ey, ikke byks til konklusjoner nå. Jeg har undersøkt en god del med forskjellige institusjoner tidligere og alle opererer med en 10-årsgrense i prinsippet, dette har med bilens verdi å gjøre, men også det at om man ønsker pant i bilen så vil ikke banken låne penger til noe som de frykter er så gammelt eller dårlig at den må skrotes før lånet er tilbakebetalt. I tillegg vil de være sikret å kunne dekke eventuellt misligholdt lån ved å selge bilen senere og de vil derfor vurdere både alder og verdi på bilen. På spesielle biler hvor verdien trolig vil falle naturlig vil bankene strekke seg utover 10-årsgrensen etter at dette er vurdert av en egen avdeling i banken, så det er f.eks. mulig å låne penger til en 90-modell MR2.
Jeg vil tro at de aller fleste banker ikke vil låne penger til en MR2 mk1 med pant i bilen pga at de frykter at bilens verdi vil tape seg unaturlig fort, f.eks om motoren havarerer eller rust har gjort for mye skade.
En annen ting også det at ingen bank vil forsikre en bil med pant i bilen uten at denne har full kaskoforsikring, sett at du bretter bilen rundt et tre uten full kasko så vil ikke banken lenger ha dekning for panten sin og kan ikke drive inn utestående gjeld om du slutter å betale.
Alternativet er enten pant i bolig, eller et forbrukslån. Forbrukslånet er rimelig dyrt, 16-20% rente for tiden, men det tillater jo også at du kan droppe kasko-delen av forsikringen slik at du kommer unna med gjerne 1/3 av prisen på forsikring. Ulempen med det er så klart at bretter du bilen rundt et tre så får du ingenting igjen på forsikringen, og du står fremdeles med gjeld til banken.
Aller helst bør du spare så mye som mulig og eventuellt kun finansiere en mindre del av lånet med forbrukslån slik at det blir levelig. Ellers er det en liten mulighet for at du kan få et ordinært billån om du stiller en vesentlig egenkapital for bilen.
Felles for alle lån er at du ikke får noenting om du ikke har en fast inntekt å vise til, men de er ikke alltid like kritiske på hvor mye du tjener for jeg har hørt om mange lærlinger som har fått lån.
men men, er du flink å spare så er ikke en MR2 mk1 så alt for vanskelig å finansiere i løpet av grei tid
