Side 2 av 3
Legg innLagt inn:01 aug 2003 08:02
av CelicaTurbo
sleeper: det skal ikke så mye gass til før det lyser rødt men noe gass er det jo så om det lyser rødt så snart du gasser for å motvirke en slakk motbakke f.eks så er det litt tidlig ja. Hakkingen i motoren kan også tyde på en lekkasje, da vil du få hakking ved normal akselerasjon og ved trykk-bygging frem til bilen plutselig setter av gårde bortover når trykket blir høyt nok.. (men slik oppførsel kan også skyldes andre ting). Jeg mistenker at jeg selv har lekkasje men finner ikke denne pga at det ikke lekker på tomgang, om din bil lekker på tomgang så burde du finne denne ved å sprute litt startgass/propan rundt slanger/IC osv, om turtallet plutselig stiger litt har du synderen. For all del husk å gjøre dette på helt kald motor for hvis ikke kan startgassen ta fyr

Hos meg resulterte dette i ingenting

Re: bytte av lyspærer i dash, og spørsmål om gul economy led
Legg innLagt inn:01 aug 2003 10:20
av chris
arild skrev:chris skrev:... Men spørsmålet er.. hvordan i huleste kommer man til bak der? er det noen som kan gi meg en noenlunde detaljert beskrivelse? ...
Mener å huske at du må start med å fjerne dekselet rundt girstanga, fjerne dekselet der stereoanlegg og vifteregulering etc sitter. (ta ut askebegeret, og skru ut skruene der) Skru av plasten som er under dashbordet mot leggene dine når du sitter i setet. Tilt rattet ned til laveste posisjon. Fjern plasten rundt spedometer-boksen. Denne er litt tricky pga det venstre utblåset til lufteanlegget, men går akkurat. Fjern den smale lista som sitter oppunder over spedometer-boksen. Nøkk litt for å få den ut. Skru løs spedometerboksen og dra den litt ut, stikk en hånd bak og plugg ut ledningene og turteller-wieren. (alle har en form for låsemekanisme) Ta ut og se etter lyspærer.
Tror pærene er hvite, og det er plasten rundt som farger lyset.. Jeg har jo ikke mr2 lengre, så dette er i allefall slik jeg husker det så ut.
ps. plastdekselet rundt spedometeret kan være litt tricky å få på igjen.
Bruk riktig stjernetrekker så du ikke ødelegger skruene.
Takk skal du ha

Skal prøve å gå løs på det når jeg har en hel dag eller to, fri

Legg innLagt inn:01 aug 2003 10:22
av chris
MRQ skrev:
hadde du vært elektroingeniør hadde det vel vært enkelt å lagd en " sensorindikator" som du kan ha på turtellerviseren .. eller en magnet på viseren , med magnetsensorer bak plata.. som igjen går til en switch , som indikerer lys når den når ett punkt (for eksempel 7000rpm lyser den i den ene) og når den treffer den laveste så lyser den på den andre lampen.. når den ikke er i nærheten skjer det ingen ting..
Ja, det er en grei måte å gjøre det på.. om man er elektroingeniør

Hehe. Får gruble litt på den der. En gang vil jeg fikse det

Spørs om jeg ikke får finne meg en ingeniør som kan hjelpe meg

Legg innLagt inn:01 aug 2003 12:48
av chris
og.. bare for å dra min egen post ut av tema.. her er et par bilder av hvordan det endte med grøftlyset.. og skruen som fortsatt sitter igjen. Innerste skruen. Var sånn på andre grøftlyset også. Innerste skruen satt dønn..
En liten klump av skruen står igjen ennå, med mutteren på baksiden som jeg ikke får løs. så den går verken frem eller tilbake..
-EDIT-
forresten.. seee alle insektene på front-fangeren da.. huff.. må gå aktivt til verks for å få av de der...
Legg innLagt inn:01 aug 2003 13:10
av CelicaTurbo
skikkelig dritt de skruene der, hadde samme problemet selv

Legg innLagt inn:01 aug 2003 13:14
av turboman
Sånn skjedde med mine tåkelys også.. "Øynene" der skruene skulle sitte, var ødelagt.
Fiksa det ved å legge ei vanlig skive der som "skrue-hullet" er på lykta, og helte på epoxy-lim... Funker med glassfiber sikkert også, bare noe flytende som blir skikkelig hardt.
Dermed ble det nye "skrue-hull" på lyktene.
Skruen, er vel unbrako, det.. Var iallefall det på min.. dvs, skruen er rund og "lei" å løsne med f.eks. tang.. Tror jeg hadde prøvd meg med en skarp meisel, eller noe.. Prøvd å slå den løs med det...
Eller, prøve å banke inn en torx-bits. Disse har jo flere kanter, og er enklere å få banket inn, enn en unbrako..
Legg innLagt inn:01 aug 2003 16:13
av Erlend
Skal mekke noe til deg hvis du kan vente et par år, til jeg er ferdig med høgskolen, Christian

Legg innLagt inn:01 aug 2003 21:00
av erling
chris skrev:
En liten klump av skruen står igjen ennå, med mutteren på baksiden som jeg ikke får løs. så den går verken frem eller tilbake.. 
Mutteren er sveisa fast i fangeren, så den skal nok sitte der..

Vanlig sjukdom dette her.. Jeg knakk 3 av 4 skruer der selv..
Legg innLagt inn:02 aug 2003 07:55
av chris
erling skrev:chris skrev:
En liten klump av skruen står igjen ennå, med mutteren på baksiden som jeg ikke får løs. så den går verken frem eller tilbake.. 
Mutteren er sveisa fast i fangeren, så den skal nok sitte der..
Vanlig sjukdom dette her.. Jeg knakk 3 av 4 skruer der selv..
Hehe, ja, oppdaget av mutteren er fastsveisa, men jeg styra såpass jeg, at den løsna. Så nå sitter den kun fast i skruen, som hindrer skruen i komme ut. Skrudde på lykta midlertidig, får ta det igjen senere. Den sitter bra med en skrue (styrepinnen hjelper jo til med å holde diagonalen)
Legg innLagt inn:02 aug 2003 07:57
av chris
turboman skrev:
Skruen, er vel unbrako, det.. Var iallefall det på min.. dvs, skruen er rund og "lei" å løsne med f.eks. tang.. Tror jeg hadde prøvd meg med en skarp meisel, eller noe.. Prøvd å slå den løs med det...
Eller, prøve å banke inn en torx-bits. Disse har jo flere kanter, og er enklere å få banket inn, enn en unbrako..
Umbrako? Har ikke oppdaget noe på bilen min som er umbrako

. Skruene som festet lykta var vanlige stjerne-skruer
Legg innLagt inn:02 aug 2003 07:58
av chris
Erlend skrev:Skal mekke noe til deg hvis du kan vente et par år, til jeg er ferdig med høgskolen, Christian 
Hehe, takker for det ja

Legg innLagt inn:02 aug 2003 12:25
av CelicaTurbo
var vanlig stjerne hos meg også ja...

Legg innLagt inn:02 aug 2003 13:45
av turboman
oki.. da er det nok mine skruer som var "uoriginale"...
Forrige eier hadde sikkert samme problemet som dere, og bytta di ut...

Legg innLagt inn:02 aug 2003 23:35
av chris
turboman skrev:oki.. da er det nok mine skruer som var "uoriginale"...
Forrige eier hadde sikkert samme problemet som dere, og bytta di ut... 
Tro meg, disse skal også byttes ut. Til noe rustfritt

Legg innLagt inn:07 aug 2003 08:53
av CelicaTurbo
en rpm-activated switch ble diskutert på gt4@yahoogroups som kanskje kan hjelpe deg om du vil fullføre dette:
Device summary page:
http://www.national.com/pf/LM/LM2917.html
Device datasheet with application examples:
http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM2907.pdf
Device application note, more examples:
http://www.national.com/an/AN/AN-162.pdf
Depending on what you plan on switching you may need some special
driver/flyback clamping circuitry.