Side 2 av 2

Legg innLagt inn:31 jul 2005 13:20
av 2fastgt4
hadde min til måling der oppe da den var orgina + bleedvalve og hks filter ca o,75 bar= 197hk på motor.


går en del rykter om at den rulla viser for mye men det er mest fordi andre tunere viser til hjulhester og folk kan ikke da bare sammenligne pappirer.

skal også stå hvor mange hjulhester du har Luciferen,hvor mange er det??

intresant å vite hvor mye du har i driverkstap.pleier å være ca 20-30 hk mer i tap i forhold til bakhjulstrekker.

med unichip hadde jeg 337hk på motor og 283 på hjula=54hk i tap.

ps:tap i driverk blir regnet ut i fra varierende parametre på den rulla og vil derfor forandre seg for vert drag du gjør.

jeg har hatt alt fra 45-60hk i tap.

på nissan 200 sx pleier det å ligge på ca 25hk i tap.

dette var litt off topic.sorry :roll:

Legg innLagt inn:31 jul 2005 15:22
av CelicaTurbo
jeg synes nå ikke det er helt off-topic med tanke på at vi allerede diskuterer dynomåling etter første posten og det hadde vært litt interessant å vite hva andre har oppnådd med dette tidligere og hvor mye drivverkstap de fikk i sine målinger. Slik jeg har forstått det har en orginal Celica GT4 normalt en effekt på 140-150hk på hjulene, og motoreffekten er jo sjeldent på samme nivå som det kanskje engang var, det ser ut til at 185-190 er typisk. Det vil da si ca 40-50hk tap på hjulene som et overslag og det høres jo ikke helt bortinatten ut. Det er ganske vanlig å oppgi typisk drivverkstap i % men det viser seg at det ikke stemmer så bra når bilene blir trimmet for prosenttapet vil minke med høyere effekt, men det er heller ikke korrekt å vise til et tap i et fast antall hester for det er naturlig at tapet vil øke noe ettersom drivverket utsettes for mer press.. Så, hva er egentlig vanlig for våre biler?

Som en kommentar til første posten så høres det resultaet absolutt troverdig ut. 240hk på en GT4 med grov eksos og lett trim er ihvertfall troverdig i mine øyne, mens det er en del som tror at økt trykk og eksos alene gir de 270hk osv så blir det en smule optimistisk :D

Legg innLagt inn:31 jul 2005 15:58
av TheStig
saab 9-5 turbo har 150 hk oppgitt i motor men har mellom 95 og 110 hk på hjulene...... 2wd

Legg innLagt inn:01 aug 2005 22:30
av Luciferen
Hei.
Kan prøve å få lagt ut utskriften som jeg fikk fra FMS i morgen.

Legg innLagt inn:03 aug 2005 15:21
av TheStig
venter i spenning

Legg innLagt inn:04 aug 2005 20:11
av Luciferen
Beklager for at det tok så lang tid

Legg innLagt inn:05 aug 2005 00:53
av funkes
2fastgt4 skrev:går en del rykter om at den rulla viser for mye men det er mest fordi andre tunere viser til hjulhester og folk kan ikke da bare sammenligne pappirer.
FMS sin rulle har da blitt kalt for lotto-rulla lenge før Bjørnstad fikk dynapacken som fikk folk til å begynne å snakke om hester på hjulene i stedet for i motoren. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke, men FMS sin rulle er nok ikke den strengeste i landet nei. :)

Når det er sagt, så er FMS veldig flinke. Iallfall på VAG. Har vært der et par ganger og det virker som Roger kan sakene sine. Selv om det tar seg godt betalt, så trenger det ikke være den dummeste plassen å dra. :)

Legg innLagt inn:06 aug 2005 13:06
av 2fastgt4
ser jeg husker feil på hjul/driverktap.

legg merke til att jeg har over 730nm på 230omdr.

roger glapp kløtchen så skjemaet er litt tett med tallene :roll:

Legg innLagt inn:06 aug 2005 13:28
av 2fastgt4
har vært inne på autronicen flere ganger siden dette.
men største vinninga er nok dp`n har desverre ingen måling etter det.

ladetrykket på det kjemaet er under 1,3 bar.
kan nevne at det er stor forkjell på det og 1,5-1,7 bar :twisted:

legger ved 2 på en måling. dette var før dysene og pumpe og regulator ble byttet også ca1,3bar

Legg innLagt inn:06 aug 2005 13:45
av 2fastgt4
bildene er klikkbare....

ikke ta 1-2-3 gir/drag så seriøst da det er tydelig att han har vært litt forsiktig på den ene. er 4 giret som er interesant.

men jeg er fornøyd med over 300 nm selv ved 1500rpm
eller som den første viser ca 400nm flat out til pik 495.

bra potensiale på 3sgte,nedturen er hva som kjer ved 5500 og ut :cry:

legger ved ett kjema før justering og.orginal bil.

Legg innLagt inn:06 aug 2005 13:55
av 2fastgt4
litt rart å se at driverkstapet varierer fra 25kw-45kw på samme bil :roll:

Legg innLagt inn:06 aug 2005 14:11
av 2fastgt4
kan sende inn en som viser kmt og kw.

funny og se hvor langt man kan strekke seg med en "org" turbo.

greit å se at man ikke taper noen steder på å velge en st3 ct26 kontra org. :P