TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #435399  av Mr2mr2

Tror kansje din hadde vert litt dyr :P

Betalte kun 45 for denne sykkelen :)

Husker ikke hvilken sykkel du har, men måtte ha vert italiensk ;)
 #435417  av Mr2mr2

offisiellt en biltyv jeg nå :P

måtte bryte meg inn i en gammal ford focus for å få ut nøkkelen som min søster klarte å låse inne :P

bikket ut dørrammen litt, og klarte faktisk å få tak i dørhondtaket med en streng :D
 #435470  av FT86

Mr2mr2 skrev:offisiellt en biltyv jeg nå :P

måtte bryte meg inn i en gammal ford focus for å få ut nøkkelen som min søster klarte å låse inne :P

bikket ut dørrammen litt, og klarte faktisk å få tak i dørhondtaket med en streng :D
been there :) gjorde samme med min bil når jeg drev å flytta :P skulle låse huset for å dra på jobb, brått så var nøkkelen borte a gitt. den stod jo i tenninga med alle dører låst den. ordna seg etter en stund med knot :)

digg å bli kvitt den gamle carinaen ass! nå er det bare og kose seg med ny bil ;)
 #435608  av Emil_L

Hmm, vurderer å begynne å lage glassfiber/carbondeler som en liten gesjeft å starte mens jeg har sperrefrist, og litt utover om det er lønnsomt :) Noen tanker på det?
 #435613  av 2r-e-rik

Emil_L skrev:Hmm, vurderer å begynne å lage glassfiber/carbondeler som en liten gesjeft å starte mens jeg har sperrefrist, og litt utover om det er lønnsomt :) Noen tanker på det?
i hvor stor grad har du egentlig erfaring med kompositt???
sånn generelt så er alt av håndopplegg en grei start.. men du møter nok ingen stor kunde gruppe, da det er mer enn nok folk som greier å lage noe så enkelt.
skal du lage noe gromt i karbonfiber med fin overflate så må du begynne med prepreg. men det er nok litt vel dyrt å starte med som bi gesjeft.. med mindre du satser all inn og ser deg råd til å kjøpe en autoclave...

vis du tenker på å lage bildeler så er det bare å glemme, folk vil helst kjøpe billige deler da enten håndopplegg med hakka matte eller "carbon" deler fra ebay.

det markedet betaler best for er sandwich kompositt produkter med teknologiske egenskaper som utlendinger ikke har skjønt hvordan dem skal fremstille.
 #435617  av Emil_L

Erfaring som i at jeg jobber masse med det (skole som flymekaniker, mye strukturarbeid med glassfiber og carbon)

Viser deg at folk faktisk er villige til å kjøpe "carbon" biter for titusenvis av kroner, og at man trenger autoclave, er nok feil, er overaskende lett, varmelampe, plastikduk og vakumpumpe. Satser ikke på store grupper heller. Heller for de jeg kjenner innen det milijøet + et par.

+ at driver man med drifting, bryr man seg ikke for mye om kvaliteten, da man før eller siden smeller i en vegg eller noe, dumt da og ha brukt MASSE penger på bakfangeren, som nå er masse småbiter :) Det som ser ut til å være en "favoritt" er jo glassfiber matte under carbon. Får looken, vekta, bare ikke helt styrken.

+ at jeg tenker å lage lykteplata til div. sykler og mopeder, alle liker carbon! :)
 #435619  av ArildM

Kan bli bra det :) Om du sikter inn mot drifterne så er jo ikke kvaliteten så ekstremt nøye heller så det kan jo være noe å tenke på det :)
 #435620  av 2r-e-rik

Emil_L skrev:Erfaring som i at jeg jobber masse med det (skole som flymekaniker, mye strukturarbeid med glassfiber og carbon)

Viser deg at folk faktisk er villige til å kjøpe "carbon" biter for titusenvis av kroner, og at man trenger autoclave, er nok feil, er overaskende lett, varmelampe, plastikduk og vakumpumpe. Satser ikke på store grupper heller. Heller for de jeg kjenner innen det milijøet + et par.
du sikter til prepreg vakuum. det er ikke noe problem å gjennomføre men under vakuum har du 100kg trykk per cm2.
i en autoclave har du det dobbelte trykk i tillegg til varme, derfor vil du oppnå et tynnere og sterkere laminat i tillegg til mindre andel vrak produkter som følge av luft i laminat.
Emil_L skrev: + at driver man med drifting, bryr man seg ikke for mye om kvaliteten, da man før eller siden smeller i en vegg eller noe, dumt da og ha brukt MASSE penger på bakfangeren, som nå er masse småbiter :) Det som ser ut til å være en "favoritt" er jo glassfiber matte under carbon. Får looken, vekta, bare ikke helt styrken.
her snakker du om et hybrid laminat. ved å bruke et aksialt glass under karbon duken så kan du innjesere resin i laminatet under en vakuum injekson.
en annen ting er at du oppnår en annen kvalitet ved bruk at aksialt glass under carbon, da du ved sammenstøt ikke vil få en samme bruddflate men heller en absorpsjon som følge av at glasset ikke lar seg brytes på samme måte som carbonfiber.
carbonfiber er heller ikke sterkere enn glassfiber. men vekten per m2 er lavere ved bruk av carbonfiber enn ved bruk at glassfiber.
Emil_L skrev: + at jeg tenker å lage lykteplata til div. sykler og mopeder, alle liker carbon! :)
tror nok du må regne litt på fortjenesten din.. vis du lager en enkel form og lager et produkt i carbonfiber ved håndopplegg så må du nok lage 10-15 stykk før du er break even på utvikling av produktet.
 #435621  av Emil_L

Jobber med vakum og varme. og delaminering er det bare å være nøye på når man jobber.

Det med styrke mente jeg med glassfibermatter innerst, og carbon utenpå det igjen, blir vel mest for syns skyld.
 #435622  av 2r-e-rik

Emil_L skrev:Jobber med vakum og varme. og delaminering er det bare å være nøye på når man jobber.

Det med styrke mente jeg med glassfibermatter innerst, og carbon utenpå det igjen, blir vel mest for syns skyld.
for å oppnå høy styrke ville jeg prøvd et sandwich laminat med divinycell. eller et singelskinn carbonfiberlaminat forsterket med terrylenduk.
 #435634  av Offern

Tror nok jeg er enig med Tor-Erik her altså Emil. Du må nok tenke deg om 1 eller 3 ganger angående det prosjektet der. Det å lage Carbon deler av kvalitet som folket vil ha er ekstremt tidkrevende og nøysommelig arbeid som jeg skjønner du er klar over
Store deler av kompositt opplæringa på flyfag skolene og SVS så baserer dette seg på enkle opplegg og former. skal du ha noe mere komplisert begyner det å koste både med tanke å matrialer og produksjons utstyr. Autoclave er å foretrekke men det er ogå mulig å bruke hotbonder på deler i sammmen med vacum disse koster fra 100k for en enkel en.

Hilsen
En som har jobbet mye med kompositter.
Sist redigert av Offern den 09 okt 2013 18:55, redigert 1 gang totalt.
  • 1
  • 925
  • 926
  • 927
  • 928
  • 929
  • 1172