TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• FAKTA OM KJØREEGENSKAPENE TIL MR2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#128403  av FireWalk

hehehe! sant det.. knallgod den der :P

å diskutere noe med folk som allerede har gjort seg opp sin mening er jo døfødt uansett.. men det hadde uansett vært morsomt å trykt noen harde fakta ned i ganen deres.. :p bare på faen. :twisted:

#128405  av Anders gullstein

Biler med midtplassert motor kan være veldig ustabile hvis de blir kjørt feil. Det jeg har merka med min ihvertfall, er at man må være bestemt. En kan ikke bremse forsiktig inn mot en sving, en må nesten trå pedalen litt ned, og deretter ligge å korrigere med gass i svingen, kjører man igjennom svingen med null gass, kan rompa komme hvis farten er høy nok, og da er man fort passasjer. Litt vanskelig å forklare, men dere har sikkert opplevd egne erfaringer på området. På den måten har man ganske god kontroll over bilen.

Så man må være litt mer mann (eller kvinne som det er tilfelle med enkelte på forumet :wink: ) bak rattet på en MR2.

#128408  av FireWalk

ja det har med vektforflytningen å gjøre... om man slipper av på gassen i høy fart i en sving vil vekten bake forflytte seg fremover, og man får mindre friksjon på bakdekka. og siden sentrifugalkraften vil dra bilen rett frem i en kurve, så vil da bakparten lett kunne slippe og komme ut på siden. holder man derimot gjevn gass eller har litt gasspådrag i svingen (ikke for mye) så vil ræva sette seg og man får et veldig godt grep rundt svingen.

Så det er riktig på alle punkter at bilen må kjøres på en spesiell måte for å utnytte de gode kjøreegenskapene den har, gjør man ikke det så vil bilen jobbe imot deg siden den ikke er så tilgivende som vanlige familiebiler gjerne er.

Men så er det jo en gang slik at folk som ikke VET hvordan de skal håndtere bilen i ekstreme hastigheter bør jo ikke utfordre den i de hastighetene heller etter min mening.

Synd det ikke er flere baner i landet så folk kunne fått testet både sine egne og bilens ferdigheter under trygge og lovlige forhold.

#128411  av Fantare

FireWalk skrev:Synd det ikke er flere baner i landet så folk kunne fått testet både sine egne og bilens ferdigheter under trygge og lovlige forhold.
Veldig enig der, min har jobbet mot meg noen ganger iallefall :P

Menmen, øvelse gjør mester :twisted:

#128463  av chris

Er jo bare å be gjengen der om å stille med en golf 1.4, så kan noen herfra stille med en mr2 gti. Er vel enkleste måten å se det på? ;)

Var en som stod og prata bil med meg engang også.. og så plutselig titta han bort på mr2'en og vrei utav seg "ah, den har midtstilt motor ja.. da er den vel håpløs å kjøre svinger med da" liksom.. måtte jo begynne å forklare han hvor lite peiling han hadde på bil da :P

#128465  av FireWalk

chris skrev:Er jo bare å be gjengen der om å stille med en golf 1.4, så kan noen herfra stille med en mr2 gti. Er vel enkleste måten å se det på? ;)

Var en som stod og prata bil med meg engang også.. og så plutselig titta han bort på mr2'en og vrei utav seg "ah, den har midtstilt motor ja.. da er den vel håpløs å kjøre svinger med da" liksom.. måtte jo begynne å forklare han hvor lite peiling han hadde på bil da :P
slikt er så tragisk... jeg forsøker forgjeves gang på gang å forklare at det er en grunn til at ferrari og andre fullblods sportsbiler har midtmotor... at om det var då sårlig så hadde de aldri bygd dem slik. Det må være noen rykter som BMW og AUDI folket har satt ut.Kan ikke skjønne noe annet.

Ja det blir nok til at vi tar en dragrace neste sommer.

Sitat: "jeg har kjørt ifra mange MR2er jeg.. en MR2 er en MR2.."

slik uvitenhet går innpå meg...

F.eks om du ligger i 5. giret og cruiser i 80, og det kommer en bmw med rennfart i 170 opp på siden av deg... da har du ikke mye sjans til å gire ned og kjøre ifra han.. :-) uansett hvor bra bil du har.. han vil komme seg forbi..

også går de gjerne etterpå og sier: haha! jeg kjørte ifra MR2en :P

Jeg skal foreslå at vi tar to biler som står stille. også første man 0-100. Så får vi lukket kjeften på dem en gang for alle tenker jeg :-) Alle vet jo at MR2 har særdeles god traction pga midtmotoren rett over drivhjulene, og er godt egnet til drag på den måten.

#128470  av Magne

Jeg tar gjerne et race rundt Rudskogen jeg! Bare for dem å stille opp med en eller annen BWM eller audi det. M3 også, grå fint det selv om den liksom har 230hk eller hva det nå var for no igjen...

#128474  av mk1 black limited

343 hk er det vel i siste utgave...:-)

#128507  av CelicaTurbo

ja du bør ihvertfall ikke sammenligne med M3 på generellt grunnlag for de fleste tenker jo på 300+ hk modellene :D

#128527  av Mr2Nyter'n;p

Jeg og stiller opp hvis no golf 1.4cl folk eller noe tror dem skal kjøre fra meg.. Hvorsomhelst nårsomhelst.. Just for the fun of it.. Kan lage et lite veddemål om det også, så tjener jeg litt penger på morroa og :wink:

#128529  av Magne

mk1 black limited skrev:343 hk er det vel i siste utgave...:-)
Haaaaaloooo! hehe.. Diskusjonen går vel på E30 M3 gjør det ikke? :) Tror nok jeg tar den på banen.
Den siste utgaven er da noe ekstrem i forhold til min MR2 MK2. Men så er den da 10+ år yngre og! ;)

#128543  av Dalan

Hehe, yppa litt mot en eller annen R-sykkel i stad jeg, det gikk ikke så bra.. 8)
To svinger gikk greit men så kom rett-strekke og da var det avgårde-kåre og borte var'n! :shock:

#128616  av Anders gullstein

E30 M3 er faktisk en ganske potent bil, jeg har prøvd en, uten at jeg skal fyre opp til diskusjon. :wink:

Men som noen av de "forståsegpåerene" som mener at den ikke henger på i svinger grunnet midtplassert motor, er vel av dem som har kjørt den på feil måte, hørt det fra noen som ikke kan å kjøre midtmotor bil, eller tenker boble med hekkmotor, som er noe helt annet.

Dessuten når det kommer til å henge seg på en bil under svingete landeveier, så kan en henge på med ganske mye rart. ingen kjører bilen helt på grensen som ved banekjøring. En kjører alltid med en slags sikkerhetsmargin. Som regel er det dumdristigheten som drar det lengste strået. Med nogen lunde lik motor og kjørekunnskaper, blir det nok ganske likt.

#128751  av 94CelicaGT

Magne skrev:
mk1 black limited skrev:343 hk er det vel i siste utgave...:-)
Haaaaaloooo! hehe.. Diskusjonen går vel på E30 M3 gjør det ikke? :) Tror nok jeg tar den på banen.
Den siste utgaven er da noe ekstrem i forhold til min MR2 MK2. Men så er den da 10+ år yngre og! ;)
hehe..tror du bør være forsiktig der du. En E30 M3 vil du nok slite med dessverre..hvis du da ikke skal kjøre om kapp rundt og rundt en rundkjøring :P Har God erfaring med mkII og E30 M3 sine egenskaper både på vei og bane..og på bane har du ikke sjans dessverre. M3 E30: Winner of Spa 24h 1987-1993. Men derimot mot en E36 M3 tror jeg du hadde klart og følge godt med..for den er ei vannseng i svinger :P

E30 M3 er den mest stabile bmw`n som er bygd av bmw..fram til de nye da(E46 og nyere)

#128828  av sindrejl

FireWalk skrev:Men uansett. På bane vil jeg nå påstå at en MR2 med gode dekk og sportsdempere burde ligge ganske godt ann.

MR2 ble jo designet for å være en fullblods sportsbil med svært gode kjøreegenskaper.

for å sitere: Vi ville lage en fullblods sportsbil som så eksotisk ut, men som ikke hadde eksotisk pris.
For å si det sånn da.. jeg satte SupraTT i min mr2 mk1 ut på banen på ACR.. en banerigga calibra sleit seriøst med å ta ham igjen :P tvert rettstrekkene kom så tok den heftig innpå, men rundt svingene var mk1'en med 175dekk og 65profil likevel imponerende rå :D