TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lekk radiator

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #120827  av AndreasH
 
BrennaRacing skrev:Radiatoren min lakk også litt nede midt på radiatoren...Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd Bars Leaks før du begynner å betale masse spenn for at noen skal fikse radiatoren din. Det middelet skader ingen ting :D
Er det ikke fare for at noe annet går tett slik som kjølekanaler i toppen og blokka ?

 #120894  av sw20
 
AndreasH skrev:
BrennaRacing skrev:Radiatoren min lakk også litt nede midt på radiatoren...Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd Bars Leaks før du begynner å betale masse spenn for at noen skal fikse radiatoren din. Det middelet skader ingen ting :D
Er det ikke fare for at noe annet går tett slik som kjølekanaler i toppen og blokka ?

det reagerer med luft for å tørke.... ellers så renser det bare...


vist du skal ha ut radiatoren meiner eg på at e dro ut min under bilen... og satt inn den vye samme veien... det vanskligste var å få av slangane hadde satt se fast med tida...


syns å huske det var billig for en ny en på toyoa e????

 #121232  av AndreasH
 
Snakket med Radiatorservice. De skal ha 1500 + moms.
Jeg skal vel altids greie å pelle den ut og fylle kjølevæske på, men har ikke tid før om et par uker :? .
Jeg er fortsatt ikke overbevist om kanel: Enn hvis det er luft-lommer inni rørene - da kan det vel stivne der ? Dessuten har jeg putta i no smøregreier for vannpumpa i kjølevannet. Da er det vel uvisst hvordan kanelen reagerer ?

Tjaja - jeg skal uansett fylle vann hver dag til den er reppa. :roll:

 #121302  av BrennaRacing
 
Kanel er absolutt ikke å anbefale....Har snakket med noen mekanikere om det, å de mener at det kan ødelegge hele greie...Men som jeg har sagt før i denne tråden: Jeg anbefaler deg å prøve Bars Leaks. Dette er et middel som jeg ble anbefalt av en fagmann, så jeg tviler på at det er skadelig for systemet. Hakke skjedd no med bilen min hvertfall.... :D

 #188623  av Neemi
 
Hvor mye kjølevæske/vann er det som skal på igjen etter at hele systemet er tømt?
Altså ca antall liter?

 #188641  av FireWalk
 
Neemi skrev:Hvor mye kjølevæske/vann er det som skal på igjen etter at hele systemet er tømt?
Altså ca antall liter?
Bare å fylle på til det er fult! ;) så starter du motoren og la den gå, med radiatorlokket av, så fyller du på etter hvert.. Samtidig henger du opp de lufteslangene som du kobler på ventilen til varmeapparatet og ventilen fremme. Fyll på intil du ser at vannet i disse slangene (de er gjennomsiktige) stiger like høyt som vannstanden i radiatorlokket bak. Da vet du at systemet er fult. Så er det bare å la motoren gå til det slutter å komme luft bobler. Og da skal det den være klar for tut & kjør.

Ang de ventilene:

Ventilen min på radiatoren fremme lak den og. Det er de pakningene som morkner opp og blir ødelagt når du løsner ventilen for lufting. Jeg stakk bare innom maskin & skips og kjøpte noen nye o ringer som passet (tok med de gamle og fikk noen som var tilsvarende). Kostet meg 8 kroner eller noe. Satte dem på og etter det ble ventilen så god som ny. Bedre enn å betale 50 ganger så mye hos Toyota for orginale pakninger. :P

 #190179  av BT-GTI
 
Neemi skrev:Hvor mye kjølevæske/vann er det som skal på igjen etter at hele systemet er tømt?
Altså ca antall liter?
ca 12 liter i systemet...

 #190182  av Dalan
 
13,6 liter på MR2 utstyrt med 3S-GE

 #276679  av Helgeland
 
er ganske blank her. men lurte på om noen her inne kunne hjelpe meg..

hvis jeg setter bilen i oppoverbakke altså me snuten oppover. så kan du se etter noen timer en flekk med veske. det jeg har funnet ut så langt er at det er radiatoren.. jeg tror også jeg har litt luft i systemet, dette pga. når jeg starter bilen og er kald skruer på varmeapperate på full varme.. så går temp. måleren opp til midt mellom kald og varm:P og så sunker den og så går den gradvis oppover og den varmeluften kommer ikke før den har temp har sunket og begynt og stige igjen..

men det jeg lurer på:

1.hvis du skal fylle på kjøleveske.. hvor fyller dere. har hørt så mange forslag.

2 hvis jeg skal bruke det middelet som er nevnt i denne posten. kan jeg helle det oppi "systemet" bak eller må jeg helle dette direkte oppi radiatoren..

håper noen forstår meg.. jeg er ikke så flink til og forklare

 #276712  av bose
 
hvorfor var det ingen som foreslå egg? :lol:
 #278483  av Master
 
har en radiator fra en mr2 turbo liggende...

Re:

 #278577  av BT-GTI
 
bose skrev:hvorfor var det ingen som foreslå egg? :lol:
greit vi kjører ris kokere men mat skal i kjeften og ikke i bilen. tullingen som hadde bilen før meg eller en av dem dytta på kanal en gang i tiden( var en oring som var borte! idiot var fyren) endte med tett system. termostaten ble full av kanel og fungerete ikke sikkelig og endte med at bilen kokte isteden for å miste væske..tok 15 min med hageslage i rørsystement når jeg bytta motor før vannet ikke var kanelfarga!!!!

MAT SKAL IKKE I BILEN!!!!

og sånn radiator tetter er jo ikke akkurat anbefalt. spørr en mekaniker det kan fort være en motorkiller.. tenk selv hvis den guffa stivner et sted et ikke skal.... finn hull .bedøm .tenkt . kjøp ny/brukt finnes mange til og med på høggern bare å søke på sol eller kvasir osv.

gjør ting sikkelig. kost på bilen 1500 kr og slipp å ta sjanser. er jo ikke så mye penger.