Side 2 av 2

Legg innLagt inn:19 aug 2003 15:54
av MR2turbo
Ja, smak og behag spiller stor rolle for casteren sin del.. :)

Jeg kjørte asfaltracing med RC-bil før, og der hadde hjulstilling alt å si.. Da merket jeg at bilen fikk mere overstyring inn i sving med mere caster.. Har og bok som jeg brukte som guide til "set-up" som er tilsvarende den linken der.. Den bilen hadde forøvrig like mye justeringer som en formel 1 bil.. :wink:

Jeg tror i grunn vi egentlig mener det samme, men at det ble litt misforståelser :)

Legg innLagt inn:19 aug 2003 16:13
av erling
MR2turbo skrev:Ja, smak og behag spiller stor rolle for casteren sin del.. :)
Smak og behag må man ta hensyn til, men vet ikke helt om jeg er med på faktaopplysningene.. :)
MR2turbo skrev:Jeg kjørte asfaltracing med RC-bil før, og der hadde hjulstilling alt å si.. Da merket jeg at bilen fikk mere overstyring inn i sving med mere caster.. Har og bok som jeg brukte som guide til "set-up" som er tilsvarende den linken der.. Den bilen hadde forøvrig like mye justeringer som en formel 1 bil.. :wink:
Mer overstyring inn i sving må jo bety mer grep og respons på framhjul.
MR2turbo skrev:Jeg tror i grunn vi egentlig mener det samme, men at det ble litt misforståelser :)
Nå ble jeg ihvertfall forvirra... :shock: :D Hva var misforståelsen? Ikke meininga å være plagsom, syntes bare dette var et intressant emne. :)

Legg innLagt inn:19 aug 2003 22:37
av MR2turbo
Erling: Jeg tror gjerne at vi mener det samme angående hvordan bilen oppfører seg.. :)

Når det gjelder caster vil du få best grep på fremhjulene når ytterhjulet i svingen får mest mulig kontaktflate i forhold til bilens/ dekkets krengning i kurven.. Det er jo det du justerer egentlig, mener jeg.. og da får du retningsstabilitet "med på kjøpet" :)

Legg innLagt inn:19 aug 2003 22:56
av erling
Jeg vet, men mk1 black limited mente motsatt. Var ihvertfall slik jeg skjønte det. Sikkert bare litt misforståing da ja. :) Er mulig mindre caster gir mer respons da, men ihvertfall ikke mer grep. Smaksak. :)

Legg innLagt inn:20 aug 2003 21:43
av MR2turbo
Ja da tror jeg vi er enige Erling.. :)

Legg innLagt inn:21 aug 2003 16:00
av mk1 black limited
Tror vi sikkert er enige, ja...muligens...kanskje...:-)

Legg innLagt inn:24 aug 2003 15:20
av hmhaga
Jørn da?! :? Selvsagt vil du ha maks caster!

Fest en 3M postit lapp (=hjulet) på en kulepenn (=støtdemperen), sett pennen skrått mot bordflaten (for å simulere caster) og roter på pennen. Se hva som skjer med lappen - den blir stående skrått mot underlaget . De samme skjer med hjula på bilen din, du får mye mer CAMBER ved svingkjøring! Caster er faktisk den beste måten å justere camber på, for da unngår du ujevn slitasje.

Legg innLagt inn:26 aug 2003 21:16
av mk1 black limited
Ja, ok da! :oops:

Du har sikkert rett - gikk tilbake i arkivet og har ihvertfall funnet ut at jeg fikk satt caster til 3 når jeg fikk min justert i 1997 (!) og ca. -1 grad neg. camber rund baut og 0 toe-in.

Sikkert på tide å justere på nytt, tenker jeg...:-)

Uansett: Rekker ikke å montere crash-boltene før ACR, dessuten er det sikkert ikke tilrådelig før man skal kjøre 2000 km på landeveien...:-)

Legg innLagt inn:26 aug 2003 23:31
av erling
mk1 black limited skrev:Ja, ok da! :oops:

Du har sikkert rett - gikk tilbake i arkivet og har ihvertfall funnet ut at jeg fikk satt caster til 3 når jeg fikk min justert i 1997 (!) og ca. -1 grad neg. camber rund baut og 0 toe-in.
DA var vi vel enige.. :D :D :D

Legg innLagt inn:29 aug 2003 13:30
av Pgus
Jørn, er det ikke mulig å få tak i noe slikt til MR2'n


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting


Petter

Legg innLagt inn:29 aug 2003 13:31
av Pgus
Jørn, er det ikke mulig å få tak i noe slikt til MR2'n


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting


Petter

Legg innLagt inn:29 aug 2003 14:17
av MR2turbo
Pgus: Det ser ut som om de har til aw11 på http://www.mrtwo.co.uk ta en kikk der ;)