Side 10 av 32

Legg innLagt inn:13 apr 2005 17:29
av Johnny_Bravo
jeg må bare si det igjen. du har ikke en slik Matrix stol som jeg kan sette meg i og vips så kan jeg alt om MR2 :) dette prosjektet er og blir helt rått

Legg innLagt inn:17 apr 2005 21:39
av Arne rebel
Johnny_Bravo: Ja, det har vært mye måling og grubling for å få ting til å passe. Det som er trist er at hva skal en bruke slik kunskap til.....

Byttet over stabstag under fra sw20en samt forlenga ned innfestinga til støtdemperen til staget. Lagde en overgang med deler fra aw11en for å få lik innfesting til styrestaget. Det gjorde underverket, nå oppfører styringa seg slik den var før ombyggingen. Sveiset til et rør med påsveiset annsluttning for vakum og temp. måler og et lite åpent filter i enden. Justerte tenningen til ca 12,5 grader og tok en prøvetur.
Bilens understell fungerer bra og motoren er villig, men ikke så veldig mye sprekere enn 4-age motoren. Bakenden er den mest markerte forandringen da den er mere pressis en før. Har ikke montert stagene i mellom støtdempertårnene fordi lysten ikke har vært til stede. En annen forandring er at taket på bilen, i skarpe svinger og i god fart, knirker eller "gir seg" , noe det ikke gjorde før. Bremsene er gode, men ikke så markant forskjell. Tror en ser det bedre med litt kjøring på Rudskogen...
Konklusjonen må bli at bilen ble en helt ny bil i understellet, selv med orginale hjul. Tror ikke forskjellen hadde blitt så stor på en orginal aw11 med justertbart understell, bredere felger, større bremser enn min med deler fra sw20en....Har kjørt ca 30 mil i helgen på svingete bakveier her i Buskerud og har glemt alle de timene jeg har brukt på et lager i hele vinter som ikke har vært oppvarmet, alle problemene under veis og ikke minst en sur og grinete samboer som ikke ser gleden av bilhobbyen..... :twisted: (Bilen er langt fra ferdig, men den går, og det er det viktigste!)

Legg innLagt inn:17 apr 2005 21:58
av GT_rider
Det endte godt, akkurat som i eventyrene :wink: Nei, ikke alle er like gla i bil :?

Legg innLagt inn:18 apr 2005 11:05
av FireWalk
Du får legge ut bilder, eventuelt noen videosnutter! Spennende å se det "nesten" ferdige prosjektet :-) Men merkelig at den ikke går noe spesielt mye bedre, hadde sett for meg at den kom til å gå som FAEN.. men det er jo godt mulig at med alle de modifikasjonene du har gjort samt motoren i seg selv så blir det en god del ekstra vekt inne i bildet... :?:

Legg innLagt inn:18 apr 2005 19:17
av Morten
Grattis med kjørbar bil Arne! :D

Synes det står stor respekt av det du har gjort i vinter jeg. Gleder meg til å se resultatet live i løpet av sommeren!

Legg innLagt inn:19 apr 2005 00:08
av Anders gullstein
En for ta en sammenlikning med en orginal en med 4age da :) . Kan hende du ikke merker noe forskjell siden det er lenge siden du har kjørt bilen.

Legg innLagt inn:19 apr 2005 21:24
av Arne rebel
GT_rider& Morten: Takker for oppmuntring... :)
Firewalker & Anders gullstein: Den drar ok, men jeg tenkte jeg skulle ta noen tider og sammenligne med tidene jeg har før ombyggingen slik at jeg ikke skryter på meg noe jeg ikke kan stå inne for. Kjører forresten på noen dårlige dekk, slik at jeg alltid kan skylde på det hvis bilen går dårligere enn før :lol:

Legg innLagt inn:24 apr 2005 18:02
av Arne rebel
Var på biltilsynet i Drammen for å veie bilen.
500kg på forakselen.
690kg på bakakselen.
1190kg totalt. Dette med halv tank og meg i bilen. 1130kg uten meg (jeg er ikke store karen....)
Da har jeg en vektfordeling på 42,1% framm og 57,9% bak.
I vognkortet mitt står det at bilen skal veie 1010kg, dvs at jeg har øket vekten med 120 kilo. Det var litt mere enn jeg hadde beregnet da han i England påstod at turbomotoren hans øket bilens vekt med ca80kg.
Det hadde vært artig om noen med en mk1 hadde veid bilen.
Fant et skjema hva en orginal aw11 skal ha i vektfordeling: 45\55 (Se bilde) så jeg har ca 3% mere vekt bak.

Legg innLagt inn:24 apr 2005 18:21
av GT_rider
Betyr det at du ikke får godkjent bilen din det, eller?? Så nå er alt på stell, bare kjøring hele sommeren nå?

Legg innLagt inn:24 apr 2005 18:25
av Arne rebel
GT_rider: Har nok ikke tenkt å vise den der, men var mest nyfiken på forandringene jeg har gjort har ødelagt alt av de gode orginale kjøreegenskapene 8)

Legg innLagt inn:24 apr 2005 20:06
av Amund
nå har vel du skifta litt mere enn bare motoren også da :P
bare den bakstillinga og forsterkinga di veier nok kanskje en god del mer en du trur? hehe. skal veie min, så får vi se, den har jo "kun" ny motor.

Legg innLagt inn:24 apr 2005 21:35
av Arne rebel
Amund: Ja, du peker på noe vesentlig der...litt tyngre spindler, litt tyngre bærebro, etc. Til sammen blir det fort litt kilo ut av det. :( Men for å se litt lyst på det har en med 4-age 1010\124=8.145 kg pr hk mot 3sge 1130\156=7.243 kg pr hk. Så på papiret bør bilen gå bedre enn det den var i fjor :wink:

Legg innLagt inn:25 apr 2005 07:35
av Goose
Nå har vi hatt gleden av å treffe deg på minitreffet i Drammen og jeg må si at det du gjør er imponerende. 8)

Legg innLagt inn:25 apr 2005 11:09
av Morten
Hvordan er følesen når du kjører den nå, sammenlignet med ifjor?
Føles den sprekere? Balansen? Bremsene? ...osv.. :D

Legg innLagt inn:25 apr 2005 14:59
av Amund
Arne rebel skrev:Amund: Ja, du peker på noe vesentlig der...litt tyngre spindler, litt tyngre bærebro, etc. Til sammen blir det fort litt kilo ut av det. :( Men for å se litt lyst på det har en med 4-age 1010\124=8.145 kg pr hk mot 3sge 1130\156=7.243 kg pr hk. Så på papiret bør bilen gå bedre enn det den var i fjor :wink:
7.243kg/hk, er ikke så gale de. men en halvering og litt til gjør vel ingenting? :wink: