Ja, så har det endelig ordnet seg med tykkere toppakning(er).
Etter mye frem og tilbake endte det opp med at cometic ikke kunne lage en MLS pakning med verktøy de har og de ville ikke investere 5000 dollar i å lage nytt verktøy for å lage pakning til 4. gen beams siden den er uvanlig i statene. Så den opprinnelige planen gikk ikke. Cometic hadde noen alternativer de kunne gjøre for oss.
For de som er intr. kommer en dialog under med div info. Mulig intr. for noen:
i understand thomas, this is the frustrating part on my end, i was trying to get cometic to make tooling for this exact gasket you had gotten in. i passed my engineers and research team to come up with a solution on the gasket regarding tooling we already had and do research and backround on this engine if it is worth to make the $5k investment. Apparently this gen. never made it to the states, and very few of "jdm" imported versions of this motor is applicable.
my only options are... you find a reputable machine shop and bore out this gasket, and we can make a shim if you need thicker.... (which isn't a promise it will work)
we can make a CFM-20 version, which would be a composite gasket with steel fire rings and steel core.....
or you have david/machine shop install o-rings and reciever groove to your head and block and use a copper gasket..... regardless of what you get from us, ill gladly rush production time and help alot with cost.
cfm 20 has no tooling. it is like a victor reinz composition style gasket\
cfm we can only do .043 and .059 (1mm and 1.5mm ) in the thickness... its not the same as oem/mls..
CMF is not as extreme as a MLS. it doesn't have embossments etc and its a weaved steel core composite gasket with steel fire rings. and will need to use a sillicone sealer around oil/water ports.
Dette var et "slag i tryne" etter å ha styrt med dette siden november i fjor og ble hele veien lovet at de skulle lage MLS pakning
Så vi måtte snu oss til andre alternativer, men hvem lager tykkere pakning til redtop beams? Etter et raskt spm i beams owner gruppen på fb fikk jeg konstatert at HKS stopper type toppakningen til rev+ 3sg(t)e også er kompatibel med vvti motorerer, som betyr redtop/greytop beams!
Måtte gjøre litt mer dypdykking for å få det helt bekreftet at den hadde de samme vannkanalene etc som oem pakning. Fikk til slutt bekreftet at 1.2mm og 1.6mm HKS toppakning for rev3+ mr2 3SGTE MR2 Turbo også er til redtop beams. Det står også i speclisten til HKS:
HKS 2301-RT044 and 2301-RT045.jpg (157.12 kiB) Vist 8097 ganger
GT4-Play hadde begge på lager:
2301-RT044 (1.2mm)
2301-RT045 (1.6mm)
Han som driver GT4-Play er moderator i beams gruppen og eier også en celica med redtop beams (med turbo) og han bruker HKS 1.2mm pakningen. Da var det bare å bestille? Ja, spesielt etter denne chatten med GT4-Play og et annet medlem av beams gruppen. På spørsmålet om disse pakningene har de samme vannkanalene som OEM pakningen:
"Yes they do. It’s the correct gaskets that's listed for the Beams engine.
The HKS 1.2mm Head gasket will work great with the beams engine, it’s the same as we are using with our Boosted Red top beams." (...) "HKS make 3. 1 only suits the gen2 motor, the others which say transverse mounted vvti compatible are the correct ones (no good for black top n/s motors)"
Så etter samråd med David bestilte jeg begge pakningene i tykkelse 1.2mm og 1.6mm (så David kan se hvilke som er optimal tykkelse for effekt og feilmargin). Stephen, som eier og driver GT4-Play, var med meg på messenger hele veien slik at alt ble 100% riktig. Han sendte pakken med DHL Express (med fly) i dag.
For ytterligere en bekreftelse på at pakningen passer redtop, så fant jeg et bilde i beams redtop rebuild prosjekttråden i beams gruppen til Stephen, som jeg kjøpte pakningene (av/eier gt4-play). Bildet viser hks 1.2mm pakningen montert på beams redtop blokken hans. Vannkanaler etc er samme som på oem pakningen, så alt liner opp:
FB_IMG_1618095393887.jpg (73.14 kiB) Vist 8097 ganger
Til sammenlign med oem redtop pakningen:
OEM Beams redtopHG.jpg (1.89 MiB) Vist 8097 ganger
De ensete forskjellene mellom HKS og OEM noen ekstra åpninger i HKS pakningen, ingen ting blir blokkert eller manger. Jeg har ikke så greie på om dette utgjør en forskjell eller ikke, men går ut i fra om det er uproblematisk. Det er jo kjølekanaler i blokka, så egentlig litt rart at de er blokkert på OEM pakningen
InkedHKS på beamsBlokk_LI.jpg (205.37 kiB) Vist 8094 ganger
Nå får jeg omkring 250hk+ i motor med nye kammer og optimal tuning på 98 okt. Er omtrent 210-220hk i motor nå, så klager ikke. Får ikke brukt det uansett som jeg kjører

Men bare tanken på å ha det og de gangene man vil akselere er det gull. Å lyden i beams på turtall er også veldig rå.
David kan begynne om 1mnd tid. Så når jeg har fått pakningene (1 uke ish) så skal jeg levere de til David. Når han er klar kommer jeg med bilen og han fiker eu-godkjenning før han begynner. Så er det tid for tuning hos KBR trading.