TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorbytte: 4age til 4a-gze og annet

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#155987  av donk2k

Amund skrev:
ErikG skrev:Har du lakkert med klarlakk oppå?? Tror ellers det lett vil ruste
ruster alu?
Alu "ruster" men på en annen måte enn stål. I stål blir resultatet krokanbrunt mens i alu blir det en slags hvit rustflekk eller hinne. Hvis aleminiumen er legert med andre godsaker som feks. kobber har det en tendens til å korrodere (som det heter isteden for å ruste) mye lettere.
Ren alu er meget korrosjonsfast (det meste av alu.legeringer som blir brukt i flyindustrien har et tynt lag med ren alu. i ytterkant for å hindre korrosjon). Hvis man har pusset ned alu kan man senke det ned i en syre som heter Alodine. Da får man meget god korrosjonsfasthet og får en fin finish som kan minne om gull.....

Etter hva jeg har forstått vil all mulig med tiden "ruste"... Selv Rustfritt stål ruster.. Der er det faktisk en ørliten "rustprosess" som lager et motstandsdyktig sjikt ytterst i materialet som igjen gjør at det ikke ruster så mye som vanlig stål.

Bare å si ifra hvis noen er uenige, mulig jeg husker feil..... :D

#155996  av Amund

alt det der er gammelt nytt, stilte kun et enkelt spørsmål. Siden alu korroderer, ikke ruster som vi forbinder med vanlig svart stål.
Og det mest korrosjonsmotstandsdyktige stoffet vi har er gull. Ellers er jo titan MYE bedre enn syrefast-rustfritt stål.

kan legge ut om det der i flere timer, men ser ikke vitsen...

#156063  av Larsen

James bessesen skrev:
Larsen skrev:Ikke for å være negativ, men det ser ut til at du bør legge litt mere arbeid i det :wink: Synd at du ikke fikk bytta motorn denne uka da.
Hva er det du ikke likte så godt da? Så vet jeg hva jeg kan forbedre :wink: Men er ikke alltid så lett å få det helt perfekt, når man ikke har alle verktøyene som trengs....
Nei resultat så ok ut!, men det så ut som om du hadde brukt dremmel el. lignede? Den har en tendens til å lage litt grove spor i finnishen.

Ang. det med korosjon og aluminium mener jeg og ha lest et sted at det er i kontakt med annet metal disse "flekkene" oppstår.

#158807  av doffy

Går det fremover? :D

#158809  av James

doffy skrev:Går det fremover? :D
Hehe, tja joda! Di som skal montere motoren mangla ny clutch som var på bestilling og han som tar det elektiriske er ikke hjemme før til helgen visst jeg tar rett...
Så håper at det skal være ferdig om ikke så alllt for lenge :)
Forhåpentligvis i slutten av neste uke engang!
Skal ta å høre med di som skal montere imåren å se hvordan det står til...
Skal komme tilbake med en gang ting begynner å skje.. :wink:

#158913  av doffy

James bessesen skrev:
doffy skrev:Går det fremover? :D
Hehe, tja joda! Di som skal montere motoren mangla ny clutch som var på bestilling og han som tar det elektiriske er ikke hjemme før til helgen visst jeg tar rett...
Så håper at det skal være ferdig om ikke så alllt for lenge :)
Forhåpentligvis i slutten av neste uke engang!
Skal ta å høre med di som skal montere imåren å se hvordan det står til...
Skal komme tilbake med en gang ting begynner å skje.. :wink:
:D

#162473  av James

Ja hvor skal jeg begynne... Ser nok ut til å ha vert veldig uheldig med 4agze motoren som var kjøpt fra Danmark... :( Har allerede blitt byttet deler på den, så på toppen av det hele når alt var montert og var på sin plass og det gjennstod bare et par timer arbeid igjen måtte det selfølgelig oppstå.. :roll:
Fylte på motoren med olje så like etter det begynte motoren lekke ut olje!
Er visst da mest sansynlig topp pakningen som er knekt og er heller ikke montert skikkelige pakkninger. I verste fall kan det være enda mer som er gåen. Så da hadde jeg tre muligheter:
- Enten sette en stopper for det hele siden det er mange tusenlapper ut vinduet allerede på både motor, montering og deler og sette i gamle 4age motoren. Noe jeg ABSOLUTT ikke vil gjøre siden jeg først har planer om å bytte til Kompressormotor!
- Få opna opp motoren og se hva som er gale (mest sannsynlig Topp pakninngen som er ødlagt visst ikke enda mer) noe jeg ikke tør å ta sjansen på...
- Eller det som jeg har valgt å gjort nå, og bare kjøpe en ny 4agze motor, siden jeg ikke vil satse mer på den 4agze motoren jeg allerde har...

Så alt i alt mye penger ut vinduet og en ny 4agze motor som er bestilt og på vei i bilen og er klar om ikke så alt for lenge håper jeg...
Sist redigert av James den 22 mar 2006 20:21, redigert 1 gang totalt.

#162486  av doffy

uff det var jo jævli kjipt... Får du solgt den gamle motoren da kanskje så du får noen lapper igjen?

#162659  av James

doffy skrev:uff det var jo jævli kjipt... Får du solgt den gamle motoren da kanskje så du får noen lapper igjen?
Ja, får satse på det... Trenger virkelig pengene nå framover!
Men kan nå bekrefte at ny motor er på vei i bilen. :D
Blir en 165hk 4agze motor der det følgte med 4agze ledingsnett, ECU, dynamo osv... (noe som ikke følgte med den andre 4agze-en)
Så tar jeg det store reimhjulet som følgte med den andre 4agze og får montert på den nye.. I tillegg til effektannlegg og luftfilteret blir det et sted rundt 190-200hk regner jeg med :twisted:

#162668  av doffy

Hvor har du kjøpt motorne dine?

#162669  av James

Den første 4agze kjøpte jeg privat hos en danske... den jeg har kjøpt nå har Toyparts hentet fra Egon i Danmark! :wink:

#162670  av doffy

James skrev:Den første 4agze kjøpte jeg privat hos en danske... den jeg har kjøpt nå har Toyparts hentet fra Egon i Danmark! :wink:
Det gjør du helt sikkert rett ;)

#169101  av James

JAAAAA! Har endelig fått igjen gobilen med 4agze motor :D
Og må si jeg er fornøyd! Ble såfall stoooor opptur fra 4age-en!

Kan vel nevne hva som er blitt gjort og skiftet.
Har ikke bilder av delene siden det ikke er jeg som har montert di ,men har fått tatt bilde av motorrommet osv... (tatt med mobilen=/)

- 165hk 4agze motor
- MR2 supercharged 4AGZ Street stage 2 clutch http://www.toyparts.no/clutch_lamell/al ... clutch.htm

- Stort reimhjul

- Reg. reim osv og alt annen nødvendig som trengs
Vedlegg
4agze_2
4agze_2
Bilde(052).jpg (84.98 kiB) Vist 1983 ganger
4agze
4agze
Bilde(050).jpg (72.96 kiB) Vist 1981 ganger
Her er bilen! (Meget skitten etter min smak) På vei hjem =P
Her er bilen! (Meget skitten etter min smak) På vei hjem =P
Bilde(046).jpg (81.47 kiB) Vist 1988 ganger
Sist redigert av James den 27 apr 2006 20:51, redigert 1 gang totalt.

#169103  av James

Også en stor takk til Toyparts som skaffet og monterte motoren for meg! :D

#169119  av andre 1

Hehe !! så veldig bra ut dette James , vil tro det går heilt greit :twisted:
Håper du får mange problemfrie timer bak rattet ...