TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Knirkelyder

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#150560  av MacBain

Jeg kjørte nåla inn i mansjettene, og fylte med olje til begynnte å renne ut. Tror ikke det er noen annen måte å gjøre det på. Satser på at ingen skade er skjedd :D.
Tror ikke en spray vil gi samme effekten.
Jeg hadde fra før prøvd å spraye rikelig med olje, silikon, wd40 etc, uten at det hjalp.

Vil også legge til at du må ha en ganske tykk og kraftig sprøytespiss, selv da må man trykke HARDT for å få olja gjennom sprøyten.
Mulig at disse sprøytene ikke er lagd for å sette skudd med olje :P

#152728  av MacBain

Hadde bilen inne til EU kontroll og fikk besjed om at det at øvre opphengskule var veldig slitt og det var mye slark i den. Må bytte denne for å få den godkjent.
Så det var nok denne som forårsaket knirkingen.

#163189  av Eliaz

Bare et spørsmål, hvor mye kostet det for å få byttet denne kula? Noe man kan gjøre selv kanskje?
Tror muligens at min og begynner og bli slitt.

#163259  av MacBain

Snapdrive tok 2500,- for jobben ink. deler. Er nok ikke så vanskelig å gjøre selv så lenge man har ett sted å gjøre jobben (noe jeg ikke hadde :( ).
Selve opphengskulen koster en 700-800,- tror jeg.

#163311  av Peak

Husk at når dere stikker hull på gummimansjetten till opphengskuler osv som skal holde vann,støv osv ute, så blir det jo større sjangs for at dette kommer inn og lager vondt verre, er jo tross alt en grunn for at den er der. Det beste er jo å få til å stikke nåla mellom jernet og mansjetten så det ikke blir hull i mansjetten.

MacBain: Trenger ikke å være den kula som hadde slakke som lagde den lyden, har skiftet utallige opphengskuler pga knirk og de fleste har ikke slakke.

#163315  av MacBain

Lyden er blitt borte så jeg satser på at det var denne som var årsaken.
Er delvis enig når det gjelder å stikke hull i mansjettene, men regner ikke med att ett lite nålestikk vil slippe så mye inn. Man kan jo også forsegle hullet etterpå med en eller annen gummiforsegler.

#181422  av Rømmling

jeg har en knirke lyd i bakstillingen venste side. har prøvd å smurt litt men hjelper ikke. har skrudd av bakte staget som holder hjulet som det hørtes ut som lyden kom fra og sprutet innme allesteder som det var mulig å sprute innme. brukte hvit smørefett som tiligere anbefalt her.

Men hva er det som henger fast på det saget. stanga som er festet til en fjær som går opp i en boks av noe slag.????
Hva er det forno?

det er slik gamel seng lyd når jeg kjører over humper og går inn og ut, det er veldig iriterende. kan ikke råne med noe som knirker sånn vettu.

alle råd tas i mot med takk nå

#181465  av evneveik

Rømmling skrev:
det er slik gamel seng lyd når jeg kjører over humper og går inn og ut, det er veldig iriterende. kan ikke råne med noe som knirker sånn vettu.

Hos meg så var det den fremste lænkearmen av de som går på tvers som laget denne knirkelyden, byttet denne og problemet var løst :D

#181510  av Rømmling

evneveik skrev:
Rømmling skrev:

Hos meg så var det den fremste lænkearmen av de som går på tvers som laget denne knirkelyden, byttet denne og problemet var løst :D
bytta hele arma eller bare foringa?
er det vanskelig å bytte foringer på de?
hvormye kosta det å bytte den?

#181560  av evneveik

Rømmling skrev:
bytta hele arma eller bare foringa?
er det vanskelig å bytte foringer på de?
hvormye kosta det å bytte den?
Måtte bytte hele armen, kostet vel en tusenlapp. Tar ikke så lang tid å skifte så lenge alt ikke sitter fastgrodd, ta å spray rustløser på litt før du begynner og ha en sleggehammer klar så går det greit, hust kobberpasta når du skal montere igjen. Viss du holder på lænkearmen og får noen til å bevege bilen opp og ned så vil du kjenne hvor lyden kommer fra.

Når jeg tenker meg om så har kanskje min far en liggende til sin 93mod som han ikke har bruk for.

#181741  av Rømmling

fikk en mekaniker til å lytte under der når jeg rugga på bilen og han mente det var stabbstaget der bakerst.

fikk skrudd det av ved hjulet og ikke løsna det underbilen men fikk det ikke av. det hang inn med bilen, hvordan får jeg det løs der??
må jeg slå ut det "røret" inni foringen der så jeg kan trekke det ut da??
vis jeg får det ut kan jeg jo få smurt oppigjen foringene før jeg eventuelt må bytte hele saken.

#181881  av evneveik

Rømmling skrev:fikk en mekaniker til å lytte under der når jeg rugga på bilen og han mente det var stabbstaget der bakerst.

fikk skrudd det av ved hjulet og ikke løsna det underbilen men fikk det ikke av. det hang inn med bilen, hvordan får jeg det løs der??
må jeg slå ut det "røret" inni foringen der så jeg kan trekke det ut da??
vis jeg får det ut kan jeg jo få smurt oppigjen foringene før jeg eventuelt må bytte hele saken.
Ikke helt sikker på hvor du er hen, men jeg prøvde å smøre opp foringene, men hjalp ikke. Men koster jo ingenting å prøve det først :D

#182069  av Rømmling

jeg prøvede jo å ta løs staget å spruta innme alle steder jeg kom til uten å ta ut foringa og sette den inn igjen.
når jeg kjøre i dag (5mil) når jeg kom frem var knirkinga verre en noen gang syns nå jeg. hvor mye koste det for nye foringer eller kan jeg prøve å smøre med noe anna?

#196989  av Rømmling

har ikke fått bort lyden enda jeg. tok av staget og fylte inni hvitsmørefett alle steder og rugget på det og fylte inni mere for å få det over alt og hadde på gris på alle boltene og skrudde sammen men hjalp ikke.

når man rugger på bilen så kjennes det ut som det kommer fra det staget men begynner å tvile.

kjøpe nytt er domt det å vis det viser seg å ikke være det like vell.
må jeg handle på toyota eller får jeg det billigere andre steder??

JEG ER FORTVILA PÃ… DEN LYDEN NÃ…
HJELP

#197214  av Biggen

Kanskje litt seint å komme med dette nå. MEN vil bare si at selv om det kommer knirke lyder i fra foringene, trenger de ikke å være slitte eller ødelagte. I følge toyota kan de bare være "tørre". Da anbefaler de å smøre opp foringene. Men vær forsiktig med hva dere bruker til dette. Ute at jeg skal si hvilke type, så fikk jeg høre det at en skal ikke bruke olje eller tilsvarende stoffer. For de inneholder somregen syrer som foringene ikke er så veldig glad i...! Mulig det hvite fette er brukans, men fett kan også inneholde syrer. Fikk råd om å bruke CRC e.l. og heller smøre med gjevne mellomrom. Gjorde det på min, og da forsvant knirkinga etter en stund, men en må ha tolmodighet........ :D
er tilbake nå... Så på´n igjen.........