Side 2 av 2

Legg innLagt inn:07 okt 2005 06:10
av donk2k
Det står i vedlikeholdsboka til toyota at motoren skal tåle det fordi det er frest spor i stemplene. Så i utgangspunktet skal det gå. Men i disse gamle motorene har det sikkert bygget seg opp et godt lag med avleiringer og dritt. Spesielt i utfresingene vil jeg tippe. Og da stiller saken seg i et annet lys... Hvor skal ventilene ta veien da? Da får man bare håpe at avleiringene "gir seg" før alt det andre som er ønskelig å holde intakt. Om avleiringene sprekker opp og forsvinner har man jo bare renset opp litt, men dersom de ikke gir seg før feks. ventilene osv, blir det sikkert dyrt og en del skruing til på uheldige Steffen.

Legg innLagt inn:07 okt 2005 06:53
av Rage
Steffen kom plutselig bort til meg igår med bilen igjen, sort i hele ansiktet og smilte fra øre til øre.

Motoren overlevde :)

Legg innLagt inn:07 okt 2005 07:47
av steffen karlstad
donk2k skrev:Det står i vedlikeholdsboka til toyota at motoren skal tåle det fordi det er frest spor i stemplene. Så i utgangspunktet skal det gå. Men i disse gamle motorene har det sikkert bygget seg opp et godt lag med avleiringer og dritt. Spesielt i utfresingene vil jeg tippe. Og da stiller saken seg i et annet lys... Hvor skal ventilene ta veien da? Da får man bare håpe at avleiringene "gir seg" før alt det andre som er ønskelig å holde intakt. Om avleiringene sprekker opp og forsvinner har man jo bare renset opp litt, men dersom de ikke gir seg før feks. ventilene osv, blir det sikkert dyrt og en del skruing til på uheldige Steffen.

rema hadde ryke rett av, motrene tåler dette fint...
når den hadde røket så kjørte jeg den på starteren så den tåler det!!

Legg innLagt inn:07 okt 2005 08:27
av spkstrp
Ah.. nok et bevis på toyota kvalitet :lol:
Har hørt om at selv v8'erne til toyota overlever lignende "ras"... :)

Det var jo flott at det ordnet seg, vet hvordan det er når kostnadene hoper seg opp! :)

Legg innLagt inn:07 okt 2005 09:07
av Larsen
sikker en helt annen sak i 8000 rpm...

Legg innLagt inn:07 okt 2005 15:19
av steffen karlstad
Larsen skrev:sikker en helt annen sak i 8000 rpm...
absolutt ikke, bevise er motoren min, hadde litt turtall! om motoren har 1000 eller 8000 har jeg nå herved bevist at ikke har noe og si når reg-reima ryker på disse motorene..

vell og merke så har jeg netopp satt inn denne motoren og da ble topp pakning og stemplene (fresesporene) renset for all sot siden disse var ventil sporene var helt borte og igjengrodd av sot...


fikk reima rimlig billig på jobben så det var ikke noe annet stress en og bytte den..

Legg innLagt inn:07 okt 2005 17:28
av donk2k
steffen karlstad skrev:
Larsen skrev:sikker en helt annen sak i 8000 rpm...
absolutt ikke, bevise er motoren min, hadde litt turtall! om motoren har 1000 eller 8000 har jeg nå herved bevist at ikke har noe og si når reg-reima ryker på disse motorene..

vell og merke så har jeg netopp satt inn denne motoren og da ble topp pakning og stemplene (fresesporene) renset for all sot siden disse var ventil sporene var helt borte og igjengrodd av sot...


fikk reima rimlig billig på jobben så det var ikke noe annet stress en og bytte den..

Rettelse: Det er herved bevist at disse motorene tåler at reima ryker dersom det ikke er avleiringer osv. på stemplene.... (hvilket jeg tror det er på de fleste 4a-ge'ne, såsant man ikke netopp har overhalt da).

Legg innLagt inn:07 okt 2005 17:56
av erling
Den viktigste grunnen til at stempelet ikke tar i er en bred vinkel mellom eksos- og innsugsventiler, som ge-motorene har.

Legg innLagt inn:09 okt 2005 22:39
av pkgrette
hmm hørte om en annen som røyk reima på en 4age og det gikk dritt men du kan være heldig.. men vis du byttet motor også bytta du ikek reima når motoren var ute? hmm koster jo lissom ikke mange kronene 8) så det er lurt og bytte da

Legg innLagt inn:09 okt 2005 23:07
av steffen karlstad
pkgrette skrev:hmm hørte om en annen som røyk reima på en 4age og det gikk dritt men du kan være heldig.. men vis du byttet motor også bytta du ikek reima når motoren var ute? hmm koster jo lissom ikke mange kronene 8) så det er lurt og bytte da
vis du leser ovenfår så skrev jeg at jeg blandet reimene når jeg satt inn den andre motoren siden jeg brukte toppen min på den andre motoren jeg kjøpte...

men det var fort gjrt og bytte den da jeg ikke har noe deksler eller noe andre hindringer..

Legg innLagt inn:10 okt 2005 10:59
av Larsen
kommer jo helt ann på hvor kamakselen blir stående da reima ryker da!

Legg innLagt inn:10 okt 2005 14:36
av steffen karlstad
Larsen skrev:kommer jo helt ann på hvor kamakselen blir stående da reima ryker da!
ventilene står jo i 16 forskjeldige stillingern så stor mulighet for at en av de 16 ventilene står i bånn og når jeg da sviver motoren på starteren mange ganger før jeg kjømte at registerreima hadde røket så kunne det smelt med det gjorde det ikke!!

Legg innLagt inn:10 okt 2005 16:40
av pkgrette
hørere jo ikke at det smeller da det motoren bare dør ut kansje du hørere det vis du er klar over det:P men ossen greide du og se feil av ei ny og en gammel reim .. samma det ville uannsett vippa på ny reim sett om dte gikk som dte skulle..har ikek til feldig vis en delemotor såenes fra den gamle med det reimhjulet på veiva?

Legg innLagt inn:10 okt 2005 19:49
av steffen karlstad
pkgrette skrev:hørere jo ikke at det smeller da det motoren bare dør ut kansje du hørere det vis du er klar over det:P men ossen greide du og se feil av ei ny og en gammel reim .. samma det ville uannsett vippa på ny reim sett om dte gikk som dte skulle..har ikek til feldig vis en delemotor såenes fra den gamle med det reimhjulet på veiva?
de så helt like ut helt til man tittet veldig nøye, bilen skulle på veien samme kvelden så¨surret litt!!

har den gamle motoren min komplett ja men det blir nye motoren til våren!! så den må jeg ha komplett

Legg innLagt inn:10 okt 2005 22:05
av Larsen
Sikkert riktig med kammene, men hvis du vrir kammenakselen i riktig posisjon kan du faktisk få nesten alle ventilene helt lukket!