Side 2 av 2

Legg innLagt inn:29 okt 2005 18:16
av CelicaTurbo
har ikke du en CS kjøler liggende da? De er jo relativt effektive om bare radiatoren er stor nok og de får et ekstra vannresevoar om du vil ofre litt økt vekt.. Fra denne diskusjonen med diverse målinger av flow:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=12017
TomG skrev:Stock Intercooler: 172 CFM
ST 185 RC air to water Intercooler: 230 CFM
Det er da sammenlignet med standard MR2 kjøler men kan vel anta at orginalkjøleren til ST185 ikke er spesiellt bedre.. Så klart er ikke dette like effektivt som en frontmontert kjøler på kraftig trimmede motorer, men hovedargumentet for å bytte til en frontmontert vs en CS kjøler er luftflyt, ikke kjøleeffektivitet. Med stor turbo og mye luft vil CS-kjøleren være et hinder, men før du får noe slikt er det en meget effektiv kjøler så lenge du klarer å kvitte deg med varmen i vannet via en oppgradert radiator (bilradiator fra skrotern f.eks). Du skal få en ganske så stor frontmontert kjøler før du klarer å oppnå samme varmevekslings-effektiviteten som en mindre vannkjølt IC ;)

Så lenge du bruker en standard eller lettere oppgradert turbo har jeg personlig liten tro for at det er behov for noe mer flyt enn hva en CS kjøler kan gi, og med en god radiator kjøler CS-saken trolig vesentlig bedre enn mange mindre frontmonterte IC'er gjør.. Hinderet er som sagt luftflyten, men som du ser ovenfor er denne kjøleren fremdeles vesentlig bedre på flyt enn hva standard MR2 Turbo kjøler er ;)

Legg innLagt inn:29 okt 2005 18:17
av Toyota4ever
TheStig skrev:det er stor forskjell på hvor mye trykktap det er på fmic selv om de er i samme størrelse. Min har kun 0.2 bar tap ved 1.1 bar og det er mindre enn den originale CS IC har .... I tillegg får du den luksusen at du kan sette dumpen på rett side av IC når du har fmic og bare den lille tingen vil gjøre at du får bedre respons enn de dump og original kjøler. Dette har forøvrig vært diskutert tidligere
Helt enig, dumpen på rett side er en stor fordel. Fmic er helt klart det beste valget, men i mine øyne er det ingen vits i og kjøre med en diger kjøler som de fleste ikke har bruk for.

Legg innLagt inn:29 okt 2005 18:24
av TheStig
celicaturbo: Er det målt innsugstemp noen gang på oem vs fmic? Min cs kjøler er ofte gloheit etter hard kjøring selv om det er isolasjon under og det vil man aldri oppleve med fmic...
uansett, for min del er det med RV grunn nok til å ha et fmic system. Jeg har valgt å kjøre uten rv nå som jeg har cs kjøleren

Og nei, jeg har ikke en CS kjøler da jeg avbrøt fmic prosjektet mitt pga salg av bilen

Legg innLagt inn:29 okt 2005 19:23
av CelicaTurbo
TheStig skrev:celicaturbo: Er det målt innsugstemp noen gang på oem vs fmic? Min cs kjøler er ofte gloheit etter hard kjøring selv om det er isolasjon under og det vil man aldri oppleve med fmic...
uansett, for min del er det med RV grunn nok til å ha et fmic system. Jeg har valgt å kjøre uten rv nå som jeg har cs kjøleren

Og nei, jeg har ikke en CS kjøler da jeg avbrøt fmic prosjektet mitt pga salg av bilen
jeg lurte på om ikke Larsst185 hadde en CS kjøler liggende, tenkte ikke på deg da og posten var heller ikke et svar til din post ;) Ellers, CS kjøleren har vist at den duger bra ved hardkjør men vannet kan bli varmt over tid, derfor oppgradert radiator. Ellers vil vannet fort bli meget varmt når du parkerer bilen etter hardkjør pga at vannet ikke lenger blir pumpet rundt når du slutter å gasse... Mange modifiserer pumpen slik at den pumper konstant, men personlig tror jeg ikke at det har noe særlig for seg. Vann er en såpass effektiv varmeveksler at den vil være i stand til å kjøle innsugsluften effektiv i løpet av få sekunder når kjølig vann blir pumpet inn..

Legg innLagt inn:30 okt 2005 17:27
av Herr Knutsen
Jeg har FMIC, men i en liten periode sent i sommer med feilsøking pga fall i turbotrykket, testet jeg den originale IC'en. Hadde nøyaktig samme trykk, jeg (dvs, så hvertfall ikke forskjell på måleren, eller merket noen forskjell)... Men så er min FMIC ganske liten, og virker som om den har god flow. Ikke noe større enn den på bildet i denne posten, hvertfall. Forrige eier snakket om at han fikk den custom-made for en del tusen, 9000,- komplett montert, tror jeg. Hvor sant det er, det vet jeg ikke, for han har løyet om et par andre små ting, hvertfall. Kanskje er min også fra Ebay, men den SER hvertfall litt dyr ut. Hehe. Ikke at Ebay-varer er dritt! :)

Men jeg trives godt med frontmontert! Har lite lagg, det sier de som sitter på også. Men så har jeg jo ikke justert opp trykket enda, vet ikke om det merkes bedre da! Trykkjusteringen kommer forhåpentligvis samtidig med CT20B-turboen! :P

Mvh
Jan Rune

Legg innLagt inn:01 nov 2005 21:40
av 2fastgt4
har fmic på min og har målt innsugstempen til 23-27 grader sommerstid ved 1,3 bar

Legg innLagt inn:02 nov 2005 11:21
av larsst185
hva bruker du for måling da?hadde vert interesangt med før og etter målinger.

Legg innLagt inn:02 nov 2005 19:25
av 2fastgt4
autronicen holder rede på det meste :D

har prøvd på orginale "luftvarmeren" også der går det lett opp i over 60grader når det er 22 grader ute.
den orginale blir varmere jo fortere du kjører,fmicèn gjør lufta kaldere jo fortere bilen går.
fmicèn blir også mere efektiv når du lader høyt kontra lavt pga lufta får mere efektiv flyt i forhold til størelse på rør og ic.

dette ble prøvd på innendørs rulle sommerstid.Hadde ca 40grader på tomgang og 21 grader på ca 1,3bar.

på de siste dagene da vi har hatt "bare" 8-10 grader i været har det ligget på ca 7-9 grader på 1,3-1,4 bar.

fmicèn min er montert i ramma der orginal kjøleradiator til ac sitter.
Den er veldig lik den på første siden her,mulig noe dypere :wink: