skrev: ↑19 sep 2024 20:37Har noen liter med GL5 85w-90 fra Lexus tiden mener jeg, skal funke fint på Transfer case ser jeg.
Er den Hypoid? Jæ-ve-lig viktig, en vanlig girolje i GL 5 kan IKKE brukes om Hypoid er spesifisert.