Side 2 av 3

Legg innLagt inn:02 jan 2006 15:30
av TheStig
st205 er vel slanket endel kilo og har samme stivhet? Er endel latterlige ting på st185 slik som downpipen. En tyngre og mer klossete konstruksjon skal du lete lenge etter ...

Når jeg sier svak bakdiff mener jeg ikke bare holdbarhet men rett og slett at den ikke klarer å bremse nok. Merkes veldig godt ved aktiv kjøring på tørr asfalt, både i 10 og 80 km/t ....
Er enig i at drivlinjen generellt sett er solid bygd, men den er rett og slett for tung og treig å handtere.. Jeg vet jeg er kresen, men med den drivlinjen og all den vekten så blir st185 rett og slett en stor tung komfortabel sofa å kjøre ... hehe, sterke ord så er forberedt på endel uenigheter men dette er iallefall min menig etter å ha kjørt de fleste 4x4 biler som er å finne i norge .. Men altså, _hovedpoenget_ mitt er vekten, den ødelegger så vanvittig mye desverre og nettopp den er det ikke noe tuning som kan ordne..

En annen sak jeg glemte å nevne i første post er bremsene. De er kanskje bilens aller svakeste punkt. Er "rallybil" til 5-600.000,- burde klare å stoppe brått fra 160 km/t uten at det merkes i pedalen :? .. Er vel ikke uten grunn at nettopp dette er kraftig revidert på neste generasjon ..

Celicaturbo: Det med ventiler trekker jeg tilbake da det var litt feil ordvalg .. Jeg menter mer genrellt rundt alle vakumslangene, sensorer og tenningssystem.. (temp sensor som faktisk knekker, tenningssystem som blir fordøyd, KS osv ..)

Men altså, ikke forstå meg feil, st185 er ingen DÅRLIG bil..! Den passer passer bare ikke meg med mine krav til kjøreegenskaper og nettopp det var poenget med denne tråden. Kanskje det er noen andre som faller i min kategori som tråler gjennom forumet etter kjøpetips osv ... Dette er en glorifisert bil, men saken har alltid to sider :)

Legg innLagt inn:02 jan 2006 16:09
av CelicaTurbo
Vel du har gjort et valg av egen preferanse og det er bra du kommer med dine synspunkter, men noen uklarheter bringer det. Om du mener at diffen din bak ikke låste skikkelig er nok den defekt eller så aner ikke jeg hva som skjer, men alternativet til en torsen diff er en lamelldiff, og torsen er både vesentlig kjappere i låserespons og i stand til å overføre vesentlig mer krefter til hjulet som ikke spinner enn hva en lamelldiff kan (det fører også til at den må være i stand til å håndtere en del mer krefter enn hva en lamell kan unslippe med siden lamellen i større grad kan unslippe ved å sende overskuddskraft til ett spinnende hjul med mindre veigrep, men det var jo ikke svak konstruksjon du poengterte). Om du ikke klarte å låse bakakslingen så var det enten så glatt at ingen av hjulene hadde noe grep, eller så er noe feil ;) Om du savner en logrende ræv på bilen så har nok det i større grad med oppsett i understell og vektballanse i bilen, og Celica er alt for understyrt som standard med mindre du kan få driv på hjulene, da skal hekken komme som et skudd :D Forøvrig, siden en bekjent av meg eier en GTi-R sjekket jeg opp i sin tid hvilke sperrer denne har, og det jeg fant ut da var at denne bilen har en åpen diff bak, stort værre kan det vel ikke bli med tanke på drivlinjen og overstyring, men det er fint mulig å få hekken ut om geometrien ellers oppmuntrer oppførselen ;) Jeg kjører nå til jobben på snødekkede småveier og det er null problem å sette bilen opp til sladd kun ved å gi bra gass i svingen..

Nå er jo dine synspunkter høyst reelle så klart og jeg har jo ikke tenkt å få deg til å endre din oppfattelse av bilen, men grunnen til diskuteringen er så klart at jeg vil bringe klarhet i det slik at andre som leser dette på forumet ikke sitter igjen med den tro at firehjulstrekken på disse bilene er et problem, men selv kan vurdere to sider av saken ;)

Legg innLagt inn:02 jan 2006 16:31
av TheStig
var ikke noe feil med min diff nei men kan ta et eksempel ..

Med 3 stk i bilen var det svært vanskelig å smelle hekken ut på våt asfalt i rundkjøringer o.l. På tørt er det nesten umulig .. Alt går selvsagt med ekstrem makt med det skal ikke være nødvendig ..

For å ta en ekstrem sammenligning (kanskje litt urettferdig) så kjørte jeg wrx sti og der var det nok med et kraftig pådrag og hekken jobbet seg ut selv på tørt ..

Du kan jo selv se på opptak der Kenneth prøver å ta donuts? .. Må ofte ha både to og tre forsøk på å få bilen rundt pga altfor mye kraft foran og for svak sperre bak/midten ... Og han har jo til og med Tein

4x4 systemet er IKKE et problem, langt ifra, det er bare ikke RÅTT nok til mitt bruk. Man merker at hele bilen er satt opp for alle og enhver uten alt for mye peiling på hard kjøring.. Er vel en inner tier å fastslå at st185 er mer rettet mot den vanlige mannen i gaten enn mot den "racing" fokusert ..

Nå har jeg ikke bare kritisert 4x4 systemet da.. Er en god del punkter som ikke er bra nok, men blir vel litt håpløst på et toyota forum .. menmen

Edit:
PS: jeg har med overlegg ungått å kritisere motorgange, tenningssystem osv så altfor mye pga jeg misstenker at det var spesiellt dårlig på min bil.. Den var gått lite men fikk den aldri til å dra rent og pent på både kald og varm motor .. Var stadig enten lav tomgang, nykking på kald motor, litt ujevn på maks gass på varm motor osv osv.. har litt inntrykk av at flere her inne har plagdes endel med motorgange ol men skal ikke gå for dypt inn på det ..

Legg innLagt inn:02 jan 2006 20:24
av CelicaTurbo
Er nok vanskelig å få ut hekken på bilen ut fra rundkjøringer ved våt eller tørr asfalt ja, selv med mishandling er det litt vanskelig. Ikke så lett å si for sikkert hvorfor det er slik for diffen låser i høy grad mer enn de fleste andre alternativer, men mulig det er for vanskelig å få bakhjulene til å spinne i det hele tatt, mulig pga at bilen er for tung og bløtt satt opp bak slik at den setter seg for mye? Forøvrig har jeg sett Kenneth ta donuts flere ganger, også på asfalt med slicks og han hadde nå vitterlig ingen problemer med å få det til.. Eneste gangen jeg kan huske å ha sett han understyre litt i starten er fra siste videoen på Eikås på snø hvor det er tydelig at han ikke tok skikkelig sats i starten i det hele tatt. Men så klart om man skal sammenligne med en STI så blir dette ganske annerledes, det er trossalt en mer moderne og mer utviklet bil med ganske kraftig motor, lett karosseri og et understell som er satt opp for morro. Har du råd til en Impreza STI kjøper du så klart en slik istedenfor en gammel sliten Celica ;)

Er dessverre mange som har problemer med tenning og ujevn gange på disse motorene og grunnen er vel litt for mange feilkilder til dette til at det er enkelt å finne årsaken. Det var en avansert motor for sin tid og kanskje teknologien ikke var helt moden for slikt den gang. Dette var trossalt på en tid hvor de fleste europeiske biler fremdeles brukte vakumstyrt tenningsjustering :D Jeg har hatt dette på min bil siden jeg kjøpte den men har ikke funnet den endelige årsaken, men har heller ikke fokusert så kraftig på å finne ut av det siden det alltid står noe annet på planen og kostnaden ved å bytte dyre sensorer på måfå er litt kjip :roll:

Legg innLagt inn:02 jan 2006 21:32
av kennethx
hehe. Det er jo ikke serlig vits å poengtere noe du har sett noen gjøre i en video :roll:

Hvis du vil vite hvorfor det var litt "vanskelig" der og da, så er forklaringen meget enkel.

Det var MEGET glatt (is) og jeg hadde utslitte piggfrie vinterdekk forran, og bedre dekk bak. Så at jeg fikk bilen til å snurre i det hele tatt er et testament til drivverket ( evt meg som sjåfør :lol: )

PS. Tror du hadde blitt overrasket om du hadde sittet på med meg en tur (jeg logrer med halen hvorsomhelstnårsomhelst :) )

Legg innLagt inn:02 jan 2006 22:31
av sleeper
sånn for og nevne litt på og få overstyring på en celica så er det strengt tatt ikke så veldig mye mer en og bytte det bakre stabb staget til et fra f.eks whitline! det sammen med noen stivere fjærer og dempere så har du en bil som er en god del mer overstyrt en org!!! :D (hvis du har sett bilen til 2fastgt4 så kan du jo se om han har noe prob og legge den ut!!)

Legg innLagt inn:02 jan 2006 22:32
av TheStig
kennethx skrev:hehe. Det er jo ikke serlig vits å poengtere noe du har sett noen gjøre i en video :roll:

Hvis du vil vite hvorfor det var litt "vanskelig" der og da, så er forklaringen meget enkel.

Det var MEGET glatt (is) og jeg hadde utslitte piggfrie vinterdekk forran, og bedre dekk bak. Så at jeg fikk bilen til å snurre i det hele tatt er et testament til drivverket ( evt meg som sjåfør :lol: )

PS. Tror du hadde blitt overrasket om du hadde sittet på med meg en tur (jeg logrer med halen hvorsomhelstnårsomhelst :) )
hehe, er nok flere enn bare et klipp jeg har kikket på.. og på snø og vått har jeg hatt noen hundre runder pirutter jeg også.. Poenget er ikke at det er umulig, men ikke lett nok.. Som Celicaturbo sier over her, er ikke godt å si hvorfor det er slik når det i teorien skal fungere bra .. Har en liten misstanke om at det ikke fordeles nok kraft bak selv om det skal være 50/50 ... men men

nå spinner dette ut i en lang detalj diskusjon som det desverre ofte har en tendens til å gjøre på forum.. jeg har iallefall fått sagt mitt om denne bilen :)

Legg innLagt inn:02 jan 2006 23:22
av GT4 CS
Sammenligner du 4wd systemet i en celica gt4 med da tidens systemer,og flere idag er det vel noe av det beste man fikk tak til inspirert kjøring. En impreza idag har selvfølgelig et system som er himmel og hav bedre. Til ekstrem kjøring er jeg enig i at bilens oppsett kunnet vært mye bedere. Har ikke noe problem med og sladde på bløtt,grus og snø iallefall, på asfalt type tørr og sommerdekk må jeg bremse ut bilen, dette pga manglende effekt og vekt, på sykt glatt underlag så er bilen understyrt i starten uten triksing, sier ikke at gt4 har det beste systemet, men veldig mange skryter av at det er et bra system, sammenlignet med systemet i en impresa, og da selvfølgelig ikke en sti som har justerbar senterdiff osv ;)
De som kjørte bilen i rally sier det at bilens kjøre egenskaper var det beste for den klassen,og det tok igjen for litt dårligere motor. Faktisk så sliter de med ujevn motorgange i dagens impresar også, om det er luftmassemålerne eller elektronikken finner de aldri ut av, så dagens biler er ikke feilfrie de heller.

Legg innLagt inn:02 jan 2006 23:51
av kennethx
TheStig skrev: Poenget er ikke at det er umulig, men ikke lett nok.. Som Celicaturbo sier over her, er ikke godt å si hvorfor det er slik når det i teorien skal fungere bra .. Har en liten misstanke om at det ikke fordeles nok kraft bak selv om det skal være 50/50 ... men men
:)
Synes egentlig det er ganske lett jeg. Men før når jeg hadde for lite hester, da var det ikke lett. Poenget da var at INGEN av hjulene spant. Og det er ikke lett å få ut ræven på en bil som ikke spinner. At den ikke spinner er ikke dermed sagt at det er en dårlig ting. Jeg kunne gi flatt jern gjennom svinger uten at noe slapp, det bare akset gjennom svingen og hverken over eller understyrte. Og det er jo faktisk grip driving som går fortest gjennom en sving ;)

Skal du ha en lekebil (les driftebil) så kjøper du en s13, billig morro det. Men det er jo en helt annen historie.

Nå har jeg såpass hester at om jeg gir flatt i en sving på våt asfalt i andregir, så kommer ræven ut.

På tørr asfalt kommer ikke ræven ut (sjelden i alle fall) om jeg bare gir gass i 2. gir i en sving. Men det er fordi ca 300 hk ikke er nok til å få hjulene til å spinne på tørr asfalt i 2. gir. Igjen er dette ett testament til drivverket i bilen, som klarer å fordele 300hk så bra i bakken at det ikke spinner på fullt gasspådrag i en sving. Helt rått.

Men om du kjøpte en GT4 med drifting og sladding i tankene, så kjøpte du nok feil bil, er enig i det :wink: I allefall om det er asfalt du holder deg på. På grus og snø er GT4 helt rå å sladde gjennom svingene med :D

Legg innLagt inn:04 jan 2006 00:03
av TheStig
hehe.. jaja du har ditt syn på dette og jeg har mitt.. jeg kan gå med på at bilen er grei nok å kjøre normalt aktiv med men på snø og is er den IKKE morro.. hvis du synes det må det rett og slett grunnes i mangel på erfaring og kunnskaper ............ En så tung bil kan bare ikke bli morro uansett hvor stor toyota elsker man er.. På så glatt underlag merkes det utrolig godt at bilen er treig i turn in, har altfor følsom abs og har for mye turbolag.. Og det med vekt kan ikke all verdens tuning ordne :wink:

ps: har glemt å nevne at st205 ligger i planene mine.. Bare synd at man bor i gokk der prøvekjøring nesten er umulig

Legg innLagt inn:04 jan 2006 00:09
av andre 1
Prøvekjørte en gt4 cs i sommer å må si at jeg ble ganske så skuffet med tanke på aks , trodde dette skulle være som natt og dag i forhold til min mr2 mk1 men det var det ikke .

Legg innLagt inn:04 jan 2006 00:24
av cs2451
Jeg synes den helt konge å kjøre. Og trenger ikke snø for å få ut rompa.

Legg innLagt inn:04 jan 2006 12:33
av kennethx
TheStig skrev:hehe.. jaja du har ditt syn på dette og jeg har mitt.. jeg kan gå med på at bilen er grei nok å kjøre normalt aktiv med men på snø og is er den IKKE morro.. hvis du synes det må det rett og slett grunnes i mangel på erfaring og kunnskaper ............ En så tung bil kan bare ikke bli morro uansett hvor stor toyota elsker man er.. På så glatt underlag merkes det utrolig godt at bilen er treig i turn in, har altfor følsom abs og har for mye turbolag.. Og det med vekt kan ikke all verdens tuning ordne :wink:

ps: har glemt å nevne at st205 ligger i planene mine.. Bare synd at man bor i gokk der prøvekjøring nesten er umulig
ABS'en er boss, den har jeg koblet ut :wink:

Legg innLagt inn:04 jan 2006 15:11
av CelicaGT
St205 må iallefall ha stivare krengstag bak, for den understyrer ganske mykje.

Legg innLagt inn:05 jan 2006 04:24
av GT4 CS
TheStig skrev:hehe.. jaja du har ditt syn på dette og jeg har mitt.. jeg kan gå med på at bilen er grei nok å kjøre normalt aktiv med men på snø og is er den IKKE morro.. hvis du synes det må det rett og slett grunnes i mangel på erfaring og kunnskaper ............ En så tung bil kan bare ikke bli morro uansett hvor stor toyota elsker man er.. På så glatt underlag merkes det utrolig godt at bilen er treig i turn in, har altfor følsom abs og har for mye turbolag.. Og det med vekt kan ikke all verdens tuning ordne :wink:

ps: har glemt å nevne at st205 ligger i planene mine.. Bare synd at man bor i gokk der prøvekjøring nesten er umulig
Ikke for og være stygg, men trur du hadde litt for store forventninger til bilen. Om det er bilen som var dårlig, eller deg som sjåfør skal jeg ikke spekulere på ;) (ikke vondt ment)
Er null problem og ratte den i sinnsyke hastigheter på snødekte veier både på gata og i skogen. Er du her nede i sør iløpet av vinteren så ring meg, du har jo nummeret mitt. Så tar vi en tur, er faktisk nesten så jeg trur du hadde utslitte differ med gammel og lite olje, samt en motor som ikke gikk i det hele tatt. Kjører du den aggresivt nokk og uten og være redd for grøfta er det utrolig hva man kan gjøre med bilen selv om den veier 300kg for mye, og det sier nå sitt spørr du meg, ikke er jeg så ihugga toyota fan som det høres ut som heller :)