Legg innLagt inn:19 des 2005 22:29
mr.two skrev:Tja, har lite å gjøre om dagen ( natten ) nå som det er skolefri, så her er hvertfall noe.Helt stock fd SKAL ha 10-8-10 boost mønster hvis ikke er noe galt/holder på å bli,,, tåler ikke mere trykk uten utskiftning/remapping av hjernen.
Det som er sagt om varme er rett, motoren må aldri bli overoppvarmet, er ekstremt følsom mot høy varme. Rx7 ble også tilbakekalt 3 ganger. Den første var kjølesystemet, selve ekspansjonstanken eller slangen til tanken sprakk pga varme og sendte noen rx7'er ut av veien. Dette ble byttet til sterkere og mer varmebestandig materiale. trykket i kjølesystemet ble også senket til 13 psi. Kjøleslangene til turboene var ikke underbefattet dette, og bør sjekkes regelmessig for lekkasjer.
Den andre var bremsene, en ventil og slangen til bremsekraftsforsterkeren. I noen tilfeller skjedde det at denne ventilen hang seg opp og førte til at abs'en ikke virket.
Den siste var bensinsystemet der det ble byttet noen bensinslanger under innsugsmanifolden, til mer varmebestandig materialer.
Tidlige utgaver av fd3s hadde også veldig dårlig lakk, særlig panser og bakskjermer var utsatt. Dette kom av at lakken ikke festet seg til primeren. Dette ble siden løst.
Turbotrykket på en org rx7 skal være fra 10-12psi til ca 4500rpm, derfra skal den være på 8psi. Hvis trykket er lavere enn dette kan det være antydninger til problemer med kontrollsystemet til turboene,eller turboene selv..noe som er dyrt å reparere.
Hvis du får tenningsbank eller " knock " fra for lite bensin, styr unna, motoren er allerede ødelagt og må repareres.
På de tidligste modellene er det også et problem med klunkelyder fra støtdemperopphenget foran. dette ble også løst på senere modeller, men er dyrt å bytte ut til nyere typen. Panseret kan også på noen biler lage knirkelyder.
Typisk også med dårlige synk.ringer, spesielt i 5te gir.
Noen biler har også en følelse av at bilen " gjør motstand" på ca 3000rpm, dette har noe med jording å gjøre. Det blir mindre merkbart når bilen når arbeidstemp.
Det er mengder av vakumslanger i rx7 og de orginale har en tendens til å bli harde og sprekke. Dette kan føre til døde turboer og lite morro. Map sensor slangen er beryktet for å hoppe av. De fleste bytter til silikonslanger som tåler høy temperatur.
Rx7 har 2 katalysatorer, den fremste rett etter turboene er kjent for å bli tett, som fører til høye eksostemperaturer og motorhavari. De siste J-spec modellene har ikke denne fremre katten.
Vær oppmerksom på modifiserte fd3s, selv med bare noen små modifikasjoner, som fri eksos og luftfilter, er det særdeles viktig at det er fulgt opp med økt bensintilførsel. Fd3s tolerer ikke detonasjoner som resultat av lite bensin.
Med noen små oppgraderinger av vakumslanger, kjølesystem mm kan du få en vanntett fd3s, men det er jo avhengig av at det eksemplaret du får tak i er i god stand fra før, helst orginal. Vær kresen og still krav, be om dokumentasjon, for det koster deg dyrt om du kjøper katta i sekken. Se opp for modifiserte eksemplarer. Lykke til.
er ganske holdbare motorer (med tanke på bruken) deler og overhaling er heller ikke så ille (tenkt på hva overhaling av havarert stempelmotor koster)
er som de sier ganske tørst, men er ikke så ille original, men når du begynner å modde så skal de ha sitt(som alle turbobiler,power koster)
skal du eie en så må du regne med å mekke litt, men de er ikke sånn at du er nødt til å stå på hue i motorrommet hver uke,, min har klart seg fint den,,med kun noen vakumslanger som har gått heden,
viktig å finne et pent brukt exemplar, disse bilene kjøres ofte veldig hardt..
og til slutt så vil jeg anbefale deg å prøve en,, få biler som gir så tight å presis følelse som en fd, er som om kroppen blir ett med bilen,,, interiøret er også ganske nice,,lite kupevolum og alt bygger seg rundt føreren, føles som å sitte i et fly:D