Side 2 av 2

Legg innLagt inn:30 jun 2003 22:32
av erling
tahustvedt skrev: Jeg har samme følelsen hver gang jeg kjører en annen bil lenge og går til MR2'en. Hver eneste gang!!! Jeg oppdager ikke forskjellen så voldsomt når jeg begynner å kjøre den andre bilen, det er når jeg setter meg inn i MR2'en igjen at jeg skjønner hvor genial bil det er! Dette begynner å ligne på en erotisk novelle så jeg skal avslutte...
Hehe!! Kjenner meg SÅÅ igjen! :mrgreen::mrgreen: Begynner å lure om det virkelig går an å bytte ut MR2'en.. En fæl uting å kjøre noe annet i mer enn 1 dag. 8)

Kan du se lekkasje under bilen? Kan det være så enkelt at du har fått et hull i radiatoren, slik som så mange andre har fått..?

Legg innLagt inn:30 jun 2003 22:36
av Amund
Christian skrev:Fort gjort..
Pleier å sjekke olje og vann hver gang jeg vasker bilen (les : en gang i uka) og før jeg skal kjøre hardt, har litt angst når det gjelder de to der :)
gjør jeg også! :)

Legg innLagt inn:30 jun 2003 22:41
av tahustvedt
Kan godt hende...

Det første jeg skal gjøre når jeg får tid er å prøve å jekke bilen plant og bløde systemet og kikke etter lekkasjer. Det er ingen rare lukter eller hvit røyk fra eksosen heldigvis.

Jeg er super-panisk med olja jeg også. Den bruker jo litt olje så jeg må passe på. Men kjølevannet har jeg liksom ikke prioritert så voldsomt, bare en sjekk av og til. Det blir jeg nødt til å endre på. :shock:

Nesten så jeg får lyst på luftavkjølt Porsche 911 (hvem har ikke det av og til?). :wink:



Jeg kom akkurat på at jeg bruker motorvarmeren veldig mye om vinteren - opp til fire timer hver morgen pluss før jeg skal ut om dagen da det er under -25°C her om vinteren. Det skal visst gjøre at kjølevannet forsvinner har jeg hørt. Om det er sant vet jeg ikke, men det er jo en viss logikk i det...

Legg innLagt inn:01 jul 2003 09:58
av CelicaTurbo
husk at kjølevannet utvider seg når det er varmt og renner ut ekspansjonsslangen da, jeg kan ikke huske at det noensinne var mer enn 5-7cm vått på den slangen på min MR2 når motoren var kald, og fylte jeg mer kjølevann på så forsvant det til neste dag. Bilen ellers brukte aldri noe kjølevann overhodet etter at jeg slo meg til ro med at vannet skulle være så lavt på slangen (som du sier så er det merket umulig å se).

Legg innLagt inn:01 jul 2003 16:18
av tahustvedt
Det var luft i systemet som var feilen. Jeg har luftet skikkelig nå og den er helt fin igjen. Radiatoren er også skikkelig varm i motsetning til i går da den bare var lunka.

Det lakk litt fra blødeventilen på radiatoren når jeg blødet, fikk litt panikk når jeg så væsken som drypet under bilen. :D Den virker helt tett ellers, men jeg skal sette den innendørs en helg og legge avispapir under. Jeg må bytte kjølevæske snart da den begynner å bli rusten (rørene som går fremover som ruster, kanskje?).


Når jeg fylte i 2,5 liter tidligere så fylte jeg forresten i den hvite tanken, og ikke i radiatorpåfyllingen. :wink:

Legg innLagt inn:01 jul 2003 21:20
av Bjørni
Noen som tilfeldigvis har delenr til vannvarme sensoren? (Til turbomotoren, hvis det er forskjell på dem?)

Forresten, hvordan bruker dere å gjøre for å få ut luft i slangene? :oops:

Legg innLagt inn:01 jul 2003 21:52
av CelicaTurbo
tahaus: det skal kobles gummislanger til blødningsventilene på radiator pga at nivået på ventilen ligger lavere enn høyeste nivå i motor og påfylling, ikke rart det lakk litt ut da ja :) Men flott at du fikk ut luften da, men, hvor kom luften fra?

Legg innLagt inn:01 jul 2003 23:00
av erling
Bjørni skrev:
Forresten, hvordan bruker dere å gjøre for å få ut luft i slangene? :oops:
Parkerer i en bakke med fronten øverst, og lufter ut på radiatoren. Jeg lufta sånn nå og da ca hver dag ellerno etter radiatorbytte til det ikke kom mer luft framme.

Er en lufteskrue på varmeapparatet og, men tror ikke den er så viktig.

Legg innLagt inn:01 jul 2003 23:04
av Christian
Ta den med de første gangene du lufter, kom mye der på min...

Legg innLagt inn:02 jul 2003 09:00
av Morten
Mulig jeg husker feil, men krever ikke MR2'en spesiell kjøleveske (Les IKKE vann..)? Mener å ha sett noe om dette en gang...

Legg innLagt inn:02 jul 2003 14:20
av CelicaTurbo
mener jeg har lest det jeg også, at pakningene i motoren kunne bli ødelagt av vann, men det er mulig at vann kombinert med tilstrekkelig kjølevæske er greit? I håndbpken for MR2'en stod det visse krav om at kjølevæsken måtte være xxxxxxglykol-basert eller noe slikt, husker så klart ikke spesifikt men kanskje noen kan undersøke det i sin manual?

Legg innLagt inn:02 jul 2003 15:19
av tahustvedt
Det står at du ikke må bruke alkoholbasert kjølevæske, men i stedet må bruke en glykol-basert kjølevæske som blandes med destillert vann. Da destillert vann ikke er lett tilgjengelig og da norsk springvann er bra bruker vel de fleste vann rett fra springen.

Jeg skal på jobben etterpå og bytte kjølevæske. Jeg tror det kom minst like mye bobler fra varmeapparatet som fra radiatoren når jeg blødet i går - jeg blødet fire ganger.

Jeg lurer fælt på hvordan luften kom inn dit...

Legg innLagt inn:02 jul 2003 17:34
av CelicaTurbo
vel, du har jo sugemotor, kanskje den suger luft? :wink:

hehe, kunne ikke dy meg :D

Legg innLagt inn:02 jul 2003 18:54
av Christian
*kremt* Kanskje jeg skulle begynnt å lese litt bruksanvisninger jeg og, har ingen ide om hva slags kjøleveske jeg bruker :oops:

Legg innLagt inn:02 jul 2003 20:33
av tahustvedt
heh... wiseguy! ;)


De hadde ikke nok kjølevæske på Statoil. De hadde bare en 4-liters dunk igjen og jeg må ha to for å bytte kjølevæske. Men jeg fikk jo gjort noe annet dyttig, da. Jeg fikset den motoriserte antenna mi. Nylon-dingsen inni hadde røket så jeg tente på enden med en lighter og forma en ny tupp mens den brant. :lol: Funka som bare det!



Tror Toyota-mekanikeren har glemt å stramme noe... det har kommet en skranglelyd ved et visst turtall, det virker som det kommer fra baksiden av motoren. Og så hadde han glemt å stramme en mutter skikkelig på dekselet til registerreima, så mutteren var borte.