Side 2 av 10

Legg innLagt inn:16 aug 2005 22:36
av CelicaTurbo
går jo radig unna det her ;)

Legg innLagt inn:16 aug 2005 23:01
av Amund
hadde tatt ut et stempel for å se på ringene, og lager, bare for sikkerhets skyld :roll:

og de er enklere å ta ut hele motoren når toppen skal av, har greid de uten. Men de tar faktisk lenger tid enn å ta ut hele dritten :wink: og tro meg, eg har skrudd litt på celica etter hvert :?

men godt å se at du har kommet så langt i vert fall!

Legg innLagt inn:17 aug 2005 14:57
av w-master
Da er det bare noen timer til jeg ska og sette på toppen :D

Tenkte jeg skulle legge opp noen bilder av toppen før eg begyn og monter stesj på den :wink:

Neste gang plukker eg ut hele motoren :twisted:

Legg innLagt inn:20 aug 2005 11:49
av w-master
Da får jeg vel oppdatere litt :)

Fikk på toppen og kammene på onsdagen. Etter det begynte vi og montere på litt slanger og kontakter på batterisiden... Neste vi skulle gjøre var og få på ny reg.reim...men etter 3.5 timer den ene dag og 1.5 tima neste dag uten og ha fått den på så gav vi opp...desverre...hadde ikke lyst...men vi hadde prøvd alt...fikk den faen ikke på....

Blir og bestille time på toyota på mandagen for å få dem til og motere på den nye reg.reima...dem skal kun montere...resten skal jeg gjøre selv :P Prøve og holde det så rimelig så mulig :wink:

Så vi monterte på katta, turboen og eksosmainfoilen i går...det betyr at eg ikke har så mye igjen no :D

Legger no med noen nye bilder :wink:

Legg innLagt inn:20 aug 2005 11:56
av w-master
Flere bilder...

Legg innLagt inn:20 aug 2005 12:09
av larsst185
Ta å sett på reima du...Den skal fra veiva og over løpehjulet først før den går over vannpumpa.det er det du har gjordt feil.... :)
Altså,det eneste reima skal innom i bakkant mellom veiv og kam er strammer,Du prøver å sette den innom strammer og løpehjul i bakkant.det går ikke.

Legg innLagt inn:20 aug 2005 12:47
av w-master
larsst185 skrev:Ta å sett på reima du...Den skal fra veiva og over løpehjulet først før den går over vannpumpa.det er det du har gjordt feil.... :)
Altså,det eneste reima skal innom i bakkant mellom veiv og kam er strammer,Du prøver å sette den innom strammer og løpehjul i bakkant.det går ikke.
Faen ke flaut...
Men bare for og si det...er min første gang jeg gjør dette....å jeg fikk ikke med meg da kompisen min tok den av...!!!!! :oops:

Har snakka med han som har hjulpet meg...han skjønner ikke at han kunne ta så feil...da han har gjort dette en gang før på lik motor :roll:

Menmen, jeg tar en skrufri helg og starter opp igjen på mandags ettermiddag!! :D

Er det mulig....

Men jeg må bare si det..takk for all hjelpa sålangt!! :)

Legg innLagt inn:20 aug 2005 13:45
av larsst185
Flott at du fikk det til :D Var ute et øyeblikk så så ikke tlf :)

Legg innLagt inn:20 aug 2005 14:11
av w-master
larsst185 skrev:Flott at du fikk det til :D Var ute et øyeblikk så så ikke tlf :)
Har ikke satt den på enda...men nå regner jeg med at vi får den slakken vi trenger for å få den på :)

Er det ikke noe som heter: Man lærer så lenge man lever eller noe... :wink:

Vi får se på mandagen åssn det går :twisted:

Legg innLagt inn:22 aug 2005 13:47
av GT4 CS
Likte de hanskene dine ;)
Imponerende og begi seg ut på en slik operasjon når du selv sier det er første gang, men det er slikt man lærer og skru bil av :)
Og mange bilder er aldri feil, alltid artig og se på :)
Lykke til videre.

Legg innLagt inn:23 aug 2005 23:14
av w-master
En liten oppdatering....

Natt til i går fikk vi ihop motoren ca 02:00....tok forresten bare 5 min og sett på reg.reima når man prøvde og sett den rett på :wink:

Når vi etterhvert startet opp så gikk ikke motoren så fint at det gjorde noe...pluss at vi fikk lys i motorlyse i desjen... Vi tok da diagnmosetest, og kom fram til feilmeldinga 54 som var noe med intercooleren... Vi stusset over det og resatte styringa med og ta av strømmen i 30 sek. Etter at vi startet opp da så gikk motoren som ei klokke...Litt feil på tenninga siden vi har hatt av fordeleren...men det justerte vi... Men alt er ikke som det skal være.... :?

Har ikke snøring hva som er feil nå....for å si det mildt så har jeg motorolje over hele motoren nå samt frontruta og eg har brukt nå jævlig med olje siden i går...

Motoren og bilen går utrolig fint straks man får litt turtall på den, men på tomgang går den for jævlig...veldig ustabil og nå på slutten før eg gav opp og stakk på jobb så hadde jeg problemer med at jeg plutsedlig mistet all kraft og motoren stoppet nå jeg trådde inn clutchen... Startet jeg den opp igjen så ligger den og er urolig på mellom 500 og 900rpm

Par ting til...nå har jeg trykk både i toppdekkslet og i bunnpanna...
Den slangen som går ifra toppdekkslet som lufter ut...der kommer det hvit damp\gass\røyk...er ikke sikker...men det er såpass trykk der at det kommer olje ut der...ikke nokk med det...den forandrer temperatur i takt med at aircondition agregate slår seg av og på innimellom og da går bilen mye dårligere...men når det ikke går så høres det ut som den går veldig fint....skjønnder ikke det...

Har flere teorier....jeg må bare tenkte på alt som kan være feil....

Hvis stempelringene skulle være veldig slitt eller kaputt...skulle du ikke ha merket det når man drar på? Bilen går som ei kule så lenge man ikke står i ro på tomgang...

Skal få tatt ny komp.test når eg får tak i målern...må bare en tur på biltema eller mekonomen...

Turboen...hva skjer når den ryker...hvilkne symptomer får man da? Kan den ha tatt kveld...den laddet i allefall 1,05 bar når vi var ute og testet litt etter noe forsøk nedi motorrommet...

Det skal vel være vakum i motoren....eller? i allefall ikke trykk oppe og nede... Hva hvis vi har kobblet feil på noen av vakumslangene...kan det da gjøre slik at det suges luft inn en annen plass og ut over alt...har en slange som er kobblet opp mot et lite fancy filter av en type...der suger motoren luft som bare faen...tetter vi igjen den slangen så stopper motoren...


Trenger en del hjelp her...
Men som sagt...hvis stemperingen er veldig slitte eller kaputte...da skal man vel merke det på drage? Bilen går jo som det suser av...

Tror mere på at vi har kobblet noe feil eller at turboen har tatt kveld...men ikke veit eg...e fortsatt bare en nybegynner eg...

Noen som vet om turboen ifra en 3s-gte 2.gen passer min 3.gen?? bare for og prøve...

Bare for og si det...så er kjølevannet fint og det forsvinner ikke noe... Men alikavell så er eksosen og den røken som komer ut av avluftinga på toppdekkslet hvit...?

Innimellom så går bilen fint på tomgang...men alikavel så kommer det hvit røyk ut her og der og det har litt og si om aircondition står på eller ikke om hvor mye som kommer ut....


Underlig...eg og ronny som har holdt på med motoren i en uke nå blir ikke klok av dette...

Legg innLagt inn:23 aug 2005 23:17
av w-master
En liten oppdatering....

Natt til i går fikk vi ihop motoren ca 02:00....tok forresten bare 5 min og sett på reg.reima når man prøvde og sett den rett på :wink:

Når vi etterhvert startet opp så gikk ikke motoren så fint at det gjorde noe...pluss at vi fikk lys i motorlyse i desjen... Vi tok da diagnmosetest, og kom fram til feilmeldinga 54 som var noe med intercooleren... Vi stusset over det og resatte styringa med og ta av strømmen i 30 sek. Etter at vi startet opp da så gikk motoren som ei klokke...Litt feil på tenninga siden vi har hatt av fordeleren...men det justerte vi... Men alt er ikke som det skal være.... :?

Har ikke snøring hva som er feil nå....for å si det mildt så har jeg motorolje over hele motoren nå samt frontruta og eg har brukt nå jævlig med olje siden i går...

Motoren og bilen går utrolig fint straks man får litt turtall på den, men på tomgang går den for jævlig...veldig ustabil og nå på slutten før eg gav opp og stakk på jobb så hadde jeg problemer med at jeg plutsedlig mistet all kraft og motoren stoppet nå jeg trådde inn clutchen... Startet jeg den opp igjen så ligger den og er urolig på mellom 500 og 900rpm

Par ting til...nå har jeg trykk både i toppdekkslet og i bunnpanna...
Den slangen som går ifra toppdekkslet som lufter ut...der kommer det hvit damp\gass\røyk...er ikke sikker...men det er såpass trykk der at det kommer olje ut der...ikke nokk med det...den forandrer temperatur i takt med at aircondition agregate slår seg av og på innimellom og da går bilen mye dårligere...men når det ikke går så høres det ut som den går veldig fint....skjønnder ikke det...

Har flere teorier....jeg må bare tenkte på alt som kan være feil....

Hvis stempelringene skulle være veldig slitt eller kaputt...skulle du ikke ha merket det når man drar på? Bilen går som ei kule så lenge man ikke står i ro på tomgang...

Skal få tatt ny komp.test når eg får tak i målern...må bare en tur på biltema eller mekonomen...

Turboen...hva skjer når den ryker...hvilkne symptomer får man da? Kan den ha tatt kveld...den laddet i allefall 1,05 bar når vi var ute og testet litt etter noe forsøk nedi motorrommet...

Det skal vel være vakum i motoren....eller? i allefall ikke trykk oppe og nede... Hva hvis vi har kobblet feil på noen av vakumslangene...kan det da gjøre slik at det suges luft inn en annen plass og ut over alt...har en slange som er kobblet opp mot et lite fancy filter av en type...der suger motoren luft som bare faen...tetter vi igjen den slangen så stopper motoren...


Trenger en del hjelp her...
Men som sagt...hvis stemperingen er veldig slitte eller kaputte...da skal man vel merke det på drage? Bilen går jo som det suser av...

Tror mere på at vi har kobblet noe feil eller at turboen har tatt kveld...men ikke veit eg...e fortsatt bare en nybegynner eg...

Noen som vet om turboen ifra en 3s-gte 2.gen passer min 3.gen?? bare for og prøve...

Bare for og si det...så er kjølevannet fint og det forsvinner ikke noe... Men alikavell så er eksosen og den røken som komer ut av avluftinga på toppdekkslet hvit...?

Innimellom så går bilen fint på tomgang...men alikavel så kommer det hvit røyk ut her og der og det har litt og si om aircondition står på eller ikke om hvor mye som kommer ut....


Underlig...eg og ronny som har holdt på med motoren i en uke nå blir ikke klok av dette...

Ingen i områdene her som kan hjelpe meg? Evnt. som jeg kan ringe til?
På toyota kunne jeg ikke komme inn før langt uti september...

Skal føst finne ut hva som er feil med motoren før jeg tar den opp igjen eller kjøper ny eller gjør noe som helst...så det nytter ikke og komme med komentarer om at det er bare og kjøpe nytt med en gang...jeg vil vite hva som er feil før jeg gjør noe stort og dyrt...

Legg innLagt inn:23 aug 2005 23:20
av CelicaTurbo
tørr ikke si noe om problemene du opplever, noen andre med mer solid kunnskap får komme med kommentarer om det. Men turboene på 2. og 3. gen kan byttes om hverandre ja, men det er forskjeller på braketter, men de trenger du ikke for en liten test, samt muligens oljerør bør følge med fra 2. gen motoren for testen men jeg er ikke sikker på det, og ellers mangler 2. gen turboen en bolt på eksosflensen til downpipe men det er jo ikke et problem, alle de andre boltene passer perfekt.

Legg innLagt inn:23 aug 2005 23:24
av w-master
CelicaTurbo skrev:tørr ikke si noe om problemene du opplever, noen andre med mer solid kunnskap får komme med kommentarer om det. Men turboene på 2. og 3. gen kan byttes om hverandre ja, men det er forskjeller på braketter, men de trenger du ikke for en liten test, samt muligens oljerør bør følge med fra 2. gen motoren for testen men jeg er ikke sikker på det, og ellers mangler 2. gen turboen en bolt på eksosflensen til downpipe men det er jo ikke et problem, alle de andre boltene passer perfekt.
Da er det mulig at jeg får tak i en 2.gen turbo bare for og teste den :)

Alt må prøves nå...

Legg innLagt inn:23 aug 2005 23:30
av TheStig
jeg tipper på gåen toppakning :p :p