Side 2 av 4

Legg innLagt inn:03 aug 2005 19:46
av sindrejl
Fredrik skrev:Blir det ikke for høy kompresjon i motoren når man fyller for mye olje?
noe slikt.. sprenger alle pakninger i motoren

Legg innLagt inn:03 aug 2005 20:37
av BrennaRacing
Magne skrev:Hvor mye høyere oljestand da?
Motoren min bruker jo litt olje og når olje lampa slår seg på fyller jeg "litt"... altså jeg aner ikke hvor mye jeg trenger å fylle så jeg bare fyller litt... Kan ikke tenke meg noen dl for mye er skadelig... eller?
Er vel ikke lurt å vente til lampa lyser før du fyller på olje....Det er jo bare å fylle på litt olje, peile olja, fylle på olje..Så holder du på sånn helt til det er nok olje :D

Legg innLagt inn:03 aug 2005 21:12
av kake
Magne skrev:Hvor mye høyere oljestand da?
Motoren min bruker jo litt olje og når olje lampa slår seg på fyller jeg "litt"... altså jeg aner ikke hvor mye jeg trenger å fylle så jeg bare fyller litt... Kan ikke tenke meg noen dl for mye er skadelig... eller?
Ehh...

Peilepinnen sitter på høyre side/litt bak på motoren ved siden av oljefilteret. Du spiller russisk rulett med motoren din med den metoden der.

Legg innLagt inn:03 aug 2005 22:46
av Magne
kake skrev:
Magne skrev:Hvor mye høyere oljestand da?
Motoren min bruker jo litt olje og når olje lampa slår seg på fyller jeg "litt"... altså jeg aner ikke hvor mye jeg trenger å fylle så jeg bare fyller litt... Kan ikke tenke meg noen dl for mye er skadelig... eller?
Ehh...

Peilepinnen sitter på høyre side/litt bak på motoren ved siden av oljefilteret. Du spiller russisk rulett med motoren din med den metoden der.
Ooookay... kanskje jeg skal begynne å fylle litt oftere og sjekke peile pinnen da... :oops:
Tingen er at jeg kan sjekke peile pinnen og det viser greit nok nivå og alikevel lyser olje lampa. Trodde bare den var slik at den lyser lenge før det er farlig jeg da. Hvertfall hos meg lyser den veldig kort helt i begynnelsen. Liksom litt av og på lenge mellom hver gang.

Legg innLagt inn:03 aug 2005 23:06
av larsst185
Den gule oljelama er litt vel hyserisk på min bil vertfall.Begynner å lyse nå og da når jeg har brukt ca 7dl olje.

Legg innLagt inn:03 aug 2005 23:09
av GT_rider
det skal den gjøre. Viser når du nærmer deg bunn på pinnen, gjorde det på min ihvertfall.
Kan være at sensoren som gir signal, har dratt litt på årene, og fusker litt av og til.
KJekt med sånn nivålys, litt værre viss plutselig oljetrykklyset kommer på.. :?

Men

Legg innLagt inn:04 aug 2005 01:40
av Fantare
Hva kan det ha seg at bilen bruker så mye olje da??
Og hva må eventuelt byttes :roll:

Legg innLagt inn:04 aug 2005 09:25
av sindrejl
GT_rider skrev:det skal den gjøre. Viser når du nærmer deg bunn på pinnen, gjorde det på min ihvertfall.
Kan være at sensoren som gir signal, har dratt litt på årene, og fusker litt av og til.
KJekt med sånn nivålys, litt værre viss plutselig oljetrykklyset kommer på.. :?
kan gå til heite helv*** bilen lenge før oljetrykkslampa lyser om du kjører hardt :/ Skjedde på min for et års tid sia. Trykket var på topp og likevel skar jeg rådene .. koselige greier :P

Re: Men

Legg innLagt inn:04 aug 2005 11:35
av GT_rider
Fantare skrev:Hva kan det ha seg at bilen bruker så mye olje da??
Og hva må eventuelt byttes :roll:
ventiltetinger som er modne for utskifting. Stempelringer som er slitte er det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om akkurat det samme. Min brukte og litt olje :?
sindrejl: det kan skje ja.men da er du og en smule uheldig vil jeg si.

Legg innLagt inn:04 aug 2005 15:06
av BrennaRacing
Magne skrev:
kake skrev:
Magne skrev:Hvor mye høyere oljestand da?
Motoren min bruker jo litt olje og når olje lampa slår seg på fyller jeg "litt"... altså jeg aner ikke hvor mye jeg trenger å fylle så jeg bare fyller litt... Kan ikke tenke meg noen dl for mye er skadelig... eller?
Ehh...

Peilepinnen sitter på høyre side/litt bak på motoren ved siden av oljefilteret. Du spiller russisk rulett med motoren din med den metoden der.
Ooookay... kanskje jeg skal begynne å fylle litt oftere og sjekke peile pinnen da... :oops:
Tingen er at jeg kan sjekke peile pinnen og det viser greit nok nivå og alikevel lyser olje lampa. Trodde bare den var slik at den lyser lenge før det er farlig jeg da. Hvertfall hos meg lyser den veldig kort helt i begynnelsen. Liksom litt av og på lenge mellom hver gang.
Er det den gule eller røde lampa som lyser?? For hvis jeg ikke tar fullstendig feil så er gult lys oljenivå og rødt lys oljetrykk

Legg innLagt inn:04 aug 2005 19:38
av Magne
Det er det gule lyset ja.. Jeg fyller med en gang den lyser for første gang... Noe latskap fra min side å ikke gidde å peile men regner med det går bra. Hvis alt går etter planen skal motoren få en fin overhaling i vinter så... ;)

Re: Men

Legg innLagt inn:04 aug 2005 20:27
av Fantare
GT_rider skrev:ventiltetinger som er modne for utskifting. Stempelringer som er slitte er det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om akkurat det samme. Min brukte og litt olje :?
sindrejl: det kan skje ja.men da er du og en smule uheldig vil jeg si.
Har hørt at ventiltettpakkninga bør byttes ja og toppdekselpakkninga?

Legg innLagt inn:04 aug 2005 20:31
av BrennaRacing
Det kan være mye som fører til oljeforbruk, men det er vel ventiltettninger, toppakninger å stempelringer som er mest vanlig på Mr2

Legg innLagt inn:05 aug 2005 10:16
av Mr2Nyter'n;p
Æsj.. Verkstedet som skifta olje på bilen min sist nå fylte på 1.5-2dl for mye.. Skadelig tro? Følger da ihvertfall med på oljetrykket.. :roll:

Legg innLagt inn:05 aug 2005 11:45
av CelicaTurbo
Det er nok ikke skadelig, en viss buffer har de nok lagt inn på strekene på peilepinnen ;)