Side 2 av 2

Legg innLagt inn:29 jul 2005 11:40
av sindrejl
Morten skrev:
Master skrev:Dessuten bruker motoren (hvertfall 3s-gte) bankesensoren for hele tiden å kjøre optimal tenning på grensa til tenningsbank. Den kjører avansert tenning til det er antydning til tenningsbank (ikke hørbart), redarderer tenninga til tenningsbanken stopper, avanserer til den kommer igjen osv osv. Kjør rett grunntenning uansett, så vet motoren hva den skal forholde seg til. Tviler på det blir noe problem å kjøre 98 oktan på japse ecu, da disse uansett må ta hensyn til bensin av dårlig kvalitet.
Det der tror jeg er en av de største mytene som finnes om moderne motorer. Motoren kjører tennings tider utifra tennings map'et, ikke utifra bankesensoren. Ja det stemmer at dersom det blir detektert banking trekker ecu tilbake tenning littegrann for å beskytte motoren, men å si at den aktivt bruker det til å finne beste tenning er ikke sant. :wink:
hadde vært tøft om dem gjorde det :)

Legg innLagt inn:31 jul 2005 00:17
av Master
Morten skrev:
Master skrev:Dette er vel kanskje et mer utbredt tema i USA siden de har så lavt oktantall der, og er mer utsatt for tenningsbankproblemer.

Men sitat fra en av de størte guruene på mr2oc:
billwot skrev: "When the ECU judges that detonation is taking place, it retards ignition timing until the knocking stops. Timing is then advanced back to calculated value or, ir detonation begijns, retarded again until detonation is stopped. In this manner. the ignition system can be operated at maximum efficency, on the borderline of detonation, while avoiding the audible "ping. "
les mer her: http://www.mr2oc.com/showthread.php?s=&threadid=53

For meg så hersker det ingen tvil om at bankesensorsystemet Toyota designet for 3s-gte motoren og de senere 3s-ge motorene hjelper motoren kjøre optimal tenning siden det tenningsmapet i ecu'en ikke er tilstrekkelig under alle temperaturforhold/belastningsforhold osv. Som beskrevet i tråden over så arbeider bankesensorsystemet svært ofte, uten at du merker det engang.. så det er nok en grunn til at det er der :)
Han sier egentlig det samme som meg, at tenningen blir trukket tilbake for å beskytte motoren dersom banking blir detektert. Men han sier det på en litt annen måte. Og ja, det er ganske aggresive tenningsmap orginalt på disse motorene.

Men se for deg dette: la oss si at bankesensoren ble brukt så aktivt som jeg får inntrykk av at du vil frem til. Tenning blir justert frem til bank blir detektert og så trekt litt tilbake til bankingen er borte (rett meg dersom jeg har misforstått/feiltolket hva du mente). Hva ville da skje dersom bankesensoren av en eller annen grunn ble defekt? ...jo tenningen ville bli avansert til motoren gikk til h*#@ete... Hvor ofte skjer det i virkeligheten?

Tenningstidspunktet blir hentet ut fra en tabell hvor du har trykk/belastning (map-system) eller luftstrøm (luftmengdemåler) i en akse og turtall i den andre aksen. Verdien blir så justert noe frem eller tilbake basert på diverse verdier fra sensorene (luft.temp, vann temp, TPS, trykk, batterispenning). ECU kommer da frem til tenningstidspunktet. Bankesensoren vil kun kunne føre til at tenningen blir trukket tilbake for å beskytte i forhold til map'et, aldri avanseres for å utnytte bedre. Grunnen til at det er farlig å spekulere i dette er at hjernen bare trekker tenning inntil en maks verdi er nådd. Har du fortsatt banking etter at denne verdien er trukket fra vil motoren ganske kjapt bli skadet, avhengig av hvor alvorlig bankingen er.

Er ikke meningen å hakke på deg, er bare sterkt uenig i det som ble skrevet.
Det går bra du :) Det er tydeligvis bare en misforståelse mellom oss og våre definisjoner. Jeg mente hvertfall bare at ECU kjører avansert (rett) tenning (gjerne ut i fra tenningsmap.. det er jeg enig i) men så snart den detekterer antydning til tenningsbank (som jo er skadelig for motoren, samt at det hindrer ytelsen til motoren siden tenningspunktet blir feil) så retarderer den tenninga slik at den stopper, avanserer den igjen til det begynner, retarderer osv osv. Slik jeg ser det og har forstått det så er dette nettopp for å beskytte motoren, men samtidig for å kunne kjøre så godt som rett tenning til enhver tid under alle forhold. Så om dårlig oktan brukes, så gir det hvertfall en bedre beskyttelse mot tenningsbank enn om det systemet ikke hadde vært der. (som jo topic spør om)

Vi er nok sikkert enige, men har forskjellige måter å si det på. ;)

Kristian: vet at o2 sensoren forbigås på WOT og at ferdigsatt map brukes for tenning/bensin, men tror nok at bankesensoren fremdeles er aktiv ettersom tenningsbank mest sannsynlig fremprovoseres på WOT og på ca 3-4000 omdr. Men dette skal jeg ikke si for sikkert... men vet hvertfall fra gamle forgasserbiler jeg har kjørt at tenningsbank gjerne kom da klampen var i bånn, og det var lavt turtall/tung belastning.

edit: forresten ang det "defekt bankesensor scenarioet ditt": du vet vel at Toyota designet dette bankesensorsystemet sitt slik at det testes hver gang du starter motoren og øker omdr til over ca 2000. Dersom det er en kortslutning i ledningsnettet til bankesensoren eller at bankesensoren er defekt vil CEL lyse og du vil få kode 52. Ecu kjører da en slags "safe-mode" slik at den hele tiden ligger å retarderer tenninga for å unngå tenningsbanken den ikke klarer å registrere pga svikt i systemet, samt at den kjører rikere blanding enn normalt. Jeg har hatt gåen bankesensor og bilen er helt jævli å kjøre (bare spør FireWalk, han har jo hatt bankesensorproblemer) så det er jo en god grunn til at man ikke klarer å blåse en 3s-gte med gåen bankesensor..

Men, det er jo fullt mulig å blåse et stempel med et bankesensorsystem som fungerer perfekt under høyt trykk og høyt turtall... så jeg sier ikke at det er helt "bulletproof" dette.. sier bare at Toyota har laget et system som faktisk fungerer utmerket uten at du merker det for å kunne kjøre så optimal tenning motoren klarer under alle forhold, og unngå tenningsbanken.